2جایزه ادبی جدید در حوزه شعر به فهرست نه چندان بلند جوایز ادبی در كشور اضافه شد...

 2جایزه ادبی جدید در حوزه شعر به فهرست نه چندان بلند جوایز ادبی در كشور اضافه شد؛ «نیما» و «خورشید».برگزاركنندگان جایزه شعر نیمایوشیج اعلام كرده‌اند كه این جایزه اشعار و نقدهای منتشر شده در مجلات ادبی چاپی و اینترنتی را كه در سال 1386 به چاپ رسیده باشند، مورد انتخاب قرار خواهد داد و شعرهایی كه در حوزه شعر نو باشند در این جایزه شركت داده خواهند شد.
 
مسئولان برگزاری جایزه ادبی خورشید نیز در سالگرد تولد فروغ فرخزاد به مجموعه شعرهایی كه تاریخ انتشار آنها در صفحه شناسنامه كتاب سال 1386 ذكر شده باشد یا در این سال سند اعلام وصول آنها صادر شده باشد، جایزه خواهند داد.
جایزه‌های ادبی یكی از شیوه‌های رونق گرفتن ادبیات در جامعه است و در اروپا صدها جایزه ادبی در مقاطع مختلف و مناسبت‌های گوناگون به فعالان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای ادبیات داستانی و شعر اعطا می‌شود، اما در ایران نبود حامیان مالی قدرتمند بر فعالیت جوایز ادبی تاثیر منفی شدیدی می‌گذارد.
برگزاركنندگان این دو جایزه پیشاپیش برای سرپاماندن جوایز یاد شده فكر كرده‌اند، به گونه‌ای كه حامیان مالی جایزه خورشید اعلام شده‌اند و جایزه نیما نیز ضمن تلاش برای یافتن حامیان مالی مستقل، مبلغی را به عنوان نقطه شروع كار در نظر گرفته است.
داریوش معمار، دبیر اجرایی جایزه شعر نیما یوشیج در گفتگو با خبرنگار جام‌جم، هدف از راه‌اندازی این جایزه را تحرك بخشیدن به فعالیت دست‌اندركاران حوزه خلق و نشر شعر عنوان كرد و گفت: اسامی داوران این جایزه ظرف 2 هفته آینده قطعی خواهد شد و آنان با بررسی اشعار چاپ شده در مجلات اینترنتی و چاپی در مرحله نخست 10 شعر، 2 مقاله نقد و 2 كتاب الكترونیكی را انتخاب می‌كنند تا به مرحله دوم راه یابد و مرحله نهایی جایزه در اسفند 87 در مراسمی برگزار خواهد شد.
وی افزود: داوران مرحله اول و دوم به یقین از چهره‌های شناخته شده شعر مدرن خواهند بود و اعضای هیات اجرایی شامل داریوش معمار، مازیار نیستانی، سعدی گلبیانی، رسول رخشا و حسین فاضلی جزو داوران نخواهند بود.
معمار با اشاره به این كه داوری شعر كلاسیك نیازمند آشنایی به این حوزه و كار در این عرصه است، گفت: اشعاری در جایزه شعر نیما داوری می‌شوند كه شعر نو باشند.
وی تاكید كرد: اگر آثار منتشر شده در سایت‌های ادبی كنترل نشود، انتشار اشعار ضعیف و كم‌ارزش در آنها به یك آسیب جدی در ادبیات معاصر تبدیل خواهد شد، به همین دلیل ممكن است در دوره آینده بدترین شعرهای چاپ شده در سایت‌های ادبی فارسی را نیز معرفی كنیم.
سپیده جدیری، شاعر و روزنامه‌نگار نیز دبیری جایزه شعر زنان ایران (خورشید)‌ را به عهده دارد و بنفشه حجازی، آزیتا قهرمان، رویا تفتی، پگاه احمدی و مهری جعفری به عنوان داوران این جایزه معرفی شده‌اند.
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : جام جم آنلاین