مراسم اعطاء جوایز جشنواره کن سال 2008 برگزار شد و هیئت داوران بخش مسابقه رسمی به ریاست شان پن فیلم...
 / جایزه اصلی کن به "کلاس" رسید
فیلم فرانسوی "کلاس" به کارگردانی لورن کانته جایزه نخل طلایی بهترین فیلم شصت و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن را از آن خود کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اعطاء جوایز جشنواره کن سال 2008 دقایقی پیش برگزار شد و هیئت داوران بخش مسابقه رسمی به ریاست شان پن فیلم "کلاس" را شایسته دریافت جایزه برتر جشنواره امسال دانست. همانطور که قبلا اعلام شد جایزه نخل طلا را رابرت دنیرو اعطا کرد.
 
"کلاس" که در آخرین لحظه‌ها به فهرست بخش مسابقه رسمی جشنواره امسال اضافه شد سومین نماینده سینمای فرانسه در این بخش بود. این فیلم  بر اساس رمان زندگینامه شخصی فرانسوا بگودو ساخته شده و داستان آن در مدرسه‌ای خشن در پاریس روی می‌دهد. خود بگودو نقش یک معلم فرانسوی جوان را بازی می‌کند که باید با دانش‌آموزان شورشی کلاس خود روبرو شود.
درام مافیایی "گومورا" به کارگردانی ماتیو گارونه جایزه بزرگ هیئت داوران کن را دریافت کرد. این فیلم ایتالیایی بر مبنای رمان پرفروش روبرتو ساویانو ساخته شده و در آن مافیای "کامورا" در ناپل مورد توجه قرار گرفته است. جایزه این بخش را رومن پولانسکی داد.
جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن 2008 به نوری بیلگه جیلان فیلمساز پیشتاز سینمای ترکیه و فیلمساز مورد علاقه کن برای "سه میمون" رسید. فیلم جدید جیلان 49 ساله درباره سیاستمداری است که شبی با خودرو یک نفر را زیر می‌گیرد و از آنجا که قصد دارد در انتخابات شرکت کند به راننده خود رشوه می‌دهد تا مسئولیت این حادثه را به عهده بگیرد...
جایزه هیئت داوران کن شصت و یکم به پائولو سورنتینو ایتالیایی برای فیلم "ستاره" تعلق گرفت. این فیلم طنزآمیز درباره جولیو آندروتی سیاستمدار معروف ایتالیایی است که هفت دوره نخست‌وزیر این کشور و متهم به همکاری با مافیا بود.
بنیچیو دل تورو بازیگر پورتوریکویی برنده اسکار برای نقش‌آفرینی در فیلم حماسی "چه" ساخته استیون سودربرگ جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن 61 را به خانه برد. او در این فیلم چهار ساعتی به نقش ارنستو "چه" گوارا چریک بزرگ آرژانتینی ظاهر شده است.
ساندرا کورولونی برای بازی در درام برزیلی "خط عبور" به کارگردانی والتر سالس و دانیلا توماس جایزه بهترین بازیگر زن را به خانه برد. این فیلم داستان چهار برادر در سائوپولو است که برای فرار از فقر و یکنواختی زندگی در زاغه‌ها به فوتبال، مذهب و جنایت روی می‌آورند.
ژان ـ پی‌یر و لوک داردن برای فیلم "سکوت لورنا" برنده جایزه بهترین فیلمنامه شدند. این دو برادر بلژیکی دو جایزه نخل طلا در کارنامه دارند و فیلم جدید آنها داستان یک زن جوان آلبانیایی به نام لورنا با نقش‌آفرینی آرتا دوبروشی است.
فیلم بریتانیایی "گرسنگی" ساخته استیو مک‌کوئین جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره امسال را از آن خود کرد. این فیلم درباره شش هفته آخر زندگی بابی سندز مبارز ارتش جمهوریخواه ایرلند است که سال 1981 پس از 66 روز اعتصاب غذا در زندانی در ایرلند شمالی درگذشت.
"گرسنگی" در عین حال یکی از برندگان جوایز فیپرشی امسال است. هیئت داوران بخش دوربین طلایی به ریاست برونو دومون، فیلمساز فرانسوی از فیلم روسی "همه می‌میرند جز من" به کارگردانی والریا گای گورمانیکا نیز تقدیر کرد.
جایزه نخل طلا بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن امسال به فیلم رومانیایی "مگاترون" ساخته ماریان کریسان اعطا و از فیلم Jerrycan جولیوس ایوری فیلمساز استرالیایی تقدیر شد. جوایز این بخش را هو هسیائو هسین رئیس هیئت داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم کوتاه به برندگان اعطاء کرد.
جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره کن امسال نیز به کاترین دونوو بازیگر قدیمی سینمای فرانسه اعطا شد. شصت و یکمین جشنواره فیلم کن از 14 مه با نمایش فیلم "کوری" فرناندو میره‌یس آغاز شد و امروز یکشنبه با نمایش "چی شد؟" بری لوینسن با بازی رابرت دنیرو و اعطاء جوایز بخش مسابقه رسمی جشنواره به پایان ‌رسید.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری مهر