کالیگولا
این تغییر نامه توسط شورای در اداره ارشاد اسلامی تهران صورت گرفته چرا كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورایی كه در این اداره وجود دارد با...
 
در حالی كه نمایش «كالیگولا» سال‌ها است توسط كارگردانان مختلف روی صحنه‌های تئاتر نمایش داده می‌شود، این بار نام نمایش در تبلیغات شهری توسط اداره ارشاد به «كایوس» تغییر داده شد.
 
به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، اجرای نمایش «كالیگولا» با بلیت 20 هزار تومانی از 16 خرداد در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد. این نمایش در جشنواره فجر سال گذشته نیز روی صحنه رفت و توانست تماشاگران را با خود همراه كند.
این نمایش كه بر اساس «كالیگولا»ی آلبر كامو به صحنه رفته با حمایت بخش خصوصی و در راستای تئاتر متكی بر گیشه اجرا شده است.
اجرای نمایش به صورت روتین در تماشاخانه ایرانشهر ادامه داشت كه زمانی زمزمه‌های مخالفت مسئولان با نام این نمایش شنیده شد و خبرهایی مبنی بر جمع‌آوری بیلبوردهای تبلیغاتی و یا عدم اجرای نمایش در برخی سایت‌ها نیز درج شد.
اما حال می‌بینیم كه نام نمایش در تبلیغات شهری تغییر كرده و نام «كالیگولا»ی معروف به «كایوس» درآمده است.
این تغییر نامه توسط شورای در اداره ارشاد اسلامی تهران صورت گرفته چرا كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورایی كه در این اداره وجود دارد با نام نمایش مخالف بوده و خواستار تغییر نام نمایش شده است.
«كالیگولا» داستان امپراتور دیوانه‌ای در روم باستان است كه با مرگ خواهرش پس از یك غیبت چند‌روزه به قصرش باز می‌گردد، اما به تدریج دچار تغییرات رفتاری عجیبی شده و به یك هیولای مستبد، زورگو و تنها تبدیل می‌شود.
شاید تغییر نام نمایش به «كایوس» برای كارشناسان و اهالی تئاتر این پرسش را ایجاد كند كه نمایشی كه در شورای نظارت و ارزشیابی مركز هنرهای نمایشی مجوز گرفته و مراحل مختلف را برای «كسب اجازه اجرا» طی كرده است چگونه به یكباره نامش مشكل‌دار شده و در تبلیغات شهری این نام تغییر پیدا كرده است. آیا این تغییر با موافقت كارگردان اعمال شده یا وی اطلاعی از این قضیه نداشته؟ آیا قرار است نمایش‌ها سرنوشت‌های متغیر در اجرا داشته باشند و این كه سرانجام تئاتر ایران با سلیقه‌های متنوع از سوی چندین اداره و نهاد، و نبوده سیاستگذاری واحد و قاطع به كجا خواهد كشید؟
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com