كونان دویل در كنار حرفه پزشكی به نویسندگی پرداخت ودر سال 1887 میلادی نخستین ماجرا از 68 ماجراهای شرلوك هلمز به نام «تحقیقی پیرامون ارغوانی» را منتشر كرد...
 
به گزارش جام جم آن لاین،  80 سال پیش در روز 7 ژوییه سال 1930 میلادی سرآرتور كونان دویل نویسنده برجسته بریتانیایی و خالق شخصیت شرلوك هلمز كارگاه خصوصی افسانه ای در سن 71 سالگی درگذشت . با درگذشت كونان دویل نه تنها شرلوك هلمز یتیم شد ، بلكه میلیون ها نفر از علاقه مندان شرلوك هلمز نیز به عزا نشستند. 
 آرتور كونان دویل در روز 22 مه سال 1859 میلادی در شهر ادینبورگ اسکاتلند در خانواده ای ایرلندی تبار متولد شده بود.
او پس از پایان تحصیلات دبیرستان به تحصیل در رشته پزشكی در دانشگاه ادینبورگ پرداخت و در سال 1881 میلادی مدرك پزشكی خود را دریافت كرد.
كونان دویل در كنار حرفه پزشكی به نویسندگی پرداخت ودر سال 1887 میلادی نخستین ماجرا از 68 ماجراهای شرلوك هلمز به نام «تحقیقی پیرامون ارغوانی» را منتشر كرد.
شخصیت هلمز ، قدرت منطق و تحلیلش و نبوغش به زودی طرفداران زیادی یافت.
در كنار هلمز ، شخصیت دوستش دكتر واتسون یا پرفسور موریارتی چهره یك جنایتكار كامل به جذابیت ماجراهای هلمز افزودند.
استقبال از ماجراهای شرلوك هلمز به اندازه ای رسید كه آرتور كونان دویل پزشكی را كنار نهاد و از سال 1892 میلادی وقت خود را صرف نویسندگی كرد.
بسیاری از خوانندگان باور نمی كردند شرلوك هلمز یك شخصیت خیالی باشد و تصور می كردند این شخصیت حقیقتا وجود دارد.
آرتور كونان دویل در سال 1893 میلادی برای زدودن این تصور قهرمان خود را در یكی از ماجراهایش به قتل رساند.
اما فشار خوانندگان به اندازه ای بود كه كونان دویل مرگ قهرمان خود را در داستان بعدی تحریف كرده و آن را به یك تصادف تبدیل كرد و از سال 1903 میلادی ماجراهای شرلوك هلمز ادامه یافتند.
از مشهورترین ماجراهای هلمز می توان به «سگ باسكرویل ها» ، «ماجراهای شرلوك هلمز» ، «نشانه چهار» و «دره وحشت» اشاره كرد.
سر آرتور كونان دویل علاوه بر نوشتن ماجراهای شرلوك هلمز در زمینه رمان های تاریخی و كتاب های تاریخ نیز از شهرت بسزایی برخوردار بود اما نام كونان دویل همواره با شخصیت شرلوك هلمز حتی تا روزگار ما عجین بوده است.
به این ترتیب ، در روز 7 ژوییه سال 1930 میلادی سرآرتور كونان دویل نویسنده برجسته بریتانیایی و خالق شخصیت افسانه ای اما جاودانه شرلوك هلمز در سن 71 سالگی درگذشت.
با مرگ سرآرتور كونان دویل نه تنها شرلوك هلمز یتیم شد ، بلكه میلیون ها نفر از علاقه مندان به شرلوك هلمز نیز ماتم گرفتند.

 گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir