مشایخی همچنین می‌گوید همسرم یك فوتبال دوست تمام‌عیار است و حتی برای انتخاب تیم قهرمان جام جهانی از او كمك می‌گیرد و می‌گوید: «آرژانتین» و ادامه می‌دهد...

4 روز دیگر صدای سوتی در ورزشگاه شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی طنین‌انداز می‌شود كه آغازگر یكی از مهم‌ترین اتفاق‌های ورزشی و فرهنگی جهان خواهد بود، تب جام جهانی فوتبال در حالی به مدت یك ماه سراسر كوچه پس‌كوچه‌های دهكده جهانی را فرامی‌گیرد كه قطعا اگر این رخداد تنها یك اتفاق ورزشی بود اینچنین نمی‌شد.
فوتبال، امروز در كنار فرهنگ، اقتصاد، صنعت و حتی سیاست تبدیل به پدیده‌ای فراگیر شده است كه می‌تواند حتی یك ماه به صورت مداوم تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها و موضوع صحبت و گفتگوی روزمره بسیاری از مردم در سطح جهان باشد.
مخاطبان فوتبال امروز تنها یك گروه خاص جنسی، سنی یا قشر و گروهی خاص از جامعه نیستند و تاثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی آن در كنار هیجان بالایی كه دارد حتی نخبگان و هنرمندان جوامع مختلف را به سوی خود جذب می‌كند.
در آستانه آغاز نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال این بار به سراغ هنرمندان و نویسندگان كشورمان رفتیم و در گفتگویی متفاوت از آنها درباره فوتبال و جام جهانی پرسیدیم.

علیرضا افتخاری:
برزیل، سپاهانته!
علیرضا افتخاری نخستین هنرمندی است كه به سراغش می‌رویم و او ابتدا از تصنیفی یاد می‌كند كه برای تیم فوتبال سپاهان خوانده است و البته بلافاصله از مسوولان این باشگاه هم گلایه می‌كند كه پاسخی به این تصنیف ندادند.
این خواننده كشورمان می‌گوید من طرفدار تیم برزیل هستم بویژه زمانی كه پله در آن بازی می‌كرد؛ البته علیرضا افتخاری مهم‌ترین دلیل برای طرفداری از برزیل را در این می‌داند كه مانند فوتبالیست‌های خودمان همه از زمین‌های خاكی و كوچه پس‌كوچه‌ها فوتبالشان را شروع می‌كنند و به نوعی فوتبالشان پر از نگاه‌های زیباست.
افتخاری البته مقداری هم از وضعیت اخلاق در فوتبال گلایه دارد و معتقد است فوتبال بدون عشق معنا ندارد و ورود پول و شهرت كار را خراب كرده است و بازیكن به محض این كه پای قرارداد و پول وسط می‌آید با آن بازیكن ساده‌ای كه در گذشته بوده تفاوت می‌كند؛ او در پایان امیدوار است كه برزیل قهرمان جهان شود.

محمد اخشابی:

فوتبال با طعم سنتور
دیگر خواننده كشورمان محمد اخشابی هم فوتبال برزیل را می‌پسندد، اما می‌گوید: آلمان هم تیم خوبی است.
اخشابی همچنین درباره فوتبال نگاه كردن می‌گوید: خیلی فرصت دیدن فوتبال ندارم، اما اگر زمان باشد حتما بازی‌ها را می‌بینم و پیگیری می‌كنم. این خواننده پاپ و جوان كشورمان حتی سابقه بازی فوتبال هم دارد و ادامه می‌دهد: دوران كودكی فوتبال بازی می‌كردم و دستم شكست و چون سنتور می‌زدم و حركات دست هم برایم خیلی مهم بود دیگر فوتبال را ادامه ندادم.

رضا امیرخانی:

روح آنارشیستی در آرژانتین
رضا امیرخانی نویسنده كتاب‌هایی چون، من او، ارمیا و بی وتن انتخاب اولش تیم ملی آرژانتین است و معتقد است كه حضور مارادونا در راس هدایت این تیم و بازیكنی چون لیونل مسی روح بزرگ و آنارشیستی به این تیم بخشیده است كه قطعا بازی‌هایش جذابیت بالایی خواهد داشت. امیرخانی البته ادامه می‌دهد: با وجود این، اما فكر می‌كنم انگلیس یا اسپانیا قهرمان جام جهانی شود.او درباره فوتبال بازی كردن هم می‌گوید: قدیم خیلی جدی و حرفه‌ای فوتبال بازی می‌كردم و الان هم با امیرحسین فردی و دیگر دوستان نویسنده در حیاط كیهان بچه‌ها معمولا فوتبال بازی می‌كنیم.

جمشید مشایخی:
«لیونل مسی» فوق‌العاده است
شاید كمتر كسی باور كند كه جمشید مشایخی استاد و پیشكسوت سینما و تلویزیون روزگاری یك طرفدار استادیوم برو و حرفه‌ای بوده و حتی با همسرش در سال‌های دور برای دیدن فوتبال به استادیوم رفته است.
مشایخی با تاكید بر اخلاق‌مداری می‌گوید: من در دبیرستان البرز تحصیل می‌كردم و یادم هست اولین بازی‌ای كه دیدم تیم دوچرخه‌سواران بود با تیم سرباز. او ادامه می‌دهد: در آن موقع جوانمردی و اخلاق حرف اول را می‌زد و من به همین دلیل عاشق جهان پهلوان تختی بودم.
جمشید مشایخی در همین رابطه می‌گوید: از نظر من مهم برنده شدن تیم كشورم نیست، اما دوست دارم با توجه به فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین تیم كشورم همیشه در اخلاق و فرهنگ اول باشد.
اما این بازیگر و هنرمند كشورمان در میان تیم‌های خارجی هم آلمان را انتخاب می‌كند و البته می‌گوید آلمانی كه بكن باوئر داشت چیز دیگری بود و بكن‌باوئر هم انسان با شخصیت و اخلاق‌مداری بود. مشایخی همچنین می‌گوید همسرم یك فوتبال دوست تمام‌عیار است و حتی برای انتخاب تیم قهرمان جام جهانی از او كمك می‌گیرد و می‌گوید: «آرژانتین» و ادامه می‌دهد: «مسی» فوق‌العاده است.

داریوش ارجمند:

تفكر كاپلو برگ برنده انگلیسی‌ها
در این كه داریوش ارجمند یكی از فوتبالی‌ترین هنرمندان كشور است هیچ تردیدی وجود ندارد و او حتی سابقه اجرای برنامه ورزشی را هم دارد.
ارجمند درباره جام جهانی معتقد است: تیم‌ها از نظر بازیكن و ستاره خیلی به هم نزدیك هستند، اما نقش مهم و تعیین‌كننده را تفكر و رهبری تیم بر عهده دارد. او ادامه می‌دهد: همان طور كه تفكر مورینیو اینترمیلان را قهرمان كرد و حتی بر بارسلون و گواردیولا هم پیروز شد امسال انگلیس با تفكر و اندیشه كاپلو شانس زیادی دارد.
البته داریوش ارجمند تاكید می‌كند: در این جام جهانی شرایط واقعا پیچیده است و به راحتی نمی‌توان پیش‌بینی كرد. این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین درباره تیم‌های مورد علاقه‌اش می‌گوید: ایرانی‌ها اصولا عاشق تیم‌های آمریكای جنوبی و بویژه برزیل هستند، اما من فوتبال آرژانتین را هم دوست دارم و در اروپا اسپانیا را هم می‌پسندم.
البته او هم گریزی به بحث اخلاق می‌زند و از پرویز دهداری هم به عنوان الگوی اخلاق‌مداری یاد می‌كند و می‌گوید: فوتبال جای اخلاق و افتخار با هم است و ورزشكار باید به ارتقای اخلاق و فرهنگ عمومی كمك كند نه این كه بر عكس آن باشد.

فلامك جنیدی:
فوتبال می‌بینم شدید!
شاید اصلا به فلامك جنیدی نیاید كه اهل فوتبال باشد، اما از این به بعد بدانید كه او یك فوتبالی تمام عیار است و هر موقع كه به قول خودش زمان باشد فوتبال را حرفه‌ای دنبال می‌كند. فلامك جنیدی آلمان و انگلیس را به عنوان تیم‌های محبوبش انتخاب می‌كند همان دو‌تیمی كه بدجوری با هم رقابت تاریخی دارند و هوادارانشان تعصب شدیدی برای بردن بازی‌های روبه‌روی هم دارند. این بازیگر و طنزپرداز درباره فوتبال بازی كردن هم می‌گوید: تا حالا بازی نكرده‌ام، اما نگاه می‌كنم شدید!

پری صابری:

معتاد فوتبال نیستم؛ ایتالیا قهرمانه
چه كسی باور می‌كند كه پری صابری كارگردان نمایش‌های ماندگار آنتیگونه و هفت‌خوان رستم و شمس به قول خودش اگرچه معتاد فوتبال نیست، اما از فوتبال دیدن بدش هم نیاید.پری صابری می‌گوید: این‌جوری نیست كه خیلی فوتبالی باشم و به قول معروف معتاد نگاه كردن فوتبال نیستم، اما حقیقتش این است كه از نگاه كردن فوتبال چندان بدم هم نمی‌آید.او درباره تیم قهرمان هم می‌گوید: ایتالیا قهرمان می‌شه!

لوریس چكناواریان:

ورزش با پیانو
آهنگساز معروف كشورمان لوریس چكناواریان اصلا میانه خوبی با فوتبال ندارد و می‌گوید: طرفدار هیچ تیمی نیستم و اصلا اطلاعات خاصی درباره فوتبال هم ندارم، اما انگشتانم هر روز ساعت‌ها با پیانو ورزش می‌كنند و در 73 سالگی پیاده‌روی را هم خیلی دوست دارم.
او پیشنهاد جالب دیگری هم دارد و می‌گوید: بروید از فوتبالیست‌ها بپرسید تا حالا چند بار به اركستر سمفونیك آمده‌اند اگر آمده بودند من هم پاسخ شما را می‌دهم. این رهبر اركستر تاكید می‌كند: تمام زندگی من در موسیقی خلاصه شده است.

سعید پیردوست:

فوتبال پایم را شكست
سعید پیردوست، اما ابتدا از پیش‌بینی دقیق تیم قهرمان خودداری می‌كند و می‌گوید باید حداقل بازی‌های دور اول تمام شود تا بتوان گمانه‌زنی بهتری داشت.البته او می‌گوید عاشق بازی‌های برزیل است و دوست دارد این تیم قهرمان جهان شود هرچند بدش هم نمی‌آید كه از ایتالیا و آلمان هم طرفداری كند و آنها جام جهانی را بر بالای سر ببرند.این بازیگر سینما و تلویزیون سابقه بازی فوتبال هم دارد و در ادامه می‌گوید: در نوجوانی و جوانی خیلی فوتبال بازی می‌كردم تا این كه در یك بازی پایم شكست و دیگر ادامه ندادم.

حمیدرضا شكارسری:

یك دو آتشه ایتالیایی
در میان جماعت شاعر از هر كسی بپرسید كه فوتبالی‌ترین شاعر چه كسی است بی‌تردید به نام حمیدرضا شكارسری می‌رسید شاعری كه حتی در معتبرترین و رسمی‌ترین كنگره‌های ادبی هم اگر لیگ قهرمانان اروپا باشد امكان ندارد از اتاق هتل بیرون بیاید و شعری از او بشنوید.
شكارسری طرفدار دو آتشه ایتالیا است، اما می‌گوید: ایتالیا امسال اوضاع خوبی ندارد و احتمالا انگلیس یا برزیل قهرمان می‌شوند.
جالب است بدانید این شاعر كشورمان هنوز هم به قول خودش هفته‌ای یك بار با پیرمردها برای فوتبال به سالن ورزشی می‌روند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir