سالن موسیقی در ایران هم‌طراز بهترین و استانداردترین سالن‌های اروپا و آمریكا است! وی با شکایت از قیمت بالای بلیت كنسرت در کشور، ایران را...

 این روزها گرانی سالن‌های موسیقی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ اهالی موسیقی برای اجرای کنسرت‌هایشان تبدیل شده است. همچنین معضل سالن و گرانی آن موجب شده؛ عده‌ای محدود كه با شهرتشان می‌توانند سالن‌ها را پر ‌كنند، جرات برگزاری كنسرت را داشته باشند. بهای اجرای سالن‌ها برای گروه‌های موسیقی اجاره سالن‌های موسیقی بین 7تا16 میلیون تومان است.
این موضوع آن اندازه اسفناك شده كه «تهمورث پورناظری»، «آهنگساز و عضو گروه «شمس»، درباره آن می‌گوید: امروز اجرای یك كنسرت در لندن بسیار ارزانتر از چمن‌های كاخ سعد‌آباد است و اجاره سالن موسیقی در ایران هم‌طراز بهترین و استانداردترین سالن‌های اروپا و آمریكا است! وی با شکایت از قیمت بالای بلیت كنسرت در کشور، ایران را گران‌ترین كشور دنیا در بخش موسیقی می‌داند كه در آن، نرخ سالن‌ها و بلیت‌های موسیقی به هالیوود نزدیك شده و می‌افزاید: «نرخ بلیت كنسرت در سالن میلاد در سال89 بصورت میانگین 25تا40هزار تومان است. اگر چنین سالنی قیمتش را به اندازه‌ امكاناتش تعیین می‌كرد و هزینه صدا و نور و... به آن اضافه نمی‌شد و دربان و پاركینگ هم جداگانه پول نمی‌خواستند، نرخ بلیت این كنسرت 15هزار تومان می‌شد.»

مشاركت، توافق یا هیچكدام
دو سالن؛ «اندیشه» با ظرفیت نزدیك به 700 نفر و «سوره» با ظرفیت بیش از 400 نفر، نیز از تالارهای مهم پایتخت هستند كه هزینه آنها با وجود اختلاف 300 صندلی تفاوت ندارد و هر دو 10میلیون تومان دریافت می‌كنند. با این حال «وحید لك» بعنوان مدیر این دو تالار تاكید می‌كند كه مبنای دریافت اجاره برای دو سالن اندیشه و سوره؛ مشاركتی است نه براساس اجاره بها. وی دلیل گرانی سالن‌های خود را به هزینه‌های آب، برق، گروه‌های فنی، پاركینك و كادر سالن مربوط می‌داند.

فقط باید سالن ساخت

سالن برج میلاد از جمله سالن‌هایی كه هزینه‌های آن برای یك شب اجرا حدود 16میلیون تومان است. البته «محمدرضا لطفی» در نشست مطبوعاتی اردیبهشت ماه سالجاری این رقم را 20میلیون عنوان كرد. او گفت: «اگر ما هیچ اجرایی در سالن میلاد نداشته باشیم و مخاطبان بدون شنیدن موسیقی وارد سالن شوند؛ برای هر صندلی باید 25 هزار تومان هزینه پرداخت شود كه این خود بسیار اسف‌بار است.» وی همان روز افزود: «اگر قرار باشد در كشور فعالت‌ها هنر از جمله موسیقی بصورت جدی دنبال شود باید شهرداری كه سالن دراختیار دارد؛ به هنرمندان تخفیف دهد پس اعتراض من به شهردار است؛ چراکه اگر همان سالن به برنامه‌ها دولت واگذار شود، تا 75 درصد به آنها تخفیف داده می‌شود.»
اما «امیرعلی بشارتی»، مدیر سالن برج میلاد، با رد گفته‌های «محمدرضا لطفی»، می‌گوید: هزینه یك شب اجرای صحنه‌ای 16میلیون است كه علاوه بر هزینه سالن، هزینه صوت و نورپردازی نیز در آن لحاظ شده است. البته برای دو سانس اجرا در یك شب؛ این رقم به 22 میلیون تومان می‌رسد. «بشارتی»، گران‌ بودن اجاره بهای سالن‌های موسیقی را رد كرده و دلیل آن را به همان معادله قدیمی‌و اما درست اقتصادی یعنی بالا بودن تقاضا و كم بودن عرضه نسبت می‌دهد كه دلیل قانع‌ كننده‌ای به ‌نظر می‌رسد چراكه تهران با جمعیت ثابت خود، حدود 10میلیون نفر ثابت و 15میلیون نفر شناور، تنها 5 سالن دارد كه از میان آنها فقط تالار وحدت از استانداردهای لازم برخوردار است و مابقی بیشتر سالن اجتماعات هستند تا سالن كنسرت.
با این وجود مدیر سالن برج میلاد درباره گرانی این سالن می‌گوید: «هزینه‌های نگهداری سالن میلاد بسیار بالاست؛ بطوریكه هزینه ماهیانه آن 200میلیون تومان است كه شامل هزینه برق صنعتی (روزانه 1میلیون و800هزار تومان)، هزینه تاسیسات مكانیكی و الكترونیكی (ماهیانه 40میلیون تومان) هزینه پرسنل و كادر فنی، هزینه تعمیرات دوره‌ای و... است. «امیرعلی بشارتی» با رد برخی از اخبار مبنی بر اینكه سالن میلاد برای همایش‌های دولتی سوبسید خاص در نظر می‌گیرد، می‌افزاید: «این سالن وابسته به شهرداری است و حتی به برنامه‌های این سازمان نیز تخفیف داده نمی‌شود.» به‌اعتقاد «بشارتی»، باید بخش خصوصی بصورت كنسرسیوم دورهم جمع شده و اقدام به ساخت سالن‌ برای كنسرت كند تا از این طریق قیمت‌ سالن‌های دولتی را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

تالاری خاص برای خواص یا دولتی‌ها

اجاره تالار وحدت كه استانداردترین سالن برای برگزاری كنسرت است؛ روزانه 15میلیون است كه به‌گفته مدیران این تالار، این اجاره در مقایسه با سالن‌های دیگر كه بیشتر سالن همایش محسوب می‌شوند، بسیار ناچیز است. به نوشته ایلنا؛ «صادق موسوی» می‌گوید: «تالار وحدت به‌ دلیل حضور چهره‌های شاخص و درجه یك هنری، از شان خاصی برخوردار است و تنها سالن استاندارد موسیقی كشور محسوب می‌شود. البته هر شخصی هم قادر به پرداخت هزینه‌های این تالار نیست و هر كسی هم ازنظر شان هنری نمی‌تواند در آن كنسرت دهد.» وی با تاكید بر این موضوع كه بنیاد رودكی؛ یك بخش خصوصی است، خاطرنشان می‌كند: «این بنیاد باید هزینه‌های پرسنل، ‌مسائل فنی و كادر اداری خود را از طریق اجاره تالار وحدت و مجموعه آزادی تامین كند.» به‌گفته او، هزینه تالار وحدت از طریق مشاركت در بلیت‌فروشی تامین می‌شود به این معنا كه تالار 30درصد هزینه هر بلیت را برای خود برداشته و مابقی را به گروه اجراكننده برنامه اختصاص می‌دهد.» مدیر تالار وحدت معتقد است؛ «اگر تعداد سالن‌های كنسرت زیاد نشود، باید شاهد افزایش قیمت بلیت‌های كنسرت بیش از آنچه هست، باشیم. در همین راستا یا باید دولت برای اجرای صحنه‌ای گروه‌های موسیقی یارانه بپردازد یا تعداد سالن‌های كنسرت افزایش داده شود.»
و دیگر اینکه؛ سالن اریكه ایرانیان كه به‌ تازگی به جمع سالن‌های كنسرت پیوسته نیز نزدیك به هزار نفر ظرفیت دارد. این سالن برای هر اجرا بصورت میانگین؛ در زمان صبح، 8 میلیون تومان و برای عصر 12 میلیون دریافت می‌كند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: ebtekarnews.com