مهران مدیری
تاكنون 32 قسمت از «قهوه تلخ» نوشته شده است و در نگارش آن تلاش شده است طنز ویژه مهران مدیری رعایت شود به گونه‌ای كه لهجه‌ای به تمسخر گرفته نشود و شوخی‌هایی...

امكان پخش «قهوه تلخ» از سیما تا لحظات آخر وجود دارد
یكی از نویسندگان «قهوه تلخ» گفت: در حال حاضر این سریال قرار است در قالب لوح فشرده در شبكه‌ی نمایش خانگی عرضه شود.
خشایار الوند در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر اظهار كرد: تاكنون سیما و تهیه‌كنندگان مجموعه‌ی «قهوه تلخ» به توافقات مالی نرسیده‌اند. بنابراین قرار است سری اول لوح فشرده این مجموعه تا پایان ماه جاری روانه بازار شود. البته امكان دارد در لحظات آخر، امكان پخش «قهوه تلخ» از سیما فراهم شود.
او با اشاره به اخباری كه درباره‌ی بازبینی این سریال از سوی مسؤولان سیما منتشر شده بود، اظهار كرد: ممكن است برخی قسمت‌های «قهوه تلخ» از سوی مسؤولان سیما دیده شده باشد ولی بازبینی این سریال شایعه است.
الوند در ادامه با بیان این‌كه ما خط قرمزهای سیما را می‌شناسیم، گفت: هم نویسندگان و هم كارگردان «قهوه تلخ» از این مورد اطلاع دارند بنابراین این سریال را به گونه‌ای ساخته‌اند كه مشكلی برای پخش از سیما نداشته باشد و تنها به دلایل مالی تاكنون روی آنتن رفتن آن از سیما منتفی است. چراكه «قهوه تلخ» كاملا در بخش خصوصی و با صرف هزینه زیاد ساخته شده است.
او ادامه داد: مگر دیوانه‌ایم كه علاقه به از دست‌دادن ارتباط با مخاطبان میلیبونی سیما را داشته باشیم؛ ما بزرگ شده تلویزیون هستیم و به چگونگی نگارش سریال برای این رسانه آشنایی داریم.
الوند كه به همراه امیرمهدی ژوله «قهوه تلخ» را می‌نویسد، درباره روند نگارش این سریال و نوع طنز آن گفت: تاكنون 32 قسمت از «قهوه تلخ» نوشته شده است و در نگارش آن تلاش شده است طنز ویژه مهران مدیری رعایت شود به گونه‌ای كه لهجه‌ای به تمسخر گرفته نشود و شوخی‌هایی كه در شأن مردم نیست، نوشته نشود اما سریال در عین حال بامزه باشد.
او درباره‌ی چگونگی هماهنگی با ژوله به منظور نوشتن متن‌هایی یك دست در شرایطی كه «قهوه تلخ» سرپرست نویسندگان ندارد، اظهار كرد: چند قسمت اول برخی از سریال‌های داستانی پیوسته داشت و در ادامه در هر قسمت داستانی مستقل روایت می‌شد. تعداد نویسندگان این مجموعه‌ها حدود هشت نفر بود كه پیمان قاسمخانی به عنوان سرپرست نویسندگان پركار آنان نظارت می‌كرد تا یكدستی متن‌ها حفظ شود.
سریال‌های «مرد هزار چهره» و «دوهزار چهره» كه سبك جدید گروه سازنده سریال‌های مدیری است نیز به علت محدود بودن تعداد قسمت‌ها (حدود 64 قسمت)، نگارش اپیزودها بین نویسندگان تقسیم شد و پیمان در «مرد هزار چهره» مراقب تداوم یكدستی متن‌ها بود.
او با اشاره به نگارش «قهوه تلخ» اظهار كرد: من و ژوله به علت همكاری سال‌های اخیر با سلیقه‌های همدیگر آشنا هستیم بنابراین برای هر قسمت نقطه آغاز و پایانی را طراحی می‌كنیم و پس از مشخص شدن سیناپس، هر دو نگارش را آغاز می‌كنیم به گونه‌ای كه اگر به عنوان مثال قسمتی متشكل از 14 سكانس است 7 سكانس را من می‌نویسم و 7 سكانس را ژوله الوند در پایان به نگارش درمی‌آورد، گفت: به گونه‌ای متن را می‌نویسیم تا احساس وجود ناهمخوانی در آن نشود البته اگر چنین حسی در مدیری ایجاد شود او تلاش می‌كند این كاستی را از بین ببرد.
به گزارش ایسنا، مجموعه «قهوه تلخ» به تهیه‌كنندگی مجید گلیان و حمید گلیان درحال ساخت است و از بازیگران آن به سیامك انصاری، مهران مدیری، علی لك پوریان، آرام جعفری و سحر زكریا می‌توان اشاره كرد.داستان این سریال با بازی سیامك انصاری آغاز می‌شود. او در آغاز -كه در دنیای امروز می‌گذرد- یك فنجان «قهوه تلخ» می‌خورد و با خوردن آن به تاریخ سفر می‌كند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir