فیلم سینمایی از محصولات سینمای ایران با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در بازار فیلم جشنواره کن به نمایش درخواهند آمد و همچنین این نهاد از شرکت‌های دیگر ایرانی که...

 جشنواره شصت‌و‌سوم کن در حالی فردا آغاز به کار می کند که در ایران خبر ساز تر از فرانسه پیگیری می شود . اینجا حضور سینماگران با فیلم های اخیرشان در بازار جشنواره فیلم کن سر و صدا به راه انداخته است. گفته می شود برخی فیلم‌های رفع توقیفی قطعا برای حضور و نمایش در خارج از كشور ممنوعیت دارند. سجادپور مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد می‌گوید: «برخی از فیلم‌ها نمی‌توانستند در بازار كن حضور داشته باشند و ما این موضوع را به تهیه‌كنندگان آنها هم اعلام كردیم. به هر حال نمی‌توان انتظار داشت كه ما اسامی این فیلم‌ها را به طور رسمی اعلام كنیم اما این موضوع را به صاحبان آثار اطلاع داده‌ایم.» خواه و ناخواه ممانعت از حضور این فیلم ها در جشنواره کن باعث شد تا از اسامی این فیلم ها هم رونمایی شود تا اینجا محمد نیک‌بین همسر تهمینه میلانی و تهیه کننده فیلم  « تسویه‌حساب » و عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم « هیچ » طی گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از سیاست منع حضور فیلم های رفع توقیفی در بازار جشنواره کن انتقاد کردند .
عبدالرضا كاهانی درباره این تصمیم معاونت سینمایی به ایسنا می گوید : « مدتی است كه از سوی اداره نظارت و ارزشیابی به من گفته‌اند كه «هیچ» نمی‌تواند در جشنواره و بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشد. این موضوع را از سوی معاونت سینمایی هم پیگیری كرده‌ام، اما متاسفانه پاسخگو نیستند. بر این باورم كه دوره محصور كردن فیلم‌ها گذشته است. همچنان پاسخ مدیران این است كه خارجی‌ها نباید این فیلم را ببینند.
ما روی این فیلم میلیون‌ها تومان هزینه گذاشته‌ایم و بر این باوریم كه سینما مرز محدودی ندارد. اما مدیران دولتی كه حتی یك ریال هم برای «هیچ» پرداخت نكرد‌ه‌اند و از همان ابتدای كار دائم برای آن مانع تراشید‌ه‌اند، اكنون برای فیلم به گونه دیگری تصمیم گرفته‌اند. » نیک بین درباره برخورد مدیران سینمایی با مسئله نمایش خارجی فیلم ها به خبر آنلاین می گوید :« زمانی که آقای سجادپور مسئولیت را در اداره نظارت برعهده گرفتند، اعلام کردند مایلند محیط و مراحل کار را برای سینماگران ساده‌تر کنند و دیگر نیازی به عبور از هفت‌خوان رستم برای تولید و نمایش فیلم نباشد. این‌ها تشدید مراحل صدور مجوز و کار برای سینماگران است. » اما سجادپور خبر از شورای کوچکی می دهد که این تصمیمات را می گیرد . وی می گوید : « سیاست ما برای نمایش فیلم در خارج، عکس سیاست نمایش در داخل کشور است.
محدودیت‌ها را در نمایش داخلی فیلم‌ها متصور نیستیم، اما در مورد اکران خارجی مواردی را باید مورد بررسی قرار دهیم.
شورایی کوچک زیر نظر آقای شمقدری معاونت سینمایی درباره حضور فیلم‌ها در خارج از کشوربه‌دلیل حساسیت هایی که وجود دارد، تصمیم‌گیری می‌کنند. درباره فیلم « هیچ » نیز در این شورا نتیجه‌گیری شده است. من فکر نمی کنم این موضوع به این اندازه بحث جنبی داشته باشد و شخصا در این ارتباط صحبت جدیدی ندارم. چند فیلم دیگر هم چنین وضعیتی دارند که من ترجیح می‌دهم عنوان آنها را بیان نکنم. ما فقط قرار است فیلم های تاییدی را اعلام رسمی کنیم. » پیش از این اعلام شد 15 فیلم سینمایی از محصولات سینمای ایران با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در بازار فیلم جشنواره کن به نمایش درخواهند آمد و همچنین این نهاد از شرکت‌های دیگر ایرانی که قصد عرضه آثارشان را در بازار فیلم دارند، دفاع می‌کند. حالا خبرهای جشنواره کن را مرور کنید دولت ایتالیا به دلیل نمایش یک مستند انتقادی نسبت به دولت برلوسکنی در فستیوال شصت‌و‌سوم کن این جشنواره را تحریم می کند ، خاکستر آتش‌فشان ایسلند حضور سینماگران را به فرانسه به تاخیر انداخته و پوستر فیلم کیارستمی رونمایی می شود.
 
گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com