ناپلئون در سن 53 سالگی در جزیره‌ای سنت هلن درگذشت. عده‌ای علت مرگ وی را مسمومیت اعلام كردند.این در حالی است كه در فوریه 2008، دانشمندان ایتالیایی اعلام كردند كه به شواهدی...

به گزارش ایسنا،اشیایی از ناپلئون بناپارت به مبلغی بیش از یك میلیون یورو در پاریس چكش حراج خوردند.
، روز گذشته، اشیای تاریخی از قرن 19 میلادی كه به ناپلئون بناپارت تعلق دارند، در یك حراجی در منطقه فنتنبلو شهر پاریس به مبلغی در حدود یك میلیون‌ و دویست‌هزار یورو چكش حراج خوردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این میان نامه‌ای كه ناپلئون به خواهرش پائولین نوشته به مبلغ 14 هزار و 200 یورو، شانه متعلق به پرنس هرتنس، دخترخوانده ناپلئون، به مبلغ 20 هزار یورو و شمشیر منتسب به ناپلئون نیز به مبلغ 36 هزار یورو، چكش حراج خوردند.
همچنین بخشی از یك تابلو 120 متری به نام «پاناروما قرن» كه در آن پرتره ژنرال لازار اشه نقش بسته، به مبلغ 25 هزار یورو چكش حراج خورد، این درحالی است كه این نقاشی اولین‌بار در سال 1889، یك قرن پس از انقلاب فرانسه، در پاریس به نمایش درآمد.
درحال حاضر 237 اثر تاریخی متعلق به ناپلئون و خانواده‌اش در موزه‌های فرانسه نگهداری می‌شوند.
ناپلئون بناپارت متولد 1769 میلادی، در جزیره کرس در خانواده‌ای پرجمعیت بدنیا آمد. در آن زمان، این جزیره، جزء حکومت جنوا (واقع در ایتالیای امروزی) بود. اما بعدها به اشغال فرانسه در آمد. ناپلئون که در ابتدا، سرهنگی گمنام بود، پس از انقلاب فرانسه، به یکباره قدرت گرفت .
او در ابتدا، به ایتالیا حمله کرد و با حمایت مردم این کشور، آنجا را از دست حکومت اتریش خارج نمود. سپس مصر و سوریه را نیز ضمیمه خاک کشور خود کرد. در بازگشت به فرانسه با کمک دو برادر خود مجلس را منحل کرده و خود را امپراتور نامید.
سپس پروس، هلند، لهستان، بلژیک و نیز سرزمین اتریش - مجارستان را تسخیر کرد اما در جنگ دریایی با انگلیس شکست خورد. اما اسپانیا و پرتغال را هم به متصرفات خود افزود و سپس به روسیه حمله كرد و تا مسکو نیز پیش رفت.
بزرگ‌ترین دشمن ناپلئون بریتانیا بود که همه جا چون سایه وی را تعقیب می‌کرد و دولتهای مورد تجاوز فرانسه را حمایت می‌نمود. سرانجام کشورهای تحت تسلط ناپلئون که همه از سوی بریتانیا حمایت می‌شدند به همراه دشمنان داخلی ناپلئون ، وی را شکست دادند و به جای او لوئی هجدهم را به حکومت انتخاب کردند.
ناپلئون پس از خلع از قدرت در سال 1814، به جزیره الب تبعید شد، اما از آنجا گریخت و از تاریخ 20 مارس 1815تا 22 ژوئن در یک دوره کوتاه که به حکومت صدروزه معروف است، دوباره امپراتور فرانسه شد.
پس از شکست در نبرد واترلو در 18 ژوئن سال 1815، وی از امپراتوری استعفا كرد و خود را به دشمن دیرینش، بریتانیا تسلیم کرد و سال‌های پایانی عمرش را تا زمان مرگ در سال 1821 میلادی، در تبعید، در جزیره‌ای به نام سنت هلن در دریای آتلانتیك جنوبی به‌سر ‌برد.
ناپلئون در سن 53 سالگی در جزیره‌ای سنت هلن درگذشت. عده‌ای علت مرگ وی را مسمومیت اعلام كردند.
این در حالی است كه در فوریه 2008، دانشمندان ایتالیایی اعلام كردند كه به شواهدی مبنی بر رد این نظریه كه ناپلئون به‌وسیله‌ی زندانبان‌های انگلیسی مسموم شده، دست یافته‌اند كه براساس آن‌ها، ناپلئون براثر ابتلا به سرطان معده مرده است.
با این وجود، محققان موسسه‌ی ملی فیزیك هسته‌یی ایتالیا و كارشناسان دانشگاه شهر پاویا بر این باورند كه مسمومیت با آرسنیك دلیل مرگ ناپلئون نبوده است.
در مارس سال جاری میلادی نیز، نامه كه توسط همسر ناپلئون ـ ژوزفین ـ نوشته شده‌اند، در یك حراجی در شهر پاریس به مبلغی بیش از نیم‌میلیون پوند فروخته شدند.
این نامه‌ها شامل نامه‌های ژوزفین به ناپلئون و نامه‌ای است كه ژوزفین به پسرش نوشته است و در مجموع، به مبلغ 630هزار پوند توسط افراد مختلف، بویژه مجموعه‌داران انگلیسی خریده شدند.50 نامه‌ای كه ژوزفین به پسرش نوشته است، به مبلغی بیش از 80هزار پوند به‌فروش رفت.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir