کلئوپاترا
«ملكه كلئوپاترا به دلیل زیبایی شهرت داشته و به همین دلیل مایل نبود مرگ طولانی و بدشكلی داشته باشد.» الیزابت تیلور در سال 1963 در نقش كلئوپاترا...

تحقیقات یك مورخ آلمانی ثابت می‌كند ملكه مصر با نیش مار از بین نرفته است
کلئوپاترا همواره موضوع جذابی برای تحقیق، داستان سرایی و فیلمسازی به شمار می رود. راز مرگ دراماتیک او با نیش مار هم در نوع خود جالب توجه است اما یک دانشمند آلمانی که عادت کرده به همه چیز شک داشته باشد با تحقیق و بررسی بسیار ادعایی را مطرح کرده که اگر درست باشد باید این صفحه از تاریخ مربوط به کلئوپاترا را جور دیگری نوشت. ملکه نیل سال 30 پیش از میلاد مسیح از دنیا رفت. افسانه‌ها و اسطوره‌ها همواره مبین این مطلب بوده‌اند كه كلئوپاترا با نیش ماری به نام «ناجا حاجه» كه كبرایی مصری است از دنیا رفته است اما حالا كریستوف شافر، تاریخ نویس و استاد دانشگاه تریر قرار است طی چند روز آینده مداركی را ارائه كند كه نشان می‌دهد دلیل مرگ كلئوپاترا سم بوده نه نیش مار كبری. می گویند نیش مار كبری، طی روزهای متوالی مرگ دردناكی برای ملكه رقم زده است و در عوض زهرشناسان و جانورشناسان عقیده دارند مخلوطی از زهر و داروی مسكن دلیل اصلی پایان زندگی او بوده است. شافر، نویسنده پرفروش ترین كتاب كلئوپاترا در آلمان می‌گوید: «ملكه كلئوپاترا به دلیل زیبایی شهرت داشته و به همین دلیل مایل نبود مرگ طولانی و بدشكلی داشته باشد.» الیزابت تیلور در سال 1963 در نقش كلئوپاترا در فیلم «ملكه آفریقایی» در كنار ریچارد برتون روی پرده سینما ظاهر شد و بازی خوب او در نمایش یكی از الهه‌های مصر یكی از درخشان ترین هنرنمایی‌های این بازیگر در دوران حرفه‌ای‌اش بود.در آن فیلم، بعد از شكست در جنگ آكتیوم اینطور نمایش دادند كه آنتونی دلباخته رومی كلئوپاترا خودكشی می‌كند. كلئوپاترا هم بنا به رسم دیرین، روز 12 آگوست سال 30 قبل از میلاد خود را با نیش مار از بین برد. داستان او موضوعات بسیاری از آثار هنری و ادبی است. از تراژدی «آنتونی و كلئوپاترا»ی شكسپیر گرفته تا اوپرای «كلئوپاترا»ی جولز ماسنت و حماسه «برتون-تیلور» همگی آثار بنامی شدند.در بیشتر این آثار كلئوپاترا به عنوان زنی قدرتمند و خوش چهره تصویر شده كه بر بیشتر مردان مهم زمان خودش غلبه كرده و آنها را شكست داده است. شافر در برنامه «علم ماجراجو» شبكه تلویزیونی ZDF اعلام كرد: «جذابیت موضوعی كلئوپاترا، مرا وادار كرد تا با كارشناسان دیگر به اسكندریه مصر سفر كنم. در آنجا متون باستانی پزشكی و متخصصان مارشناسی را مورد مطالعه قرار دادیم. كلئوپاترا مایل بود هنگام مرگ هم جلال و شكوه خود را حفظ كند تا افسانه‌اش جاودان بماند.» او در جواب این كه آخرین ملكه مصر واقعا چگونه درگذشت، گفت: «به احتمال زیاد او با خوردن تركیبی از سم، دارو و مواد مخدر خودكشی كرده است. با در نظر گرفتن اینكه مرگ بر اثر نیش مار چند روز طول می‌كشد و بسیار دردناك است، او ترجیح داده مرگ بی‌درد را امتحان كند.» ما با تعداد زیادی از جانورشناسان و سم شناسان همفكری و مشورت كردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم كه نیش مار خیلی غیرمطمئن است و زمان زیادی می‌برد.»
در این برنامه نمایش متون باستانی مربوط به مصر به خوبی این مطلب را ثابت می‌كند كه یكی از روش‌های مرسوم خودكشی و قتل در زمان كلئوپاترا «شربت عشق» یا همان زهر نوشیدنی بوده است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com