مجیدی: سینمای جشنواره‌ای ما در دنیا روبه افول است مجید مجیدی گفت: چراغ سینمای ایران چه در جشنواره‌های بزرگ و چه در جشنواره‌های كوچك و كوچك‌تر خاموش شده است و این نشان‌دهنده این است...
یك سخنرانی در «كمپ فیلم كوتاه»
مجیدی: سینمای جشنواره‌ای ما در دنیا روبه افول است 
مجید مجیدی گفت: چراغ سینمای ایران چه در جشنواره‌های بزرگ و چه در جشنواره‌های كوچك و كوچك‌تر خاموش شده است و این نشان‌دهنده این است كه سینمای ما دیگر جذابیت لازم و نگاهی را كه باید در برداشته باشد، ندارد.  
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، «مجید مجیدی» كه برای حضور در در «كمپ فیلم‌كوتاه ایران» به آلاشت سفر كرده است، در نشست مشترك با فیلمسازان عرصه فیلم كوتاه درباره وضعیت امروز سینمای ایران و نسل جوان فیلمسازی به سخنرانی پرداخت.
بنا بر این گزارش، «مجید مجیدی» در ابتدای سخنانش اظهار داشت: برای من حس بسیار خوبی است كه پس از سالیان سال فضایی را تجربه می‌كنم كه مربوط به خیلی سال‌های دور می‌شود.
وی كه در مسجد سوادكوه صحبت می‌كرد، افزود: در آن سال‌ها كه ما كار هنری را شروع كردیم، مسجد به عنوان یكی از پایگاه‌هایی مهمی بود كه جوان‌ها را دور هم جمع می‌كرد، قبل و بعد از انقلاب و خصوصا در كوران انقلاب اسلامی نقشی بسیار كلیدی و حیاتی در همه عرصه‌های اقتصادی فرهنگی وسیاسی داشت. ما در آن سال‌ها در مسجد تئاتر كار می‌كردیم و حتی فیلم‌های كوتاهی راكه می‌ساختیم، برای مردم در مسجد به نمایش در می‌آوردیم.
وی گفت: خوشحالم این اتفاق اجباری در «كمپ فیلم كوتاه» به وجود آمده كه دوستان در چنین فضایی معنوی گردهم بیایند و این قطعا نشان‌دهنده روح پاك اعضای این انجمن است. واقعیت این است كه سرمایه شما فیلمسازان جوان نشاط، سادگی، طراوتی است كه دارید كه امیدوارم بتوانید این سرمایه را در طول موقعیت حرفه‌اتی تان داشته باشید كه به نظر من این یك گنج است.
مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود، اشهار داشت: هر رشته‌ای تا اندازه‌ای می‌تواند پرش داشته باشد. به اعتقاد من، پرش سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی دوران اوج خودش را پشت سرگذاشته و ما اكنون در دوره افول سینما هستیم. این نظر شخصی من است و پدیده‌های داخلی و خارجی این ادعا را ثابت می‌كند.
وی افزود: سینمای جشنواره‌ای ما در دنیا رو به افول است و سه سالی است كه هیچ رونقی ندارد. یادم هست كه در دهه 90، هر جشنواره‌ای كه در دنیا برگزار می‌شد، اسم سینمای ایران سرتیتر آن بود و خیلی از جشنواره‌ها بودند كه محال بود فیلمی از ایران در آن‌ها شركت نكند و همه آنها دلشان می‌خواست كه یك فیلم از فیلم‌های ایرانی را در مجموعه‌شان داشته باشند.
مجید مجیدی گفت: چراغ سینمای ایران چه در جشنواره‌های بزرگ و چه در جشنواره‌های كوچك و كوچك‌تر خاموش شده است و این نشان‌دهنده این است كه سینمای ما دیگر جذابیت لازم و نگاهی را كه باید در برداشته باشد، ندارد. قابلیت‌هایش را ازدست داده، تكراری شده و یا ساختار و شكل جذابی ندارد.
كارگردان «رنگ خدا» اظهار داشت: ما شاهد این هستیم كه سینمای هنری و مستقل رو به افول است و متأسفانه بیش از هر چیزی ما سینمای بی هویت را داریم. سینمایی كه چند سال پیش می‌گفتیم «صدای پای ابتذال از آن شنیده می‌شود»، امروز این ابتذال را با تمام هیبتش در آن می‌بینیم.
وی ادامه داد: سینمای ما فقط در ظاهر و شكل تغییر هویت داده ولی باطنا در همه عرصه‌هایش همان است كه بود. البته ابتذال ممكن است در خود وجهه معنوی و معرفتی این سینما جلوه كرده باشد نه این كه ابتذال فقط در سطح نمایش عشق‌های سطحی و غیره باشد بلكه در خیلی از مفاهیم و موضوعات دیگر نیز دیده می‌شود.
وی گفت: دهه‌های 60 و 70 مهم‌ترین دهه‌های سینمای ایران بودند. دهه 60 دوره سینمای نوین ایران بود و دهه 70 اوج سینمای دهه 60 بود اما اكنون دهه 80، دهه افول كامل برای سینمای ایران است.
مجیدی خطاب به سینماگران جوان گفت: این خطر خیلی بزرگی است و تنها چیزی كه می‌تواند به این سینما روح تازه بدمد، شما سینماگران جوان هستید.
وی گفت: متاسفانه در حوزه‌های دولتی خیلی امكان پرداختن به این مقوله‌ها وجود ندارد و اگر هم این امكان موجود باشد، در نهایت شلیك باید از طرف فیلمسازان و هنرمندان صورت بگیرد و نگاه جوان می‌تواند به فتح قله‌ها و در هم شكستن ركود این سینما بیانجامد.
وی ضمن اشاره به موفقیت فیلم‌های فیلمسازانی كه همیشه كودكی‌شان همراه‌شان است، اظهار داشت: شب گذشته پس از مدت‌ها چنین فرصت و امكانی فراهم شد كه بازگشتی به خویشتن داشته باشیم. به نظر من شما كار بسیار بزرگی انجام دادید و شاید چون خودتان به وجودآورنده این جریان هستید ، خیلی نتوانید اهمیت اتفاقی كه افتاده را آنطور كه باید و شاید درك كنید ولی این یك واقعیت است كه اتفاق بزرگی رخ داده است. اتفاقی كه اگر می‌خواهید در شكل‌های دولتی اتفاق بیفتد، امكان‌پذیر نبود و اگر هم اتفاق می‌افتاد ممكن بود صورت خیلی بزرگی داشته باشد ولی قطعا روح كوچكی داشت.
كارگردان «بچه‌های آسمان» گفت: آن‌چیزی كه این مجموعه را به شكل زیبایی جلوه می‌دهد، روح صمیمت و پاكی خود شما است كه امیدوارم همواره این شكل حفظ شود و زمانی كه شما وارد عرصه حرفه‌ای‌تر سینما می‌شوید، همین نكته است كه رمز پیروزی و موفقیت خواهد بود.
آنچه به نظر من یك فیلمساز را در سطح ایده‌آل قرار می‌دهد، وجه درونی و پاكی است كه درون او نهفته است كه معتقدم به طور خیلی فطری این خصوصیت در همه انسان‌ها وجود دارد و كافی است كه آن را تجربه كنند و شاگرد باشند چرا كه شاگرد بودن مقدمه خوبی است برای این كه خصائل نیكو تجلی یابند. اگر سعی كنیم همیشه شاگرد خوبی باشیم و حتی در اوج موفقیت‌ها و پیروزی‌ها این روحیه شاگردی و طلبگی را حفظ كنیم، قطعا به پیروزی می‌رسیم.
در چنین شكلی، این كه در سینمای حرفه‌ای در یك چادر گرد هم بیائیم تقریبا امكان‌پذیر نیست و در سینمای حرفه‌ای این اتفاق خیلی كم‌تر می‌افتد و من امیدوارم این اتحاد را حفظ كنید چرا كه بزرگ‌ترین سرمایه شماست. این جریان می‌تواند در آینده تبدیل به جریانات خیلی بزرگ‌تری در عرصه فیلمسازی شود و پشتوانه‌ای بسیار قوی برای سینمای ما باشد.
وی گفت: من معتقدم كه این اتفاق خوب كه در كمپ افتاده باید هدیه‌ای باشد كه در همه شهرهای كشورمان تقسیم شود چون مردم ما بضاعت و استعدادهای زیادی دارند و كشور ما از امكانات بالقوه بسیاری برخورددار است و ما همیشه فكر می‌كنیم كه تهران مركز همه اتفاقات بزرگ است.
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ .
www.seemorgh.com/culture
منبع :  خبرگزاری فارس
انتهای پیام/