یك دانش‌آموز روس در جریان یك گردش علمی در منطقه‌ نوگرود روسیه موفق به كشف چندین طومار از جنس پوست درخت به همراه یك مهر سنگی شد كه قدمتی درحدود 800 سال دارند...
 
به گزارش جام جم آنلاین، یك دانش‌آموز روس به‌طور تصادفی ، نسخه خطی 800 ساله را به همراه یك مهر تاریخی كشف كرد.
 یك دانش‌آموز روس در جریان یك گردش علمی در منطقه‌ نوگرود روسیه موفق به كشف چندین طومار از جنس پوست درخت به همراه یك مهر سنگی شد كه قدمتی درحدود 800 سال دارند. هریك از طومارها در حدود 25 سانتی‌متر طول داشته و مهر كشف ‌شده نیز از مرمر سفید ساخته شده است.
به گفته‌ كارشناسان ، سال‌ها قبل نیز طوماری مشابه طومارهای كشف شده در حیات كرملین كشف شد كه در حال حاضر در موزه‌ای در مسكو نگهداری می‌شود.
در سال 2008 نیز در جریان كاوش‌های انجام‌شده در محوطه‌ای تاریخی در شمال غربی روسیه، بقایای یكی از قدیمی‌ترین شطرنج‌های جهان از جمله مهره‌ی شاه كه حدود هفت سانتی‌متر ارتفاع دارد و در قرن چهاردهم میلادی از چوب ساخته شده، در ویرانه‌های قدیمی‌ترین كاخ روسیه كشف شدند.
در سال 2007 نیز بقایای شهر باستانی 2500 ساله‌ای متعلق به مردمی با تمدن پیشرفته در کف دریاچه‌ «لیسسیک کول» در کوه‌های یرکیز روسیه کشف شد.
علاوه بر این، صدها شیئ تاریخی چند هزار ساله ساخته‌شده از برنز و طلا در محلی که گمان می‌رود، قبرستان شهر بوده است ، کشف شده‌اند.
دریاچه‌ لیسسیک کول به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن، نقش مهمی در تاریخ بشری ایفا کرده است. دلیل اصلی این امر، قرار داشتن این دریاچه در مسیر یکی از راه‌های اصلی دنیای باستان مطرح می‌شود.

 گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir