«میرباقری» همچون «ضرغامی» برخلاف نظر کارشناسان، معتقد است که شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای تهدیدی برای رسانه ملی و مخاطبان به شمار نمی رود. در حالی که نظر سنجی منتشر شده...
 
به گزارش تهران امروز، چندی پیش آمار و ارقامی بر اساس نظر سنجی ای منتشر شد که منتسب به کارشناسان رسانه ملی بود که حالا معاون سیما در راستای سیاست‌های رئیس صدا و سیما درباره تاثیر منفی رسانه‌های فارسی زبان ماهواره ای می گوید: « برخی شبكه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران دچار سوء تفاهم شده‌اند چرا كه اصولا ما آنها را رقیبی كه بخواهند در كار ما اخلال ایجاد كنند، نمی‌دانیم.»
«میرباقری» از تمهیداتی می گوید که رسانه ملی به کار گرفته است تا کمبود در میان مخاطبان احساس نشود تا مبادا به سوی ماهواره بروند. وی می گوید: «در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در طول سال 250 فیلم تلویزیونی ساخته می‌شود. این تعداد 250 كارگردان می‌خواهد و هیچ كارگردان فیلم‌تلویزیونی‌سازی در ایران نیست كه تلویزیون جمهوری اسلامی، كاری برای ساخت به او نداده باشد. در حال حاضر 70 مجموعه تلویزیونی در حال ساخت از نوع الف، الف ویژه، مناسبتی، رمضان، محرم و... داریم. ده‌ها كارگردان، صدها تهیه كننده و هزاران بازیگر در برنامه‌های ما مشغول به كار هستند. شاید اگر تاسیس این شبكه‌های فارسی، چهار الی پنج سال پیش اتفاق می‌افتاد، یك نگرانی وجود داشت كه ظرفیتی هست، چرا از آن استفاده نمی‌شود؟ ولی در حال حاضر می‌بینیم كه از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌شود. ما در اكثر كارهایمان چندین بازیگر جدید معرفی می‌كنیم. این نشان می‌دهد كه بازار كار بزرگی در برنامه‌های نمایشی به وجود آورده‌ایم. همچنین مسئله مهم‌تر این است كه این برنامه‌های ما چقدر بیننده دارند؟ نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهند كه برنامه‌های نمایشی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با یك فاصله بسیار زیاد با برنامه‌های نمایشی در آن سوی مرزها - چه دوبله شده باشند و چه دوبله نشده باشند- قرار دارند و این فاصله در میزان تماشاگران، امری محرز است.»
« میرباقری » همچون «ضرغامی» برخلاف نظر کارشناسان، معتقد است که شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای تهدیدی برای رسانه ملی و مخاطبان به شمار نمی رود. در حالی که نظر سنجی منتشر شده خلاف صحبت‌های « میرباقری‌» را اثبات می کند. معاون سیما در گفت و گو با فارس می گوید:
« مخاطبان ما شاید از سر كنجكاوی چیزی را كه تازه به بازار آمده ببینند، اما تداوم پیدا نمی‌كند. این سوءتفاهم برای برخی و برخی از شبكه‌های خارجی پیش آمد كه اقبال اولیه از سر كنجكاوی، یعنی یك استقبال دائمی و مستمر، درحالی كه چنین چیزی نیست و شما می‌دانید كه ما در برخی مقاطع سال هم سعی می‌كنیم به خاطر شرایط، برنامه‌های نمایشی را انبوه نكنیم. مخصوصا ماه اردیبهشت و خرداد كه فصل امتحانات دانش آموزان است. این ایام امكان دارد برخی شبكه‌های خارجی مورد توجه كنجكاوانه قرار بگیرند و دچار سوءتفاهم شوند كه مخاطبان بسیاری دارند. پس برهمین اساس ما در این زمینه هوشیاریم و می‌دانیم كه سایر شبكه‌ها در حال انجام چه كارهایی هستند و آنها را زیر نظر داریم و نقاط ضعف‌شان را می‌شناسیم اما اصلا آنها را رقیبی كه بخواهد در كار ما اخلال ایجاد كند، نمی‌دانیم چون برنامه‌های آنها، اصلا قابل مقایسه با آنچه ما عرضه می‌كنیم، نیستند. ما همین الان كه شروع به پخش آثار نمایشی كرده‌ایم، می‌دانیم كه مخاطبان بسیاری خواهیم داشت.»
نظر سنجی خرداد ماه در میان مخاطبان ایرانی نشان داد که 4. 45 درصد از مردم تهران بیننده ماهواره هستند که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد پیدا کرده اند. از این تعداد9.40 درصد بیننده شبکه‌های فارسی زبان هستند و 14 درصد فقط شبکه خارجی می‌بینند. میانگین زمان تماشای ماهواره دو ساعت و پنج دقیقه است. 9. 48 درصد از بینندگان ماهواره«فارسی 1» می بینند. نظر سنجی صدا و سیما می‌افزاید، از وقتی شبکه «فارسی 1» آمده است، مخاطب بی‌بی‌سی 30 درصد کاهش داشته است.2. 46 درصد از کسانی که «فارسی 1» می بینند، جذابیت را عامل اصلی برای مراجعه به این شبکه دانستند.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com