این سنگ قبر به همراه دیگر کتیبه های شناسایی شده، در موزه کتیبه های زنجان که در حال راه اندازی است گذاشته شده و در معرض دید...
 
سنگ نوشتهای مربوط به دوره آق قویونلها با قدمت 534 سال پیش در روستای دهنه از توابع طارم در استان زنجان توسط یگان پاسداران میراث فرهنگی استان کشف شد.روی سنگ به خط نسخ و عربی عبارت "هذا التوبه المرحوم یوسف" و در سوی دیگر آن نوشته شده "شعبان سنه خمس و تسعین و ثمانمایه(895 ه.ق)" که شامل نام متوفی و تاریخ فوت است.  
سنگ نوشته کشف شده در استان زنجان
خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ سنگ نوشته‌ای مربوط به دوره آق قویونلها با قدمت 534 سال پیش در روستای دهنه از توابع طارم در استان زنجان توسط یگان پاسداران میراث فرهنگی استان کشف شد.
 
این سنگ نوشته توسط "علی تیرافکن" سرپرست یگان حفاظت شهرستان طارم به سازمان میراث فرهنگی استان زنجان تحویل شد تا مورد بررسی و تحقیق کارشناسان قرار گیرد .
 
"پرستو قاسمی اندرود"، مسئول بخش متون و کتیبه های اسلامی سازمان میراث فرهنگی استان زنجان درباره این سنگ نوشته به میراث خبر گفت: «این یک سنگ قبر است از نوع جنس سنگ رسوبی که ابعاد آن5*30*53 سانتی متر به فرم صندوقی است.»
 
وی افزود:« روی سنگ به خط نسخ و عربی عبارت هذا التوبه المرحوم یوسف و در سوی دیگر آن نوشته شده "شعبان سنه خمس و تسعین و ثمانمایه(895 ه.ق)" که شامل نام متوفی و تاریخ فوت است.»
 
به گفته مسئول بخش متون و کتیبه های اسلامی سازمان میراث فرهنگی استان زنجان قدمت این سنگ را می توان برابر با دوره حکومت آق قویونلها دانست.
 
قاسمی اندرود گفت:« این سنگ نوشته واجد ارزش تاریخی فرهنگی بوده و قدمت آن 534 سال پیش است و از نظر تزئینات نیز جزو سنگهای تزئینی به حساب آمده و از نوع سنگ قبرهای پرکار است.»
 
این اثر در فهرست آثار تاریخی فرهنگی به ثبت خواهد رسید.
 
مسئول بخش متون و کتیبه های اسلامی سازمان میراث فرهنگی استان زنجان همچنین به CHN گفت: «این سنگ قبر به همراه دیگر کتیبه های شناسایی شده، در موزه کتیبه های زنجان که در حال راه اندازی است گذاشته شده و در معرض دید عمومی قرار می گیرد.»
 
گردآوری : گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری میراث