محمدرضا لطفی
با پایان اجرای قطعات، گروه سالن را ترك كردند؛ اما با تشویق پیاپی تماشاگران به روی صحنه آمدند و قطعه‌ی «مژده بده! مژده بده! یار پسندید مرا...
 
«مژده بده مژده بده یار پسندید مرا ...»
اولین شب از كنسرت گروه‌های «سه‌گانه شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی با تقدیم به هوشنگ ابتهاج (ه.ا. سایه) 30 اردیبهشت‌ماه  در سالن همایش‌های برج میلاد برپا شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در شامگاه بارانی تهران، محمدرضا لطفی سپیدپوش با همراهی احمد مستنبط - نوازنده تنبك - و مهرزاد هویدا - نوازنده دف - به روی صحنه‌ی آمد.
 حاضران به احترامش دقایقی ایستادند و او را تشویق كردند.
سپس محمدرضا لطفی با بداهه‌نوازی تارش به اجرای برنامه پرداخت كه در بخش‌هایی، آوازش تارش را همراهی می‌كرد.
احمد مستنبط با تنبك و مهرزاد هویدا با دف در بخش‌هایی از اجرا، لطفی را همراهی كردند.
 
برنامه با تاخیر 30دقیقه‌یی و طبق روال معمول برنامه‌های هنری، ساعت 21:30 آغاز شد.
لطفی در اجرایش خواند: «بیا بیا دلدار من دلدار من / درآ درآ در کار من در کار من / تویی تویی گلزار من گلزار من / بگو بگو اسرار من اسرار من» و با قطعه‌ی «ای یار من ای یار من ای یار بی‌زنهار من / ای دلبر و دلدار من ای محرم و غمخوار من / ایران من ایران من ....» بخش اول به پایان رسید.
بعد از تنفسی 30دقیقه‌یی، در بخش دوم محمدرضا لطفی با همراهی گروه 15نفره‌ی «همنوازان شیدا» به روی صحنه آمد.
لطفی تارش را به دست گرفت و نواخت. محمد معتمدی خواند و دیگر اعضای گروه «همنوازان شیدا»، فرخ مظهری (تار)، حمید سكوتی (سه‌تار)، آرش غفاری (تار)، مازیار شاهی (تار)، آریا محافظ (سنتور)، عیسی شكری (دایره)، هوشنگ عبادی (نی)، سینا دانش (كمانچه)، سامان نوروزیان (كمانچه)، مهرزاد هویدا (دف)، محمدمهدی كریمی (دف)، صمد برقی (كمانچه)، هادی آذرپیرا (عود) و احمد مستنبط (تنبك) نواختند.
پیش‌درآمد «امید» (با تقدیم به فرزندش «امید»)، ساز و آواز «گوشه‌های درآمد»، چهارمضراب شورآفرین «گوشه داد‌وشكسته» ساز و آواز، قطعه كرد بیات «دلتنگی» همراه با آواز فرود به بیات ترك، تصنیف «یا دوست» در این بخش اجرا شد.
در بخش‌هایی از برنامه، مازیار شاهی (‌تار)، آریا محافظ (سنتور)، هادی آذر‌پیرا (عود)، هوشمند عبادی (نی) و احمد مستنبط (تنبك) به تك‌نوازی پرداختند.
به گزارش ایسنا، با پایان اجرای قطعات، گروه سالن را ترك كردند؛ اما با تشویق پیاپی تماشاگران به روی صحنه آمدند و قطعه‌ی «مژده بده! مژده بده! یار پسندید مرا / سایه‌ی او گشتم و او برد به خورشید مرا / جان بلادیده منم، گریه‌ی خندیده منم / یارپسندیده منم، یار پسندید مرا / کعبه منم، قبله منم، سوی من آرید نماز...» اجرا شد.
همان‌طور كه محمدرضا لطفی در نشست خبری گفته بود، سه شب كنسرت گروه «همنوازان شیدا» قرار است كاملا متفاوت باشد.
دیشب ـ 31 اردیبهشت‌ماه ـ و در شب دوم برنامه، بداهه‌نوازی محمدرضا لطفی با تنبك احمد مستنبط همراه خواهد بود و در بخش دوم با پاسداشت از شیوه‌ی طاهرزاده در دستگاه همایون با خوانندگی امیر اثنی‌عشری، گروه بازسازی شیدا می‌نوازد و در بخش دوم، گروه بانوان شیدا با خوانندگی محمد معتمدی به سرپرستی و آهنگسازی محمدرضا لطفی می‌نوازند.
شب سوم كه اول خردادماه است، گروه بانوان شیدا با سرپرستی، آهنگسازی و تك‌نوازی محمدرضا لطفی و خوانندگی محمد معتمدی برنامه اجرا می‌كنند و در بخش دوم نیز گروه «همنوازان شیدا» به اجرای برنامه می‌پردازد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا لطفی در بروشور برنامه‌ی كنسرت گروه «سه‌گانه شیدا» نوشته است: «كنسرت اخیر گروه‌های سه‌گانه شیدا در این برنامه دو اثر جدید را ارائه می‌كند. كلیه‌ی قطعات گروه همنوازان شیدا در سال 88 ساخته شده كه هنوز به صورت صوتی و تصویری در اختیار قرار نگرفته و مجموعه‌ی «ای عاشقان» در طول 30 سال ساخته و چیدمان شده كه گروه بانوان شیدا آن را اجرا می‌كنند.
 
در قطعه‌ی امید كه در آواز بیات ترك به اجرا درمی‌آید، در یك بعد ضربی بلند هیجده‌ضربی ساخته شده كه انتهای دور سازهای كوبه‌یی این دور را می‌بندند. اگرچه ضرب قطعه‌ی امید هیجده‌تایی است؛ اما تركیب یا میزان‌بندی آن در بافت ریتمیك آن متفاوت است. دور زرین قطعه با تركیب (دو، سه، سه)، (دو، سه) و (دو، سه) آرایش یافته است كه مجموعه یك میزان به سه بخش تقسیم می‌شود. در دوره‌های اخیر پس از تغییر بنیاد‌های اجتماعی و فرهنگی بخصوص در پایتخت تهران ضرب‌های بلند ادواری كاربرد خود را از دست داد.
پس از انقلاب تعدادی زیادی از تنبك‌نوازان و آهنگسازان تلاش كردند تا تنوع خوبی به ضرب‌ها بدهند. باید توجه داشت كه ضرب‌های ادواری تنها به معادلات ریاضی تبدیل نشوند. هر دوری باید آهنگی مناسب و شایسته را دربر گیرد تا كاربرد موسیقیایی بیابد. در این زمینه افرادی مانند جناب رجبی و ناصر فرهنگ‌فر و دانشجویان این دو هنرجویان بزرگ تلاش‌های ارزنده‌ای را در این راه نموده‌اند. فرم قطعه‌ی «امید» جدید است و شادروان پرویز مشكاتیان و حسین علیزاده تلاش‌های بسیار توانمندی را در این زمینه انجام رسانیده‌اند. قرار بود كه تصنیف این برنامه را جناب امیرهوشنگ ابتهاج بسرایند و نوار آن را اینجانب به ایشان دادم؛ اما متاسفانه راهی آلمان شدند و به خاطر طول مسافرت‌شان عملی نشد. قرار بود ما این برنامه را به پاس خدمات ارزنده‌ی ایشان و با حضور ایشان عملی كنیم كه متاسفانه این افتخار نصیب ما نشد. به هرحال ما در این برنامه از اشعارشان استفاده كرده‌ایم و این برنامه را به ایشان تقدیم می‌كنیم و اگر خدا خواست، كار دیگری را همراه با ایشان به مردم عزیز ارائه خواهیم كرد.
كار گروه بازسازی اجرایی است جدید كه در این كنسرت ارائه می‌شود. در این برنامه آواز طاهر‌زاده به‌وسیله آقای اثنی عشری بازسازی شده و در لابه‌لای این آواز زیبا قطعاتی به ضرورت می‌آید كه از ساخته‌های اساتید شناخته‌شده و قدیمی است كه امید است كه مورد توجه شما قرار گیرد. آثار بازسازی‌شده به گوش حساس‌تر و توجه بیش‌تر نیاز دارد؛ چرا كه مدت‌هاست این نوع موسیقی شنیده نمی‌شود. همیشه كارهای گذشته به خاطر نثر قدیمی‌اش مشكل‌تر مورد پذیرش مردم قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل باید رادیو و تلویزیون و رسانه‌های جمعی بهای بیش‌تری به این جوانان عاشق بدهند.»
مجموعه كنسرت‌های سه شب گروه «همنوازان شیدا» به امیرهوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه) - شاعر پیشكسوت - تقدیم شده است.
به گزارش ایسنا، در برنامه‌ی دیشب تمامی سالن همایش‌های میلاد و بخش‌هایی از بالكن پر شده بود. در فاصله‌ی آنتراكت برنامه هم فیلم مستندی از حیات‌ وحش به نمایش در آمد.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir