این مقبره به پدر و پسری از یك خانواده سلطنتی تعلق داشته و یك كشف منحصر‌به فرد تلقی می‌شود...

به گزارش جام جم آنلاین، مقبره‌ای 4300 ساله با تصاویر زیبا و درهای مخفی در مصر كشف شدند.
دكتر زاهی هاواس، دبیر كل هیات آثار تاریخی مصر از كشف مقبره 4300 ساله در یك قبرستان تاریخی در منطقه‌ی ساكارا این كشور خبر داد.
این مقبره به پدر و پسری از یك خانواده سلطنتی تعلق داشته و یك كشف منحصر‌به فرد تلقی می‌شود.
ورودی این مقبره با تصاویر زیبا تزیین ‌شده، هرچند كه بر اثر رطوبت در طی هزاران سال، صدمات زیادی دیده اند.
یكی از نكات جالب درباره‌ این مقبره وجود چندین در مخفی برای گمراه‌كردن دزدان مقبره است كه تا به‌حال نمونه‌های آن تنها در مقبره فراعنه مشاهد شده است.
این مقبره كه دكتر هاواس آنرا یك كشف تاریخی می‌داند در نزدیكی هرم مشهور پله‌ای منطقه‌ی ساكارا قرار دارد.
در حدود سه هفته قبل نیز مجموعه‌ای آثار تاریخی شامل سكه‌های دوران فراعنه، آثاری از دوره عثمانی و سنگواره‌ چندین نهنگ در محوطه‌ای تاریخی در نزدیك دریاچه قارون در واحه فایوم در 50 مایلی جنوب غربی قاهره كشف شدند.
در حدود یك ماه قبل نیز 99 اثر تاریخی از تمدن‌های یونان باستان، روم باستان و اسلامی با همكاری یك موسسه باستان‌شناسی اروپایی از اعماق سواحل منطقه ابوقیر كشور مصر بیرون كشیده شدند.
در حدود دو ماه قبل نیز مجسمه‌ای گرانیتی از الهه خرد مصریان باستان در منطقه تاریخی لكسور مصر كشف شد.
این مجسمه غول‌پیكر ساخته شده از گرانیت قرمز از الهه خرد مردمان تمدن مصر باستان، دوس ، در بخش شمال‌غربی حریم معبد محل دفن فرعون آمون‌هاتوپ سوم، در منطقه تاریخی لكسور كشور مصر كشف شد.
در ماه مارس نیز بقایای كلیسایی چندصدساله به همراه یك نیلومتر (وسیله‌ای برای سنجش سطح آب نیل در زمان طغیان) در نزدیكی خیابان فراعنه در مصر كشف شدند.
این آثار در بخش دوم از پنج بخش خیابان ابوالهول كه به محوطه تاریخی- مذهبی كارناك منتهی می‌شود، كشف شده‌اند.
در ماه فوریه نیز باستان‌شناسان مصری در جریان كاوش‌های خود در شرق این كشور موفق به كشف بقایای شهر تاریخی تارو شدند كه در سال‌های دور از آن به عنوان دروازه شرقی تمدن مصر باستان نام برده می‌شد.
كشف شهر تاریخی تارو كه یكی از شهرهای دفاعی تمدن مصر باستان بود، همچنین می‌تواند استراتژ‌های دفاعی مردم تمدن مصر باستان در سال‌های حكومت فراعنه بر این تمدن در هزاران سال قبل در منطقه صحرای سینا را آشكار كند.
چند روز قبل از این كشف شورای عالی هیات آثار باستانی مصر با انتشار تصویری از كشف دو سكه چند هزار ساله از بطلمیوس سوم در محوطه‌ای تاریخی در جنوب شهر قاهره، پایتخت مصر، خبر داد.
این سكه‌ها به بطلمیوس سوم كه در فاصله سال‌های ‌222 تا ‌246 پیش از میلاد مسیح بر سرزمین‌های تمدن مصر باستان حكومت می‌كرده، تعلق دارند.
به همراه این دو اثر تاریخی كه تصاویری از بطلمیوس سوم بر آنها نقش بسته، گردنبندی كه از پوست تخم شتر‌مرغ ساخته شده‌اند نیز كشف شده است.
هم‌چنین در ماه ژانویه باستان‌شناسان مصری در كاوش قبرستان تاریخی ساكارا موفق به كشف یكی از بزرگ‌ترین مقبره‌های تمدن مصر و بزرگ‌ترین مقبره‌ كشف‌شده در این قبرستان شدند كه مقبره بزرگ اتاق‌های بزرگ متعدد دارد كه هریك از آن‌ها به اتاق‌های كوچك‌تر منتهی می‌شوند و در یكی از آن‌ها كه در بخش شمالی مقبره قرار دارد، چند عقاب مومیایی ‌شده كه در تمدن مصر باستان نماد خدای آسمان بوده است، همراه آثار سفالی كشف شدند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir