در فروشگاه‌های آکسفم عنوان‌های روز در کنار عنوان‌های قدیمی و کلاسیک قرار دارند. همه انتظار دارند کتاب‌های شکسپیر و خواهران برونته را در فروشگاه‌های آکسفم پیدا کنند، اما خریداران ما ترجیح می دهند...
 
به گزارش خبر آن لاین،نویسنده رمان‌های «رمز داوینچی» و «فرشتگان و شیاطین» در صدر فهرست نویسندگانی است که بیشترین کتاب‌های اهدایی به بنیاد خیریه آکسفم را داشته‌اند، اما او در فهرست کتاب‌های پرفروش در رده دهم قرار گرفت.
 اهدای نسخه‌هایی از کتاب‌های پرفروش دن براون که صاحبانشان دیگر علاقه‌ای به آنها نداشتند موجب شد این نویسنده در صدر فهرست کتاب‌های اهدایی و بالاتر از نویسندگانی چون یان رنکین و پاتریشیا کرنول قرار بگیرد.
آکسفم بزرگترین فروشگاه خیابانی کتاب‌های دست‌ دوم اروپا و سومین کتاب فروشی بزرگ بریتانیا است. کتاب‌فروشی‌های این بنیاد کتاب‌های دست‌دومی را می‌فروشند که مردم به آنها اهدا کرده‌اند، کتاب‌هایی که دیگر نیاز یا علاقه‌ای به آنها ندارند.
فروش کتاب این بیناد خیریه در یک ماه به 1 میلیون و 600 هزار پوند رسید. با این مبلغ می‌شود شش هزار و 400 بز یا 800 هزار کیسه حبوبات و یا آب سالم برای یک میلیون و 700 هزار نفر تهیه کرد.
رنکین نویسنده پرکار مجموعه کتاب‌های کاراگاه ریباس است، این نویسنده در صدر فهرست نویسندگان کتاب‌های پرفروش آکسفم ایستاد.
پس از او استیگ لارسون، نویسنده فقید سه‌گانه «هزاره»، جی‌کی رولینگ و استفانی مایر به ترتیب نویسندگان مجموعه هری پاتر و «حماسه گرگ و میش» رتبه‌های بالای جدول نویسندگان کتاب‌های پرفروش را پر کردند.
در این بین جرمی کلارکسن، مجری برنامه «Top Gear» به اولین نویسنده کتاب‌های غیرداستانی بدل شد که نامش در میان فهرست کتاب‌های اهدایی قرار گرفت. او در این فهرست هشتم است.
یان رنکین که در صدر فهرست کتاب‌های اهدایی بنیاد خیریه آکسفم است گفت: «خیلی خوشحالم برای دومین سال متوالی در صدر فهرست اکسفم هستم. واقعا از اینکه مردم کتاب‌هایم را اهدا می‌کنند بسیار خوشحالم. نگاه کردن فجایع پاکستان و غرب آفریقا از تلویزیون نشان می‌دهد تا چه میزان کار بنیادهایی چون آکسفم مهم است.»
دیوید مک‌کولو، مدیر بخش تجاری این بنیاد گفت: «بررسی نشان می‌دهد در فروشگاه‌های آکسفم عنوان‌های روز در کنار عنوان‌های قدیمی و کلاسیک قرار دارند. همه انتظار دارند کتاب‌های شکسپیر و خواهران برونته را در فروشگاه‌های آکسفم پیدا کنند، اما خریداران ما ترجیح می‌دهند کتاب‌های مجموعه «حماسه گرگ و میش» و سه‌گانه استیگ لارسون را بخرند.»
براون با وجود نقدهای کوبنده منتقدان ادبی که او را «بازاری‌نویس» می‌نامند یکی از پردرآمدترین نویسندگان دنیاست.
«رمز داوینچی» در سال 2004 در بریتانیا منتشر شد و دو سال در فهرست 10 کتاب پرفروش بریتانیا جاخوش کرد. تاکنون بیش از 81 میلیون نسخه از این کتاب در سراسر جهان به فروش رفته و اقتباس سینمایی آن با بازی تام هنکس فیلمی پرفروش از آب درآمد. دنباله این کتاب با نام «نماد گمشده» نیز به کتابی موفق تبدیل شد.
موفقیت «رمز داوینچی» موجب شد کتاب‌های قبلی براون از جمله «فرشتگان و شیاطین»، «نقطه نیرنگ» و «دژ دیجیتالی» نیز به تیراژ میلیونی برسند. تمامی این کتاب‌ها در فهرست 10 کتاب پرفروش بزرگسالان با جلد نرم قرار گرفته‌اند.
فهرست 10 نویسنده با بیشترین تعداد کتاب اهدایی به اکسفم
1. دن براون، 2. یان رنکین، 3. پاتریشیا کرنول، 4. الکساندر مک‌کال اسمیت، 5. جان گریشام، 6. دانیل استیل، 7. جی‌کی رولینگ، 8. جرمی کلارکسن، 9. میو بینچی و 10. بیل برایسن.
فهرست 10 نویسنده کتاب‌های پرفروش آکسفم
1. یان رنکین، 2. استیگ لارسون، 3. جی‌کی رولینگ، 4. استفانی مایر، 5. جان گریشام، 6. پاتریشیا کرنول، 7. جیمز پترسون، 8. تری پراتشت، 9. کیت اتکینسن و 10. دن براون.
 
  گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir