هدیه تهرانی
«هدیه تهرانی» این بار به جای اینکه سراغ از آتلیه و نمایشگاه و قاب عکس را بگیرد خانه قدیمی‌خود را در گرمسار آب و جارو می‌کند تا...

نمایشگاه «آبانگان» تمام می‌شود و خانم بازیگر – عکاس از پروژه های فرهنگی سنتی خود رو نمایی می‌کند. «هدیه تهرانی» این بار به جای اینکه سراغ از آتلیه و نمایشگاه و قاب عکس را بگیرد خانه قدیمی‌خود را در گرمسار آب و جارو می‌کند تا میزبان هنرمندان و علاقه مندان به تور کویرگردی شود. خانه ای که نمای آن کاملا سنتی و درون آن مطابق با نظر «تهرانی» معماری شده است و فضایی مطلوب برای گردشگران کویر فراهم کرده است.
«تهرانی» بهترین نوع فضاسازی ومعماری را معماری سنتی ژاپن می‌داند. دراین نوع معماری، تعریف ساده و استفاده به جا از اثاثیه، قرار دادن لوازم مورد نیاز در گنجه های کشویی و حتی استفاده از درهای کشویی برای اینکه فضای کمتری اشغال شود و فضایی آرام برای ذهن ایجاد می‌کند.
البته ناگفته نماند که یکی از مسائلی که «تهرانی» به آن علاقه مند است کویر و متعلقات آن است. حتی در نمایشگاه عکس «آبانگان» که به موضوع خاص آب اختصاص داشت قاب‌های بسیاری از آب در کویر به دیوار نمایشگاه آویزان شده بود. «تهرانی» در خانه خود کلکسیونی از صنایع هنرهای دستی از انواع کوزه تا چارچوب های پنجره را گردآوری کرده است.
«تهرانی» در گفت و گو با هفته نامه فرهنگی واجتماعی کاشی امروز می‌گوید: «گاهی بد نیست به جای بازی بیلیارد در فضای بسته ای در شمال کشور یا جابه‌جا شدن از محیط شهری به منطقه ای سر سبز در تعطیلات آخر هفته و تکرار همان تجربه های شهری در منطقه ای خشک وکویری چیزهای تازه تری را جایگزین کرد.
مثلا با دست خود برتارو پود قالی گره ای بزنیم. کشکی بسابیم ،نانی بپزیم ،پنبه ای بچینیم یا گندمی‌درو کنیم...و با نگاه به وسعت کویر ،دیدمان را وسعت دهیم...»
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com