این نقاش مریم مقدس را در حال فراگیری خواندن نشان می‌دهد و در زمان اهدا آسیب دیده بود و به همراه دیگر آثار...

نقاشی گرد و خاک گرفته و آسیب‌دیده متعلق به دیه‌گو ولازکز نقاش اسپانیایی قرن هفدهم در زیرزمین کلکسیون هنری دانشگاه ییل در آمریکا کشف شد.
به گزارش خبرآنلاین، دوری بیکر سخنگوی دانشگاه ییل گفت نقاشی «آموزش مریم مقدس» در سال 1925 توسط هنری و رینهم تاون‌شد، اهل نیوهون ایالت کانکتیکات به دانشگاه اهدا شد. این خانواده در کار حمل و نقل و ارسال محموله‌های پستی بودند و 40 سال پیش از اهدا این نقاشی را خریداری کرده بودند.
این نقاش مریم مقدس را در حال فراگیری خواندن نشان می‌دهد و در زمان اهدا آسیب دیده بود و به همراه دیگر آثار نقاشان اسپانیایی مستقیما به انبار دانشگاه روانه شدند.
و حالا این تابلو در جریان یکی از چند نمایشگاه سالانه دانشگاه ییل برای بازدید از مجموعه هنری وسیعش کشف شده است. البته نقاشی شش سال پیش کشف شده بود، اما مدت زیادی طول کشید تا متخصصان صحت آن را تایید کنند.
جان مارکاری، یکی از متخصصان موزه هنر سن دیه‌گو که در بازبینی آثار هنری دانشگاه ییل نقش داشته به روزنامه اسپانیایی «ال پاییز» گفت خراشیدگی‌هایی روی این اثر دیده می‌شود و همچنین قسمت‌هایی از بالا و پایین آن از بین رفته است. به علاوه این اثر از رطوبت هم آسیب دیده است.
مارکاری معتقد است این اثر حدود سال 1617 کشیده شده است، زمانیکه ولازکز (که بلازکز هم تلفظ می‌شود) فقط 18 سال سن داشته است.
مسئولان دانشگاه ییل تایید کردند آزمایش اشعه ایکس روی نقاشی صورت گرفته و طبق نتیجه آن این نقاشی به همان شیوه‌ای کشیده شده که دیگر نقاشی‌های ولازکز کشیده شده‌اند.
متخصصان موزه ییل در حال آماده شدن برای ترمیم این اثر هستند، اما کار ترمیم تا زمانیکه متخصصان موزه قدیمی و معتبر «ال پرادو» شهر مادرید این تابلو را بررسی نکنند آغاز نمی‌شود.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir