خانم «ستاره صفرآوه» بازیگر تاجیك سریال در ابتدای صحبت از رئیس سازمان تشكر كرد. آقای ضرغامی ‌به شوخی گفت: «بالاخره یكی پیدا شد كه...
 
ضرغامی: "در چشم باد" هویت واقعی ملت ایران را ترسیم کرد
جعفری جوزانی : این پایان کار نیست، دوران دفاع مقدس مملو از رشادت‌هایی است که باید به تصویر کشیده شود.
"ستاره صفرآوه " بازیگر تاجیکی : سریال در چشم باد نه تنها افتخار ایران زمین بلکه متعلق به تمام کشورهای فارسی زبان مخصوصاً تاجیکستان است.
با حضور رئیس سازمان صداوسیما از هنرمندان و دست‌اندکاران سریال در چشم باد تقدیر شد.
در این مراسم مسعود جعفری جوزانی کارگردان سریال در چشم باد با ارائه گزارشی از مراحل تولید این سریال گفت : موفقیت این سریال حاصل تلاش بیش از 2000 نفر است که من را در این راه یاری کردند.
وی با اشاره به ویژگی منحصر به فرد برخی از شخصیت‌های این مجموعه، بخصوص رزمندگان هشت سال دفاع مقدس افزود : هدایت، رهبری و شخصیت امام خمینی(ره) توانست افرادی با ویژگی‌های خاص به این ملت هدیه کند که ما در این سریال در حد بضاعت و توانمان به برخی از آنها اشاره کردیم. اما این پایان کار نیست و دوران دفاع مقدس مملو از رشادت‌هایی است که باید به تصویر کشیده شود.
در ادامه برخی از هنرمندان و دست‌اندکاران سریال در چشم باد دیدگاه‌های خود را درخصوص این سریال و دیگر مسائل مرتبط با فعالیت‌های هنری‌شان بیان کردند.
" ستاره صفرآوه " بازیگر تاجیکی نقش لیلی در این سریال نیز با تشکر از دعوت خود به این مراسم و ابراز خوشحالی از حضور مجدد در کشور جمهوری اسلامی‌ایران گفت : سریال در چشم باد نه تنها افتخار ایران زمین بلکه متعلق به تمام کشورهای فارسی زبان مخصوصاً تاجیکستان است.
وی ابراز امیدواری کرد که این سریال در تاجیکستان پخش شود که رئیس سازمان صداوسیما گفت سریال درچشم باد هدیه ایران به مردم فارسی زبان منطقه خواهد بود.
رئیس رسانه ملی نیز در این مراسم " سریال در چشم باد " را مجموعه‌ای ماندگار و استثنائی توصیف کرد و افزود : نوآوری در بیان ارزشهای دفاع مقدس از طریق نگاه تطبیقی به حوادث تاریخ معاصر باعث استقبال گسترده مردم از این اثر بیاد ماندنی شد و شما به خوبی توانستید بخشی از تاریخ سراسر افتخار این کشور را برای نسل‌های آینده ترسیم کنید.
آقای ضرغامی‌بازخوانی پرونده سراسر افتخار دفاع هشت‌ساله ملت بزرگ ایران در قالب هنر را وظیفه‌ای سترگ، و خطیر خواند و با اشاره به نقش برجسته هنرمندان تصریح کرد : کارگردان، هنرمندان و دست‌اندرکاران در چشم باد با نشان دادن گوشه‌ای از رشادت و هویت واقعی ملت قهرمان ایران اسلامی‌دین خود را به آرمان‌های بلند امام، و شهدای والا مقام این کشور ادا کردند.
رئیس رسانه ملی کارگردان درچشم باد را هنرمندی موفق در عرصه سینما و تلویزیون معرفی کرد و با تقدیر از زحمات وی در عرصه‌ی فعالیت‌های هنری افزود : مسعود جعفری جوزانی نشان داد، در تولید سریال‌های تلویزیونی نیز هنرمندی صاحب سبک و موفق است و در این کار ارزشمند به نیکی از نام و جایگاه خود دفاع کرد و به زیبایی توانست هویت فرهنگی ملت ایران و ظلم‌ستیزی آنان را ترسیم کند.
آقای ضرغامی‌قصه خوب در عین وفاداری به مستندات تاریخی، توجه به فرهنگ اصیل و سنتی ایرانی، دوری از شعار و شتاب‌زدگی در ارائه داستان، باور پذیری‌ نقش‌ها و بازی خوب بازیگران، استفاده از عوامل حرفه‌ای، مدیریت خوب در بکارگیری نهادهای مختلف، درکنار کارگردانی متعهدانه را از عوامل موفقیت این سریال پربیننده دانست و از زحمات دست‌اندرکاران آن تشکر کرد.
 
حاشیه‌های دیدار ضرغامی ‌با هنرمندان در «چشم باد»
1. عموم هنرمندان آقای جعفری جوزانی را «عمو» خطاب می‌كردند. آقای ضرغامی‌نیز به خانم سحر جوزانی بازیگر این سریال و فرزند آقای جوزانی به شوخی گفت: «ظاهراً شما پسرعمو زیاد دارید!»
2. هنگام صحبت خانم گلاره عباسی كه نقش خواهر بیژن ایرانی را ایفا می‌كرد، آقای ضرغامی ‌به او گفت: «شما نقش یك خواهر شوهر خوب را بازی كردید و با همسر بیژن خیلی صمیمی‌ و رفیق بودید، چیزی كه معمولاً كم پیدا می‌شود!» خنده اعضاء جلسه، ظاهراً حاكی از صدق این ادعا بود.
3. خانم «ستاره صفرآوه» بازیگر تاجیك سریال در ابتدای صحبت از رئیس سازمان تشكر كرد. آقای ضرغامی ‌به شوخی گفت: «بالاخره یكی پیدا شد كه مدیران را به هنرمندان ترجیح دهد» بعد از ایشان آقای هدایتی نیز همینطور آغاز كردند كه ضرغامی‌به او گفت: «خانم صفرآوه راه را برای شما باز كرد».
4. رئیس صدا و سیما با اشاره به پیچیدگی كار سریال‌سازی نسبت به فیلم‌سازی در سینما گفت: «راستش خیلی نگران نام بزرگ آقای جوزانی بودم كه مبادا به سابقه خوب و حرفه‌ای‌اش در سینما لطمه بخورد، ولی خوشبختانه موفقیت بالای این مجموعه خیالم را راحت كرد و آقای جوزانی به درستی این سریال را وصیت‌نامه خودش خوانده و گفته دوست دارم مرا با این سریال بشناسند.»
5. وقتی آقای ضرغامی‌به شوخی به آقای كامبیر دیرباز گفت: «به نظرم نقش دوران پیری را به زور بازی كردی و دوست نداشتی از حالت جوانی خارج شوی!» بلافاصله آقای جوزانی گفت: «بسیار هم خوب بود! تمام مسئولیت بازیگری را شخصاً می‌پذیرم و آن‌ها وظیفه محول شده را به خوبی انجام دادند!»
6. آقای شهرام قائدی در حالی كه اشك در چشمانش حلقه زده بود گفت: خیلی دوست داشتم بیژن ایرانی را در جبهه نیز همراهی می‌كردم. برای من می‌توانست افتخارآفرین باشد، ولی نتوانستم.»
7. بعد از صحبت‌های خانم سیما تیرانداز، آقای ضرغامی‌به او گفت: «به نظر من سكانس بیمارستان صحرایی در این سریال در تاریخ سینمایی كشور ماندگار خواهد شد و بازی درخشان و باورپذیر شما، چشم میلیون‌ها بیننده را پر از اشك كرد.»
8. آقای ضرغامی‌با اشاره به نوآوری آقای جوزانی در تلفیق صحنه‌های مستند و نمایش گفت: «این كار ریسك بزرگی بود كه معمولاً از آن فرار می‌كنند، ولی آقای جوزانی این كار را با شجاعت و به خوبی انجام داد به طوری كه در برخی صحنه‌ها، مخاطبان در تشخیص بین مستند واقعی و صحنه‌های تولید نمایشی به شك می‌افتادند»
9. ضرغامی‌با تشكر از تلاش‌های آقای جوزانی در خلق این اثر ماندگار گفت: «آقای جوزانی، در پایان كار جواب منتقدان خود را داد»
10. آقای ضرغامی‌با ذكر خاطراتی از وقایع دوران دفاع مقدس و شخصیت شهید حسن باقری گفت: «نام اصلی او "افشردی" بود ودر حال حاضر برادر خوب ایشان، سردار سرلشكر محمد باقری كه از نظر ظاهر فیزیكی، رفتار، اخلاق، روحیه و دانش نظامی‌دقیقاً مثل اوست، در جایگاه معاونت اطلاعات و عملیات ستاد نیروهای مسلح، جانشین شایسته‌ای برای آن شهید است.
 
 
منبع: اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران