هانیبال الخاص
هانیبال برخلاف جامعه، تمام خاطرات خود را حفظ كرده است و هربار كه به ایران سفر می‌كند، می‌خواهد تك‌تك این خاطرات را مرور كند و سراغ مردمی را بگیرد كه می‌شناسد. از این جهت خوشحالم كه...
 
گوهر خیراندیش با بیان اینکه هانیبال الخاص هنوز ریشه‌های خود را حفظ کرده و با شوق به ایران می‌آید گفت که قصد دارد عکس‌هایی را که از وی گرفته است منتشر کند.
به گزارش خبرنگار مهر، گوهر خیراندیش، بازیگر تئاتر و سینما در مراسم بزرگداشت هانیبال الخاص، نقاش که عصر دیروز، 21 خرداد در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: هانیبال استاد من در دانشگاه بود. چندی پیش به خانه آنها در آمریکا رفتم و مدتی پیش وی و آنا (همسر الخاص) ماندم. هر روز صبح  که  بیدار می‌شدم  می‌دیدم او زودتر از من  بیدار شده است.
وی در مورد خصوصیات الخاص ابراز داشت: هانیبال در این سن هنوز انسانی پویا و متفکر است که همچنان به نقاشی فکر می‌کند و کارهای خودش را انجام می‌دهد. مهم‌ترین چیزی که می‌توان در مورد الخاص گفت تفکراتش است که هنوز ریشه‌های خود را حفظ کرده. الخاص با شوق به ایران می‌آید و با بودنش ما را سرافراز می‌کند.
خیراندیش در مورد الخاص عنوان کرد: من شاهد بودم الخاص چگونه توانست از هنر نقاشی‌اش در زمینه‌های دیگر مانند تئاتر  استفاده کند. روزی که قرار بود مراسم اهدای هدیه‌های جشن بازیگر را برگزار کنیم، متوجه شدیم حامیان مالی کنار رفته‌اند و جایزه‌ای در کار نیست آنجا بود که هانیبال نقاشی‌های گران خود را با امضایش به برگزیدگان هدیه داد و به این ترتیب پیوندی میان این دو هنر بوجود آورد.
این بازیگر تاتر وسینما گفت که به خودش نیز برای آشنایی با الخاص حسودی می‌کند: من آدم حسودی نیستم. اصولا چنین کلمه‌ای در ذهن من وجود ندارد ولی نمی‌دانم چرا گاهی به خودم حسودی می‌کنم. وقتی که یادم می‌افتد شاگرد او بودم و روزی در منزلش زندگی کرده‌ام.
 
وی همچنین در مورد نوشتن داستان رستم و سهراب توسط الخاص به شیوه‌ای متفاوت ابراز داشت: او رستم و سهرابی را نوشته که مخصوص خودش است. تراژدی بالاتر از این نیست که رستم، سهراب را نمی‌‌کشد و در کنار هم به سازندگی می‌پردازند.الخاص داستان را برای من خواند و من در این حالت از او فیلم و عکس گرفتم.
خیراندیش افزود: هنگام خواندن داستان رستم و سهراب، پرنده‌هایی که در خانه‌اش بودند روی شانه‌ای نشسته بودند و او مانند ژنرال ایران شده بود. لحظه بسیار قشنگی بود. قصد دارم عکس‌هایی را که از او در این حالت دارم، روزی چاپ کنم.
وی در ادامه به دیگر ویژگی‌های الخاص اشاره کرد: او نگاه شما را به بشریت آسان می‌کند و به شما می‌گوید می‌توان ساده زیست، بدون اینکه چیز بیشتری از زندگی بخواهید.
خیراندیش در مورد پیگیری‌هایش برای پرداخت حقوق الخاص در دانشگاه توضیح داد: یک روز که در مورد دانشگاه صحبت می‌کردیم به من گفت که حقوقی از بابت سال‌های تدریس خود دریافت نمی‌کند چون او را از دانشگاه اخراج کرده‌اند. من همانجا به او قول دادم تاآنجا که بتوانم پیگیری می‌کنم تا حوققش را بگیرم. بارها پیگیری کردم اما تاکنون موفق به این کار نشده‌ام. امدیدوارم خدا به من قوتی بدهد که بتوانم این حق را احیا کنم.
وی با بیان اینکه آرزو داشته بتواند در مراسم 80 سالگی الخاص حضور داشته باشد، اظهار داشت: باید باور کنیم که این روزها در کنار هم باشیم. یادمان نرود حتی با بودنمان در هر گوشه‌ای که هستیم، می‌توانیم به آنچه از دست داده‌ایم ارزش دهیم.
پس از آن، هانیبال الخاص روی سن آمد و به درخواست خیراندیش در مورد داستان رستم و سهراب عنوان کرد: هربار که این قصه را می‌‌خواندم، گریه می‌کردم. چون می‌توانم در وزن اشعار فردوسی شعر بگویم تصمیم گرفتم، شعری با داستان دیگری بگویم. در شعر من رستم می‌فهمد سهراب یسرش است و بعد از آن  با هم دوست می‌‌شوند و داستان‌های دیگری می‌آفرینند از جمله به سراغ سرخ‌پوستان آمریکایی می‌روند و آنها را نجات می‌دهند.
بعد از گفتن این داستان، حضار برای الخاص دست زدند و او خطاب به جمع گفت: پدرم همیشه می‌گفت، همین بس و همین بس که شما از داستان من خوشتان آمد.
فیروزه شیبانی رضوانی، محقق نیز در ادامه به بررسی نقاشی‌های الخاص پرداخت: او مجموعه‌ای از نقاش، مدرس، شاعر و روایتگر است. الخاص با بیش از 60 سال سابقه نقاشی و 40 سال سابقه حضور فعال در حوزه تدریس مطرح شده است.
وی افزود: از آنجاکه آثار هر هنرمندی درون فرایند تحولات تاریخی و اجتماعی دوران خود ظهور می‌‌کنند، بازنگری روند تحول دوران در جهات روایت خواستگاه هنرمند امری ضروری است. پس به همان اندازه که نگرش مدرنیته در جهان غرب همواره مورد توجه بوده، بررسی تحول جدید در هنرهای ایران برای فهم جستجوی هنرمندانه اهمیت دارد.
همچنین موسی اکرمی، کارشناس فلسفه در بخشی از این مراسم به تشریح رابطه میان فلسفه هنر پرداخت.همزمان با این بزرگداشت نمایشگاهی از آثار هانیبال الخاص در خانه هنرمندان برگزار شد که به مدت دو هفته  برپا است. 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com