اکبر عبدی
عبدی ضمن اشاره به بستری شدنش در بیمارستان و كم توجهی مسئولان سینمایی به وی افزود: طی 22 روزی كه در بیمارستان بستر بودم فقط فامیل‌ها و عوامل بیمارستان به عیادتم آمد. من توقع...

 اكبر عبدی گفت: طی 22 روزی كه در بیمارستان بستر بودم توقع داشتم از آقای شمقدری معاونت امور سینمایی یا آقایان شورجه و علی اكبری كه از همكاران ما هستند، حداقل زنگ یا پیامك به من بزنند ولی این اتفاق رخ نداد و این در حالی بود كه از شمال ایران، مردم به دیدنم می‌آمدند...
 
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، مراسم بزرگداشت و تكریم مادران سینمای ایران، همزمان با نخستین سالمرگ پروین سلیمانی روز گذشته با حضور عده كثیری از هنرمندان پیشكوست و علاقمندان به هنر بازیگری و سینما در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای مراسم «ماه‌چهره خلیلی» (بازیگر و نوه مرحومه پروین سلیمانی) به عنوان میزبان به روی صحنه آمد در سخنانی كوتاه به حضار خوش‌آمد گفت. در ادامه بعد از پخش كلیپی از عكسی‌های فیلم‌های پروین سلیمانی، «علی خدایی» خواننده قدیمی رادیو و تلویزیون با خواندن غزلی از حافظ به وصیت این هنرمند قدیمی و ارزشمند سینما و تلویزیون را كه از او خواسته بود در مراسم ختم‌اش بخواند، جامعه عمل پوشانید.
رضا بنفشه‌خواه كه چندی پیش برادرش محمود بنفشه‌خواه (بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون) را از دست داده به عنوان نخستین سخنران مراسم به روی صحنه آمد و سخنان خود را با قرائت ابیاتی از محمد سلمانی آغاز كرد.
وی گفت: قرار نبود در این مراسم صحبت كنم، چون علاقه‌ای هم به صحبت در این گونه مجالس ندارم، فقط از این تریبون استفاده می‌كنم و از همه كسانی كه طی دو ماه گذشته با ما هم‌دردی كرده‌اند، تشكر می‌كنم.
بنفشه‌خواه در پایان به این جمله اكتفا كرد: قدر همدیگر را بدانیم و به یكدیگر چه به صورت مادی و چه معنوی كمك كنیم.
«اكبر عبدی» نیز پس از صحبت‌های بنفشه‌خواه پشت تریبون قرار گرفت و با این جمله كه «خدمت مادران سینمای ایران تسلیت می‌گویم» سخنانش را آغاز كرد.
وی گفت: امیدوارم همیشه پیش از این كه كار هنرمندان به خانه سالمندان بیفتد و شاهد این رفتن‌های تلخ باشیم از این یادبودها و بزرگداشت‌ها برپا شود.
بازیگر فیلم «هنرپیشه» با ابراز تأسف از حوادث تلخی كه باعث فراموشی و از بین رفتن هنرمندان می‌شود و با یادی از استاد ایرج دوستدار، توضیح داد: این گونه برنامه‌ها برای جوانان و نسل‌های پایین‌تر خوب است تا آشنا شوند و ما به جوان‌ها یاد دهیم كه شما مثل ما نباشید.
شما جوان‌ترها از 10 سالگی برای هم تولد و یادبود بگیرید، نه این كه مثل ما به صورت دكوری در یك مراسم دور هم جمع شویم تا خودمان را نشان دهیم.
عبدی ضمن اشاره به بستری شدنش در بیمارستان و كم توجهی مسئولان سینمایی به وی افزود: طی 22 روزی كه در بیمارستان بستر بودم فقط فامیل‌ها و عوامل بیمارستان به عیادتم آمد. من توقع داشتم از آقای شمقدری معاونت امور سینمایی یا آقایان شورجه و علی اكبری كه از همكاران ما هستند حداقل زنگ یا پیامك بزنند ولی از شمال ایران، مردم به دیدنم می‌آمدند.البته نمی‌دانم، شاید آنها مشغول حل مشكلات مردم بودند كه یادشان رفت من هم مریضم، ولی باز هم راضی هستم كه آنان به كار مردم برسند، اما به من زنگ هم نزدند!
وی در پایان با گلایه و طرح این پرسش كه چرا باید «ماه چهره خلیلی» به تنهایی برای مادربزرگش یا دیگر هنرمندان، یادبود بگیرد، گفت: متاسفانه استاد مشایخی هم در بیمارستان هستند و هرازگاهی شیمی ‌درمانی می‌شوند. به هر ترتیب باید به این هنرمندان احترام گذاشت، خانم خیرآبادی شاهكارترین مادر سینمای ایران بود، اما كسی قدر او نه پروین سلیمانی كه از نابغه‌های سینمای ایران به شمار می‌رفت، ندانست.
در ادامه «محمود ورشوچی» نیز كه در آثار زیادی با پروین سلیمانی همبازی بوده نیز علی رغم كهولنت سنش به روی صحنه حاضر شد و درباره همكاری با این بازیگر به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با ذكر این مطلب كه همكاری مشترك با مرحوم پروین سلیمانی آنقدر زیاد بود كه همه فكر می‌كنند ما زن و شوهر هستیم، گفت: ارزش ایشان بسیار بالاتر از این مسائل بود كه من همسرشان باشم. من تنها ماندم و ایشان به جای حق رفت.
ورشوچی تاكید كرد: مرحومه پروین سلیمانی زنی معتقد و اهل نماز بود كه من عبادت ایشان را به چشم دیده‌ام و غیر از عفت و پاكدامنی چیزی از ایشان به یاد ندارم، تا زنده هستم ایشان را فراموش نمی‌كنم. امیدوارم دعای خیرتان به دنبال من 84 ساله هم باشد و من را ببخشید.
«ملكه رنجبر» نیز به عنوان یكی از سخنرانان مراسم روی صحنه حاضر شد و طی جملاتی كوتاه گفت: هنرمندان ما ایستاده می‌میرند چون آنان به عشق مردم تمام سختی‌ها را تحمل می‌كنند تا با آثارشان هنر را در این مرز و بوم زنده نگاه دارند.
در بخش دیگری از این مراسم، «میزبان» (خواننده موسیقی پاپ) را اجرا كنیم و خطاب به «پوری بنایی» گفت: اگر اینجا خانه شما نیست، قلب همه ایرانیان جایگاه شما است.
در پایان با یادی از مهری مهرنیا، فرخ‌لقا هوشمد، حمیده خیرآبادی و دیگر درگذشتگان سینمای ایران، جمعیت حاضر در تالار بتهوون سرود «ای ایران» را با هم اجرا كردند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com