صدا و سیما امكان پخش سریال‌های فرار از زندان و لاست را ندارد. مدیران سازمان می‌گویند: كشور تولیدكننده سریال فرار از زندان اجازه فروش حق‌ رایت تلویزیونی آن را به ایران نمی‌دهد و سریال لاست...
 
 به گزارش ایلنا،صدا و سیما امكان پخش سریال‌های فرار از زندان و لاست را ندارد. مدیران سازمان می‌گویند: كشور تولیدكننده سریال فرار از زندان اجازه فروش حق‌ رایت تلویزیونی آن را به ایران نمی‌دهد و سریال لاست هم با ارزش‌های فرهنگی و دینی كشور ایران مغایرت دارد. 
 از زمان حضور سریال لاست(گمشدگان) با زیرنویس فارسی و مجموعه فرار از زندان با دوبله فارسی در شبكه نمایش‌های خانگی، زمزمه‌هایی برای خریداری حق رایت آن و پخش آن از صدا و سیما شنیده شد اما گویا این سازمان قصد ندارد تا این دو مجموعه تلویزیونی را پخش كند.
علی رمضانی، (مدیركل طرح و تامین برنامه خارجی صدا و سیما) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پخش سریال‌های خارجی و نحوه خرید آنها گفت: كشور ما از لحاظ موازین اعتقادی، آداب رسوم و فرهنگ خاص خود ضوابطی دارد كه درست براساس همین ضوابط، صدا و سیما برنامه‌ها و سریال‌های خارجی خود را انتخاب می‌كند.
رمضانی درباره نحوه انتخاب سریال‌های خارجی افزود: سریال‌های خارجی چند دسته هستند. بعضی از آنها سریال‌هایی هستند كه می‌توان آنها را با اصلاحات جزئی از تلویزیون پخش كرد و مشكل آنچنانی ندارند مانند مجموعه تلویزیونی فرار از زندان. اما مشكل اینجاست كه به‌دلیل آنكه مقررات قانونی كشور تولیدكننده اجازه فروش حق‌ رایت تلویزیونی آن را به ایران نمی‌دهد، خرید و پخش آن امكان‌پذیر نیست چراكه تلویزیون ایران همواره حقوق قانون خرید و پخش برنامه‌های خارجی را رعایت می‌كند.
وی ادامه داد: بعضی از مجموعه‌ها و سریال‌ها هم هستند كه باوجود جذاب بودن و داشتن مخاطب در رسانه‌های دیگر، به‌دلیل آنكه با معیارها و ارزش‌های فرهنگی و دینی ما همخوان نیستند؛ امكان پخش آنها وجود ندارد. نمونه این مجموعه‌ها نیز سریال لاست(گمشدگان) است.
رمضانی درباره امكان نقد و بررسی این مجموعه‌ها در سیما نیز گفت: نقد سریال‌ها و مجموعه‌های خارجی؛ مقوله مجزایی است. نقد و بررسی این سریال‌ها در حوزه داخلی صدا و سیما به دقت انجام می‌شود و دراختیار مسئولان قرار می‌گیرد اما در حوزه برنامه‌سازی باید مراقب بود كه با نقد و بررسی یك مجموعه‌ كه ارزش‌های آن مورد تائید نیست، امكانی برای ترویج و تبلیغ آن فراهم نیاید.
 
گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:ilna.ir