انیمیشن "کنگ فو پاندا" با صدای ستاره‌هایی چون جک بلک، آنجلینا جولی و داستین هافمن اولین بار در دنیا روز پنجشنبه در بخش خارج از مسابقه شصت و یکمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.


انیمیشن "کنگ فو پاندا" با صدای ستاره‌هایی چون جک بلک، آنجلینا جولی و داستین هافمن اولین بار در دنیا روز پنجشنبه در بخش خارج از مسابقه شصت و یکمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.
به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد جدیدترین فیلم استودیو دریم ورکس درباره یک خرس پاندا دست و پا چلفتی و شکم گنده با صدای بلک است که علاقه به ورزش‌های رزمی او را از کار در یک رستوران به حضور در نقش یک ابرقهرمان سوق می‌دهد.

 انیمیشن "کنگ فو پاندا" در بخش خارج از مسابقه پخش ‌شد
"کنگ فو پاندا" را مارک آزبورن و جان استیونسن ساخته‌اند و لوسی لیو و جکی چان دیگر صداپیشه‌های آن هستند که از ششم ژوئن (17 خرداد) در آمریکا اکران می‌شود. جفری کتزنبرگ مغز متفکر دریم ورکس "کنگ فو پاندا" را "نامه‌ای عاشقانه به چین" دانست و ستارگان فیلم نیز در نشست مطبوعاتی با خانواده‌های قربانیان زلزله اخیر در چین و توفان میانمار همدری کردند.

 

هافمن 70 ساله که دو جایزه اسکار در کارنامه دارد، برای اولین بار است تنها صدای خود را در اختیار یک فیلم می‌گذارد. او در پاسخ به یک خبرنگار که حضور در چنین نقشی را برای ستاره فیلم‌هایی چون "فارغ‌التحصیل" یک لغزش توصیف کرد، گفت: فرهنگ با نزول مواجه شده و این سقوط به حرفه شما هم رسیده است.

هافمن با اشاره به موضوع ابرقهرمان بودن در انیمیشن "کنگ فو پاندا" گفت: ابرقهرمانان در فرهنگ‌ها حضور دارند، چرا که مردم در وجود خود احساس ضعف می‌کنند. شما به یک ابرقهرمان نیاز ندارید. ابرقهرمان درون شماست.

روز پنجشنبه در بخش مسابقه جشنواره کن 61 دو فیلم به نمایش درآمد: فیلم آرژانتینی "لئونرا" به کارگردانی پابلو تراپرو و مستند انیمیشنی "والس با بشیر" آری فولمن از رژیم صهیونیستی درباره قتل عام سال 1982 در دو اردوگاه صبرا و شتیلا در لبنان به دست شبه‌نظامیان مسیحی که با حمایت اسرائیل انجام شد.

"والس با بشیر" نخستین مستند تمام انیمیشن نمایش داده شده در تاریخ جشنواره فیلم کن است. فولمن که در سال‌های 1980 و در جریان جنگ لبنان سرباز ارتش رژیم صهیونیستی بود، در فیلم خود خاطرات مدت‌ها سرکوب شده و کابوس‌وارش را تصویر کرده است.

او "والس با بشیر" را بر مبنای گفتگو با تعدادی از دوستان و همخدمتی‌های خود ساخته و در آن می‌کوشد قتل عام فجیع پناهندگان در دو اردوگاه صبرا و شتیلا را یادآوری کند. فولمن و دیگر سربازان اسرائیلی هنگام کشتار جایی در نزدیکی این دو اردوگاه بودند.

در نشست مطبوعاتی فیلم یک خبرنگار لبنانی‌تبار از فولمن پرسید چرا او در فیلم خود بر نقش اسرائیل در این قتل عام بیشتر تاکید نکرده است. پس از کشتار در این دو اردوگاه که قربانیان آن 700 تا 3500 نفر گزارش شد، یک کمیسیون بازجویی در خود رژیم صهیونیستی نقش آریل شارون وزیر دفاع آن زمان اسرائیل را در این جنایت تایید کرد و او ناچار به استعفا شد.

فولمن در پاسخ به خبرنگار لبنانی "والس با بشیر" را فیلمی شخصی دانست و گفت: این فیلم درباره خاطره است. نیازی به بررسی این مسئله نبود که کدامیک از رهبران اسرائیل از قضیه این کشتار سه روزه اطلاع داشتند. کمیسیون بررسی 25 سال پیش کار خود را انجام داد و مقصر را معرفی کرد.

"فولمن" در فیلم خود سربازانی را تصویر می‌کند که سوار بر تانک در مناطق تحت کنترل دشمن حرکت و شلیک می‌کنند، بی‌آنکه واقعا بدانند چه کسانی را نشانه می‌روند. "والس با بشیر" اطلاعاتی جدید درباره کشتار صبرا و شتیلا ارائه نمی‌دهد، اما پیام ضد جنگ آن می‌تواند مورد توجه اعضاء هیئت داوری کن به رهبری شان پن قرار بگیرد که از منتقدان سرسخت جنگ عراق است.

دیروز بخش "نوعی نگاه" جشنواره کن با نمایش فیلم سینمایی "گرسنگی" استیو مک‌کوئین آغاز شد. این فیلم درباره شش هفته آخر زندگی بابی سندز مبارز ارتش جمهوریخواه ایرلند است که سال 1981 پس از 66 روز اعتصاب غذا در زندانی در ایرلند شمالی درگذشت.

"گرسنگی" این روزها در خود بریتانیا بحث‌های بسیار به همراه داشته و گروهی اعتقاد دارند مک کوئین در فیلم خود از یک تروریست چهره یک "شهید" تصویر کرده است. این در حالی است که کارگردان اعتقاد ندارد سندز را در قالب یک قهرمان ترسیم کرده است.

او در این باره گفت: نه با بابی سندز موافقم نه مخالف. این فیلم درباره تصمیم درست یا غلط آدم‌ها و عواقب آن است، اما مک کوئین به شباهت‌ میان زندان اکنون بسته شده "میز" در ایرلند شمالی و اتفاقات اخیر در گوانتانامو کوبا و ابوغریب عراق که هر دو زیر نظر نیروهای آمریکایی است، اشاره کرد.

"گرسنگی" با بازی مایکل فاسبندر درباره سندز و دیگر زندانیان ارتش جمهوریخواه ایرلند است که تصمیم گرفتند در اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا بزنند. سندز به جرم تخطی از قوانین مربوط به اسلحه گرم و حضور در عملیات مرگبار ارتش جمهوریخواه ایرلند برای پایان بخشیدن به سلطه بریتانیا بر ایرلند شمالی، به زندان افتاد.

او و همسلولی‌هایش برای رسیدن به حقوق سیاسی خود تلاش کردند، اما مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلستان خواسته‌های آنها را نادیده گرفت و اعتصاب آغاز شد. سندز که پیش از آغاز اعتصاب به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شده بود، اولین نفر از 10 زندانی اعتصاب‌کننده بود که پس از چند هفته درگذشت.

امروز جمعه در بخش مسابقه جشنواره کن فیلم "یک کریسمس" آرنو دپلشن به نمایش درمی‌آید که داستانی درباره اتحاد خانوادگی با حضور ستاره‌های فرانسوی چون کاترین دونوو و ماتیو آمالریک است. فیلم پلیسی "سه میمون / رویای بیداری" به کارگردانی نوری بیلگه جیلان کارگردان پیشتاز سینمای ترکیه دیگر فیلمی است که امروز در بخش مسابقه پخش می‌شود.

"سوی کابوی" ساخته تامس کلی بریتانیایی، "نمک این دریا" نخستین فیلم آن‌ماری جاسر فیلمساز فلسطینی و "تایسن" جیمز توباک درباره مایک تایسن سه فیلمی هستند که امروز در بخش نوعی نگاه پخش می‌شوند. شصت و یکمین جشنواره فیلم از چهارشنبه 14 مه (25 اردیبهشت) با نمایش فیلم فیلم "کوری" به کارگردانی فرناندو میره‌یس آغاز شد و تا 25 مه (پنجم خرداد) ادامه دارد.

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری مهر