در دقایق اولیه‌ برپایی نمایشگاه، 80 درصد آثار نقاشی كه بر دیوار بود، فروخته شد. نقش‌هایی برگرفته از طرح‌هایی با نشانی مستقیم از...


به گزارش فارس، هشتاد تابلو از آثار ایرج شافعی روز گذشته در نخستین روز از گشایش این نمایشگاه به فروش رسید.
 بعدازظهر تا شامگاه جمعه 21 خرداد، آرت‌سنتر ساعات شلوغی را پشت سر گذاشت؛ خیلی‌ها آمده بودند، از هنرمندان نقاش و عكاس گرفته تا اهالی سینما و ادبیات و نمایندگانی از سازمان ملل و سفارتخانه‌های خارجی در ایران؛ سامان مقدم، نیكی كریمی، مصطفی دشتی، هادی سیف، محمدرضا دلپاك، فرهاد آییش، شهرام اسدی، لادن مستوفی، محمود آیدن، بهنام بهزادی، واحد خاكدان، سهراب هادی، رضا نامی، سهراب گودرزی، بیژن شافعی، فیروز شافعی، نادر سیحون و... .
در گالری «ملك» كه نقاشی‌های ایرج شافعی به‌تماشا گذاشته شده است، در دقایق اولیه‌ برپایی نمایشگاه، 80 درصد آثار نقاشی كه بر دیوار بود، فروخته شد. نقش‌هایی برگرفته از طرح‌هایی با نشانی مستقیم از فرهنگ اصیل ایرانی؛ گل‌ها، پرندگانی كه به‌تعبیر شافعی نشانی از زندگی آدمی‌اند، ظرف‌های شكننده‌ی چینی رنگارنگ، جواهرات قاجاری، ظرف‌های سفالین صفوی، جام‌ها و ریتون‌های هخامنشی، خطوط كوفی، "گل و مرغ " و مینیاتور تصویرشده بر بوم و كاغذ.
ابعاد آثاری كه شافعی با گواش و رنگ‌وروغن به‌تصویر كشیده و به یك ونیم متر هم می‌رسند، از 400 هزار تا 25 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
مجموعه‌ آثار او در قالب كتابی منتشر و همزمان با این نمایشگاه عرضه شده است. نقاشی‌های پست مدرنی كه گاه در ابعاد آنها اغراق شده است و از توانمندی خالقشان در تركیب‌بندی، رنگ‌آمیزی، راحتی قلم، به‌كارگیری عناصر نمادینِ فرهنگی و... حكایت دارند.
آغداشلو درباره‌ی شافعی و آثارش می‌گوید: ایرج شافعی و جهانی را كه در آثارش، در این بیست و پنج سال ساخته است می‌شناسم و دنبال كرده‌ام؛ او نقاش قابل و ماهری است كه از جایگاه معاصر و امروزینش به ارزش‌های جفا دیده گذشته نگاه می‌كند و در رفتاری محزون، شاعرانه و استادانه می‌كوشد ما را هم در این حس و دغدغه شریك و همراه كند و می‌دانم با توان بی‌نظیری كه دارد، همچنان سال‌های سال از این حسرت و افسوس سخن خواهد گفت و اندوه همیشگی خود را با زیبایی و استادی نقش خواهد كرد و خواهد سرود.
شافعی كه نخستین حضور نمایشگاهی انفرادی‌اش را خارج از گالری سیحون پیش‌ِرو دارد، این نمایشگاه را به معصومه سیحون كه به‌تعبیر او بانوی هنر، دوست دیرین و پشتیبان هنرمندان بوده، تقدیم كرده است. قدیمی‌ترین بانوی گالری‌دار ایران اول خردادماه در تهران در سن 75 سالگی درگذشت.
سال‌ها، زنده‌یاد سیحون، سالروز تاسیس نگارخانه‌اش را با نمایش آثار او جشن می‌گرفت. آیدین آغداشلو، 24سال پیش شافعی را به گالری سیحون معرفی كرد؛ هنرمند پركاری كه تقریبا هر سال در گالری سیحون نمایشگاه انفرادی برپا می‌كرد. شمار نمایشگاه‌های او از یكصدوبیست گذشته است.
شركت در 90 نمایشگاه گروهی در ایران و انگلستان، چین، فرانسه، كانادا، اسپانیا، آلمان، قطر، دبی، بوسنی و نیز برپایی12 نمایشگاه انفرادی در گالری سیحون در كارنامه‌ی پركار حرفه‌یی این هنرمند نقاش ثبت شده است. شافعی در 20 نمایشگاه گروهی هم شاگردانش را همراهی كرده است.
شاعرانه‌های بنی صدر اما فضای گالری میانی آرسنتر - گالری الهیه - متفاوت بود. این گالری میزبان «رضا بنی ‌صدر» هنرمند نقاش و معمار است؛ نقاشی‌های آزاد آبستره‌ بنی صدر، بداهه‌اند؛ حسی شاید شاعرانه كه بارشی از رنگ را بر بوم درپی داشته‌اند. خودش می‌گوید سبك آبستره را از آن جهت دوست دارد كه احساسش را در طول زمان خلق حكایت می‌كند.
او تاكید دارد كه داعیه‌ القای ایده و یا پیامی را هم ندارد. هرچند تركیب رنگ‌ها وهارمونی كه به‌وجود آمده شاید مفهومی را القا كنند.
بنی صدر متولد 1332 است؛ دوران دبستان و دبیرستان را در تهران گذرانده و در سال 1350 برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت ودانشگاه هنرهای زیبای پاریس تحصیل در رشته معماری را شروع كرد. سال 1360 به تهران بازگشت و كار حرفه‌یی خود را در رشته معماری شروع كرد.
در سال 1378 به كشور كانادا مهاجرت كرده و از همان سال نقاشی را آغاز كرد. چند دوره را نزد استاد ژاك در شهر مونترال گذراند تا اینكه سال 1383به ایران بازگشت و در كنار حرفه معماری نقاشی را ادامه داد. او در تهران دوره‌هایی را هم نزد بابك اطمینانی و مصطفی دشتی گذرانده است.
در نمایشگاه بنی صدر 22 تابلو به دیوار رفته كه از 700 هزار تا یك میلیون‌وششصدهزار تومان‌ قیمت‌گذاری‌ شده‌اند. "نقاشی با عكس "؛ حكایت سرخوشی و غم گالری «پاسارگاد» خانه هنر هم به نمایشگاه نقاشی با عكس زوج هنرمند «آیدا ذوقی» و «امیرحسین قاسمی» با عنوان «گرگ و میش» اختصاص داده شده است.
عكس‌هایی واقعی از این هنرمندان با هم تركیب‌شده‌اند كه فضایی نقاشی‌گونه را حاصل كرده‌اند.
شاید به تعبیری كار ایشان فتومونتاژ و یا حتی نقاشی دیجیتال باشد، اما مجموعه‌ 20 تابلویی «گرگ و میش» بیش‌تر از این كه به عكس نزدیك باشند، ماهیت نقاشی دارند.
آثار به نمایش درآمده كه تا سه نسخه موجوداند، از 400 تا 700 هزارتومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
امیرحسین قاسمی از اهالی سینماست. به‌همین واسطه بخش اعظم بازدیدكنندگان این نمایشگاه را هم در نخستین ساعات برپایی، اهالی همین حرفه تشكیل می‌دادند؛ او لیسانس سینما را از دانشكده سینما تئاتر گرفته و فارغ‌التحصیل مركز اسلامی آموزش فیلمسازی «باغ فردوس» - سال 1365 - و عضو انجمن فیلم‌سازانAFC فرانسه است. فعالیت حرفه‌یی او در طراحی صدا و میكس فیلم است.
قاسمی پیش‌تر در ایتالیا 2010 ، فرانسه 2006 و 2009 - هنرمندان بدون مرز در بورژ و 14 -21 پاریس - عكس‌هایش را عرضه كرده است.
آیدا ذوقی نیز هنرمند نقاش و فارغ‌التحصیل گرافیك دانشگاه الزهراست كه آثارش را پیش از این در گالری الهه، دفتر فرهنگی یونسكو در تهران، فرهنگسرای امیركبیر و... به‌تماشا گذاشته است.
این سه نمایشگاه تا اول تیرماه جاری از ساعت 11 تا 21 در آرت‌سنتر - خانه هنر - واقع در خیابان دكتر شریعتی، تقاطع اتوبان صدر، شماره 1716 دایر هستند.
بخشی از عواید این نمایشگاه‌ها، به‌رسم همیشه‌ی نمایشگاه‌هایی كه در «خانه هنر» برپا می‌شود، به پروژه‌های مبارزه با گرسنگی برنامه جهانی غذا اختصاص پیدا می‌كند.
برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) حامی فرهنگی این مجموعه است.

گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com