اگر چه گمان می‌رود تابلوهای دزدیده شده از چنان شهرتی برخوردارند كه فروششان كار سختی باشد، اما سرنوشت آن‌ها به‌رغم...


تابلوی "جیغ" ادوارد مونش، که در سال 2004 توسط سارقان مسلح ربوده شده و آسیب دیده بود، بار دیگر در موزه‌ای به‌نام هنرمند در نروژ به‌نمایش درآمد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از آن که در ماه اوت 2006 پلیس موفق شد این نقاشی را که از شاهکارهای مکتب اکسپرسیونیسم به‌شمار می‌رود، از چنگ سارقان درآورد، متخصصان آسیب‌های وارد شده بر آن را ترمیم کردند. هرچند گفته می‌شود هنوز لکه‌ای از رطوبت در سمت چپ پایین تابلو به‌چشم می‌خورد.
تابلوی "جیغ" یا همان "فریاد" همراه با نقاشی دیگری از مونش به نام "مدونا" به‌سرقت رفته بود. حالا پس از مرمت این تابلو برای بار دوم پس از سرقت به‌موزه مونش در اسلو بازگردانده شده است.
مسؤولان موزه مونش اعلام كرده‌اند که برای حفظ این دو نقاشی معروف، تدابیر امنیتی شدیدی به‌کار گرفته‌اند.
موزه‌ی مونش در اسلو سال 2006 ، دو اثر "جیغ" و "مدونا"ی ادوارد مونش را كه از ماه اوت 2004 به‌سرقت رفته یك‌بار به‌صورت موقت به‌نمایش گذاشت. همان روزها مسؤولان این موزه‌ در نروژ تصمیم گرفتند كه زمان محدودی را برای نمایش این آثار انتخاب كنند، چراكه علاقه‌مندی مردم برای دیدن این آثار افزایش یافته بود.
رئیس اداره حفظ آثار هنری اسلو به منابع خبری گفته است که ترمیم این دو تابلو با دقت و زحمت بسیار زیاد انجام شده است، چراكه متخصصان نمی‌دانستند در مدتی که این تابلوها در اختیار سارقان بوده‌اند در چه شرایطی نگهداری می‌شدند.
مرمت‌کنندگان "جیغ" به‌همین دلیل لکه رطوبت را بر این نقاشی باقی گذاشته‌اند، چون بیم داشتند که هر تلاشی برای زدودن آن، آسیب‌دیدگی را بیشتر کند.
یونایتدپرس نوشته، در طول فرآیند ترمیم "جیغ" مشخص شده است که این نقاشی در سال 1910 کشیده شده و نه آن گونه که پیشتر تصور می‌شد در سال 1893.
شبكه‌ی خبری بی‌بی‌سی هم گزارش داده است، سارقان به‌گمان آن که شاید در قاب نقاشی ابزاری برای ردیابی نصب شده باشد، آن را قابش جدا کردند. گفته می‌شود که تابلوی "مدونا" بیش از "فریاد" آسیب دیده و حتا بوم آن هم پاره شده بود.
قرار است هر دو نقاشی بعد از اتمام نمایشگاه - اواخر ماه سپتامبر، بار دیگر به متخصصان ترمیم آثار هنری سپرده شوند.
به گزارش ایسنا، اثر "جیغ" حدود 81 میلیون دلار و "مدونا"‌ یك‌صد میلیون دلار ارزش‌گذاری شده بود.
مونش (1944-1863) معمولا چندین نسخه از یك اثر را تهیه می‌كرد. تابلوی جیغ كه از سوی بسیاری به‌عنوان مهم‌ترین اثر مونش شناخته می‌شود، یك تابلو‌ی نیمه اكسپرسیونیست است.
ادوارد مونش - مونك - یكی از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر بر جنبش اکسپرسیونیسم بوده و در آثار نمادین خود به تجسم مفاهیمی انتزاعی چون ترس، اضطراب، نومیدی و عشق پرداخته است. این هنرمند در سال 1944 در 80 سالگی درگذشت.
روز 22 اوت سال 2004 دو فرد مسلح كه صورت خودرا پوشانده بودند به موزه‌ی مونش اسلو حمله برده و یكی از كارمندان آن را با اسلحه تهدید كردند، سپس دو تابلوی یادشده را با یك وانت دزدیدند.
پلیس نروژ هرگز مكان پیدا شدن آثار را فاش نكرده و مدعی است در این باره هیچ گونه باج یا مژدگانی به عوامل سرقت پرداخت نكرده است.
اگر چه گمان می‌رود تابلوهای دزدیده شده از چنان شهرتی برخوردارند كه فروششان كار سختی باشد، اما سرنوشت آن‌ها به‌رغم تحقیقات بین‌المللی هم‌چنان به‌صورت یك راز باقی ماند.

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : ایسنا