ورودی موزه هنرهای معاصر تهران؛ پر است از عکس هایی از هنرمندان معاصر جهان. عکس های زیبایی که با تو حرف می زنند و نگاهشان تو را می خواند. از «پیکاسو»ی سیگار به دست گرفته تا «سالوادور دالی»...

به گزارش خراسان، ورودی موزه هنرهای معاصر تهران؛ پر است از عکس هایی از هنرمندان معاصر جهان. عکس های زیبایی که با تو حرف می زنند و نگاهشان تو را می خواند. از «پیکاسو»ی سیگار به دست گرفته تا «سالوادور دالی» با آن سبیل عجیبش، به تو خیره شده اند و تو را به نمایشگاه فرامی خوانند. نمایشگاهی که اکنون بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر و گنجینه این سرزمین، محسوب می شود.اما این بار نمایشگاه با دوره های پیشین متفاوت است چون برخی از این آثار، برای اولین بار به نمایش درآمده است. آن تعدادی هم که پیش از این در موزه هنرهای معاصر با عنوان «آثار گنجینه»، در معرض دید عموم قرار گرفت دائم در حال تغییر بود.البته این یکی از ویژگی های نمایشگاه های موزه ای است.
سخنان محمود شالویی، رئیس مرکز هنرهای تجسمی را به یاد می آورم که اعلام کرده بود: «موزه هنرهای معاصر، به جایگاه دائمی نمایش آثار گنجینه تبدیل خواهد شد.» امروز دیگر این وعده تحقق پیدا کرده است و یک فرصت طلایی برای علاقه مندان به هنرهای تجسمی فراهم شده است.در نمایشگاه «جلوه هایی از هنر معاصر جهان» برای نخستین بار ۳۳ اثر از هنرمندان قرن نوزدهم به بعد، به نمایش گذاشته شده است. آثار ارزشمندی که برخی از آن ها، غیرقابل دسترس است. آن هم در شرایطی که باید بیشتر از این آثار مراقبت و محافظت کرد. لیتوگرافی های «ادوارد مونه»، نقاشی «ونگوگ»، نقاشی های «لوترک» و لیتوگرافی های این هنرمند صاحب سبک، در نخستین گالری موزه خودنمایی می کنند. در این نمایشگاه آثار متفاوت دیگری هم چون از «طبیعت بی جان» با چاپ ژاپنی از «گوگن» یا «خانه های کنوک در بلژیک» اثر معروف «کامی پیسارو» هم دیده می شوند.در میان این کارها، آثاری از «موریس لوئیس»، «فرانک استلا»، «اندی وارهول» و «ویکتور وازارلی» نیز به تماشا گذاشته شده است. «اندی وارهول» ازجمله هنرمندانی است که آثار او، از حیث هنری و البته قیمت، در رده بالایی قرار دارد. موزه هنرهای معاصر با در اختیار داشتن چند اثر از این هنرمند، توانسته است اعتباری برای خود کسب کند. تابلوی «خودکشی» این هنرمند، در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.در بخشی از این نمایشگاه، آثار اکسپرسیونیسم انتزاعی به نمایش درآمده است. آثار حجمی از «رابین دنی» و «سل لویت»، از آن جمله است.اثر معروف «وگا-سند» از «ویکتور وازارلی» نقاش، طراح و نویسنده مجارستانی، نیز در این نمایشگاه خودنمایی می کند.«جکسون پولاک» هم از هنرمندانی است که اثرش، در میان آثار دیگر هنرمندان دیده می شود. نقاشی دیواری روی زمینه قرمز، این اثر را به یکی از معروف ترین آثار این هنرمند تبدیل کرده است . اثری که تاکنون در چند نمایشگاه معتبر جهانی، به نمایش درآمده است.
«خوآن میرو»، «رنه مار گریت»، «ژرژ براک»، «آلبرتو جاکومتی» و «واسیلی کاندینسکی» نیز ازجمله هنرمندانی هستند که آثارشان، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. نمایش همین تعداد معدود و محدود از آثار گنجینه، کافی است تا بگوییم که به واقع صاحب گنجینه ای پربها هستیم.غلامعلی طاهری دبیر نمایشگاه «جلوه هایی از هنر معاصر جهان» در خصوص برپایی نمایش چنین آثاری در موزه هنرهای معاصر تهران به خراسان می گوید: همیشه انتظار داشتم فرصتی فراهم شود، تا آثار مدرن هنرمندان بزرگ معاصر جهان در موزه هنرهای معاصر تهران، به نمایش درآید. آثاری که این موزه آن ها را به سختی و با هزینه زیاد از مجموعه داران و هنرمندان کشورهای مختلف خریداری کرده است و تاکنون در بخش خارجی موزه نگهداری می شد. دوست داشتم این آثار به صورت متناوب و در دوره های زمانی بیشتر و طولانی تر به نمایش درآید زیرا در این صورت هم موزه وظیفه اصلی خود را انجام می دهد و هم هنرمندان و پژوهشگران می توانند در فرصت کافی، با دقت و با بازدیدهای مکرر، درک بیشتری از هنر مدرن جهان داشته باشند. از طرفی این امر در ارتقای سطح آموزش هنر کشور هم موثر خواهد بود.وی در ادامه گفت: با وجود این که سال گذشته برخی از آثار دوبار به نمایش درآمده، ولی هنوز همه آثار گنجینه، به نمایش گذاشته نشده است. امیدوارم این امر تداوم پیدا کند و آثار به نمایش درنیامده موزه که تعداد آن ها نیز کم هم نیست، به تفکیک و براساس سبک ها و جریان های بزرگ جهانی در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.طاهری با اشاره به نمایش برخی آثار جدید در نمایشگاه گفت: در این دوره، تعداد دیگری از آثار، برای نخستین بار به نمایش درمی آید. در صورت استمرار این روند، می توان سایر آثار را به صورت ادواری به نمایش گذاشت. به نظر من نمایش این آثار در شکل گیری و ایجاد و ادامه جریان های هنری نوگرا، تاثیر بسیاری دارد.دکتر محمود شالویی رئیس مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر نیز با تاکید بر توجه به هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی در دوره های گذشته می گوید: در گذشته دنیای هنر به ویژه نقاشی، در جوامع پیشرو بود و طبعا انبوهی از حرف های ناگفته را در پی داشت.وی افزود: موزه هنرهای معاصر تهران با در اختیار داشتن گنجینه ای که برخی از آثار آن، جزئی از شاهکارهای هنر جهان محسوب می شود، می تواند در این زمینه پیشرو باشد. موزه هنرهای معاصر تا چندی پیش از کارکرد اصلی خود، یعنی موزه ای بودن دور شده بود، اما با در پیش گرفتن این روند که فقط آثار موزه در این مکان به نمایش درآید، کارکرد اصلی خود را بازمی یابد.شالویی با اشاره به نمایش ادواری آثار قابل نمایش در گنجینه موزه گفت: درخواست های مکرری برای اجرایی کردن وعده های گذشته، به منظور احیا، ارتقا و تثبیت جایگاه و معنای موزه و برگزاری نمایشگاه های مکرر و دوره ای آثار ارزشمند داشتیم. این روشی جدید است که امیدواریم به رشد و توسعه سطح هنری و گسترش نگرش اجتماعی، نسبت به هنر و فرهیختگان هنری ما کمک کند.نمایشگاه «جلوه هایی از هنر معاصر جهان»، تا پایان شهریورماه، بخشی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر را به نمایش گذاشته است. ضروری است که مسئولان این نمایشگاه برای حفاظت این آثار، تمهیدی مناسب بیندیشند و دیگر این که راهنمایانی که در موزه حضور دارند، مسلط به حداقل اطلاعات درخصوص نمایشگاه هایی باشند که برگزار می شود.
 
گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com