مراسم اختتامیه چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری در جمهوری چک شنبه شب برگزار شد و سهم سینمای ایران از این دوره جشنواره سه جایزه بود...

به گزارش خبر آن لاین، فیلم‌های «چیزهایی هست که نمی‌دانی» فردین صاحب‌الزمانی، «اوریون» علی زمانی‌ عصمتی و «تینار» مهدی منیری در جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری 2010 برنده جایزه شدند.
 مراسم اختتامیه چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری در جمهوری چک شنبه شب برگزار شد و سهم سینمای ایران از این دوره جشنواره سه جایزه بود.
فیلم سینمایی «چیزهایی هست که نمی‌دانی» به کارگردانی فردین صاحب‌الزمانی که یکی از 12 فیلم بخش مسابقه رسمی جشنواره 45 بود از سوی هیئت داوران این بخش تقدیر شد.
فیلم «چیزهایی ...» اولین ساخته صاحب ‌زمانی است و در آن علی مصفا، لیلا حاتمی و مهتاب کرامتی نقش‌آفرینی می‌کنند. این فیلم را منیژه حکمت با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه کرده و شخصیت اصلی فیلم  یک راننده آژانس است.
در همین حال مستند «تینار» به کارگردانی مهدی منیری هم در بخش مسابقه فیلم‌های مستند مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت. این فیلم درباره پسری نوجوان است که مجبور است در جنگل‌های جنوبی بابل به تنهایی از گله‌‌های گاو نگهداری کند.
«اوریون» به کارگردانی علی زمانی ‌عصمتی نیز برنده جایزه نتپک (شبکه ارتقاء سینمای آسیا) شد. مهرداد شیخی در این فیلم بازی می‌کند و داستان درباره رابطه یک منجم جوان با دختر محبوبش است.
«اوریون» در بخش «تالار گفت‌و‌گو مستقل‌ها» این دوره جشنواره کارلووی واری روی پرده رفت. فیلم سینمایی «دویدن در میان ابرها» به کارگردانی امین فرج‌پور به عنوان چهارمین نماینده سینمای ایران در جشنواره کارلووی واری 2010 در بخش «چشم‌انداز دیگر» نمایش داده ‌شد.
 
گوی بلورین برای اسپانیا
جایزه گوی بلورین چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری به فیلم اسپانیایی «پشه‌بند» به کارگردانی آگوستی ویلا رسید. این فیلم داستان یک خانواده شهری است که همه اعضاء آن احساس گناه می‌کنند. مادر در مورد فرزندان خود احساس گناه می‌کند و پسر خانواده هم برای موجود زنده بخصوص سگ‌ها و گربه‌هایی که رها شده‌اند، احساس گناه می‌کند.
جرالدین چاپلین که در «پشه‌بند» نقشی بدون دیالوگ دارد، فیلمنامه فیلم را یکی از سه فیلمنامه برتر که تاکنون خوانده توصیف کرد. جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کارلویوی واری به  «کوکی» ساخته یان اسوراک تولید مشترک جمهوری چک و دانمارک اعطاء شد.
رایکو گرلیک برای فیلم «فقط بین خودمان» تولید مشترک کرواسی، صربستان و اسلوونی جایزه بهترین کارگردان را برد. این فیلم در عین حال برنده جایزه سینمای اروپا شد.
آنه دوموستیه برای بازی در نقش یک دختر نوجوان در تریلر روانشناختی و فرانسوی «شرارت شیرین» به کارگردانی اولیویه کوسماک، جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر مرد هم به بازیگران لهستانی ماتیوش کوسیوکیوویچ و فیلیپ گارباچ برای بازی در فیلم «مادر ترزا گربه‌ها» ساخته پاول سالا از لهستان اعطاء شد. «آسمان دیگر» ساخته دمیتری مامولیا از روسیه هم در کنار  «چیزهایی...» مورد تقدیر هیئت داوران بخش مسابقه رسمی قرار گرفت. این فیلم همچنین جایزه کلیسای جهانی را گرفت.
یان یرکسا تهیه‌کننده آمریکایی رئیس داوران بخش مسابقه رسمی این دوره جشنواره کارلووی واری بود و لی چانگ-دونگ کارگردان کره‌ای و الکسی پوپوگربسکی فیلمساز روس دیگر داوران این بخش بودند.
در بخش مسابقه فیلم‌های مستند، جایزه بهترین فیلم مستند بیش از 30 دقیقه به Familia به کارگردانی میکائیل ویستروم و آلبرتو هرسکوویتس اعطاء شد و «رودخانه» ساخته یولیا گرودین و ریمانتاس گرودیس از لیتوانی جایزه بهترین مستند زیر 30 دقیقه را برد.
Aurora ساخته کریستی پویو تولید مشترک رومانی، فرانسه، سوییس و آلمان جایزه اصلی بخش مسابقه «شرق غرب» را از آن خود کرد. هیئت داوران این بخش از فیلم «وسوسه سینت تونی» به کارگردانی ویکو اونپو از استونی، سوئد و فنلاند تقدیر کرد.
جود لو بازیگر بریتانیایی جایزه رئیس جشنواره را گرفت و فیلم دانمارکی «پیرپسرها» ساخته نیکلای استین جایزه فیلم برگزیده تماشاگران را برد. تریلر مستند «هیتلر در هالیوود» ساخته فردریک سوشیه تولید مشترک بلژیک، فرانسه و ایتالیا هم برنده جایزه فیپرشی شد. «پسر بابل» به کارگردانی محمد الدراجی فیلمساز عراقی در کنار «اوریون» دیگر برنده جایزه نتپک بود.
 
اعطاء گوی بلورین افتخاری به میخالکوف
نیکیتا میخالکوف کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر روسی در مراسم اختتامیه به خاطر خدمات هنری چشمگیر خود به دنیای سینما یک جایزه گوی بلورین دریافت کرد. همچنین «آفتاب‌سوخته 2: اکسدوس» تازه‌ترین ساخته فیلمساز 64 ساله در جشنواره امسال نمایش داده ‌شد.
او پس از دریافت جایزه گفت: «سینما خانواده همه ما است و من خوشحالم که یکی از اعضاء آن هستم.»
 چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری 2 تا 10 ژوئیه (11 تا 19 تیر) برگزار شد. جشنواره فیلم کارلووی واری که اولین دوره آن سال 1946 برگزار شد، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا همین طور مهمترین جشنواره درجه الف در اروپای مرکزی و شرقی است. از کارلووی واری به عنوان یکی از پنج جشنواره سینمایی مهم دنیا یاد می‌شود.
  
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir