آنچه می خوانید گزارشی از میزان فروش کتاب در تهران و شهرستانها در هفته گذشته بر اساس گفتگو با کتابفروشان است...


تهران: "مردی که گورش گم شد" در انتظار تجدید چاپ
رسول حقیقت یکی از مسئولان فروش کتابفروشی نشر چشمه به خبرنگار مهر گفت: بیشترین فروش ما در هفته و هفته های گذشته در حوزه ادبیات داستانی بوده و ژانرهای سیاسی و تاریخی و اجتماعی در درجه های بعدی قرار می گیرند.  پرفروش ترین کتاب ما در هفته گذشته، "کافه پیانو" نوشته فرهاد جعفری و "مردی که گورش گم شد" حافظ خیاوی - برنده جایزه روزی روزگاری - هستند که هر دو توسط چشمه منتشر شده اند. چاپ اول "کافه پیانو" در شرف اتمام است و دومین کتاب نیز چاپش تمام شده است.
این فروشنده درباره میزان مراجعه و تعداد مراجعه کنندگان توضیح داد: ما از هر گروه سنی مخاطب داریم اما دیگر با فروش کتاب تنها نمی توان کتابفروشی را اداره کرد. پوستر، نوار، مجله و البته کتابهای هنری برای دانشجویان در فصل دانشگاه خواهان زیادی دارد.
وی همچنین در حوزه ترجمه ادبیات داستانی، به دو کتاب "نغمه غمگین" سلینجر و "یک روز قشنگ بارانی" اریک امانوئل اشمیت اشاره کرد و اظهار داشت: این دو کتاب فروش خوبی داشته اند.
حقیقت ادامه داد: در کتابهای نامبرده مجلاتی نظیر بخارا، شهروند، تندیس و گلستانه هم فروش خوبی دارند.
اما شقایق دارابی از فروشندگان بخش هنری کتابفروشی چشمه نیز به مهر گفت: ما کتابهای مختلفی در زمینه های سینما، تاریخ هنر، گرافیک و نقاشی داریم. این آثار معمولا فروش خود را در فصل دانشگاه ها و برای دانشجویان هنر دارد. آنچه در فصل تعطیلی در این بخش فروش نسبتا خوبی دارد کتابهای طراحی و خود آموز نقاشی از نشر یساولی است.
"هاشمی بدون روتوش" خوب فروخت
مسعود کاظمی از فروشندگان فروشگاه کتاب طرح نو در گفتگو با خبرنگار مهر از پر فروشترین های هفته گذشته خود گفت: هر چند در هفته گذشته به دلیل تعطیلات فروش خوبی نداشتیم اما آنچه به شکل آماری کلی تر می توان ارائه داد این است که در زمینه فرهنگ و سیاست فروش خوبی داشته ایم. در هفته گذشته کتاب "هاشمی بدون روتوش" (نشر روزنه) که مصاحبه ای است از صادق زیباکلام و فرشته سادات حوری با هاشمی رفسنجانی فروش خوبی داشته است.
کاظمی از ژانر ادبی به عنوان رتبه بعدی فروش نام برد و افزود: در حوزه ادبیات داستانی رمانهای ترجمه ای فروش بهتری را نسبت به رمانهای ایرانی دارند؛ چرا که داستانهای ایرانی به شکل مقطعی فروش می کنند و مخاطبان خودشان را دارند.
وی اضافه کرد: آنچه در زمینه ترجمه در هفته های گذشته فروش خوبی داشته "اختراع انزوا" نوشته پل آستر (نشر افق) است. البته در ادبیات ایرانی نیز کتاب "عطر سنبل، عطر کاج" فروش خوبی داشته است.
کاظمی در بخشی دیگر از صحبتهای خود درباره فروش کتابهای کودک و مجلات گفت: کتابفروشی ما محلی است و مراجعان محلی دارد و کودکان نیز طبعا مراجعه می کنند؛ البته با شروع فصل تابستان این مراجعه کم می شود و اگر هم مراجعه کنند معمولا گرایش به داستانهای تخیلی دارند. هر چند که این مدت هم به دلیل فصل امتحانات به آن صورت مراجعه ای در این زمینه نداشتیم. در بخش مجلات، نشریات ادبی، معماری و مجلات خارجی را داریم که آنها نیز فروش نسبتا خوبی دارند.
"کافکا در ساحل" و "قرن گمشده"
سهیل نوراللهی از فروشندگان فروشگاه نشر نی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پرفروش ترین کتابهای ما در هفته گذشته در ژانر ادبیات داستانی بوده است. کتاب "کافکا در ساحل" نوشته هاروکی موراکامی با ترجمه مهدی غبرایی (نشر نیلوفر) رتبه اول فروش ما را در هفته گذشته داشته است و حدود 25 جلد از آن به فروش رفته است. بعد از این کتاب "سرخی تو از من" سپیده شاملو (نشر مرکز) فروش خوبی داشته است.
وی ادامه داد: بعد از ژانر ادبی، کتابهای سیاسی بیشتر مراجعه کنندگان را به خود اختصاص می دهد که در این میان می توان به کتاب "قرن گمشده؛ اقتصاد و جامعه ایران در قرن نوزدهم" (نشر نی) اشاره کرد."
این فروشنده همچنین درباره کتب کودک و نوجوان سخن گفت: در زمینه ادبیات کودک و نوجوان در هفته گذشته به خاطر امتحانات مراجعه کننده جدی نداشتیم اما اگر بخواهیم به طور کلی در هفته های اخیر بررسی کنیم می توان به دو کتاب "نیکولا کوچولو" نوشته گوسینی - سامپه با ترجمه امیرحسین مهدی زاده (نشر هرمس) و "مانولیتو" الویرا لیندو ترجمه فرزانه مهری (نشر آفرینگان) اشاره کرد.
وی در پایان درباره فروش مجلات به خبرنگار مهر توضیح داد: " ما بیشتر مجلات عمومی، ادب و هنر و فلسفه می آوریم که در موقع انتشار آن مراجعه کنندگانی هستند که تنها برای خرید مجله می آیند وی از مجله بخارا نام برد که مراجعه کنندگان قابل توجهی دارند."
کاشان: لک لک شجاع، زنبق زیبا
حسین باغ شیخی از فروشندگان خانه کتاب کاشان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:  فروش کتابهای کودک خانه کتاب کاشان در بخش کودک و نوجوان با به پایان رسیدن فصل امتحانات سیر صعودی داشته است. هر چند کتابهای رنگ آمیزی درصد بیشتر فروش را در هفته گذشته به خود اختصاص داده است اما کتابهایی نظیر "لک لک شجاع، زنبق زیبا"، "مهمان های ناخوانده" و "قصه های خوب برای بچه های خوب" مورد استقبال بوده اند.
وی در ادامه افزود: در این بخش خوشبختانه این فرهنگ کم کم درحال ترویج شدن است و کتاب در سبد خانوار مردم کاشان جای می گیرد.
این کتابفروش، کتب روان شناسی را مورد استقبال مخاطبان دانست و گفت: فروش کتابهای روان شناسی در هفته گذشته بیشتر از کتابهای دیگر بوده است. کتابهای "آموخته های کوچک من" (کیفیت) "کتاب کوچک نکته های زندگی" (جیحون) و "رازهایی در مورد مردان" (نواندیش) به ترتیب بیشترین فروش را داشته اند.
وی گروه ادبیات داستانی را در رتبه بعدی دانست و افزود: داستانهای "شازده کوچولو" ترجمه احمد شاملو (نگاه) "روی ماه خداوند را ببوس" نوشته مصطفی مستور (نشر مرکز)، "پیامبر دیوانه" جبران خلیل جبران ( کاروان) "کیمیاگر" پائولو کوئیلو (کاروان) و "بامداد خمار" فتانه حاج سید جوادی (البرز) به ترتیب بیشترین فروش را در این گروه داشته اند. از "بامداد خمار" هفته گذشته 9 جلد فروخته ایم.
وی در پایان درباره فروش مجلات گفت: تقریبا 15 روز است که بخش فروش و ارائه مجلات را در کیوسکی جدا در پیش گرفته ایم و بنابراین آمار دقیقی نمی توان از فروش آنها در هفته گذشته ارائه کرد.
اهواز: فروش ادبیات داستانی و کتب سیاسی
اکبر خورشیدفر از مسئولین فروش کتابفروشی رشد اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دلیل اینکه کتابفروشی رشد، مرکز عمده فروش کتاب در اهواز محسوب می شود میزان فروش تقریبا هیچ گاه پایین نمی آید اما آنچه به طور کلی می توان گفت این است که اهوازی ها کتابهای ادبیات داستانی و سیاسی را بیشتر از سایر کتابها می خوانند. کتب "سر برباد رفته داماشنو مونته یرو" نوشته آنتونیو تابوکی ترجمه کاملیا رفعت نژاد (کتاب خورشید)، "سوداگری در ساخت و ساز" اثر ایتالو کالوینو ترجمه مژگان مهرگان (کتاب خورشید)، "مستاجر" نوشته رولان توپور ترجمه کوروش سلیم زاده (نشر چشمه)، "کافه پیانو" فرهاد جعفری (نشر چشمه) و "روی ماه خداوند را ببوس" مصطفی مستور (نشر چشمه) از پر فروشهای ادبیات داستانی بوده اند."
وی همچنین افزود: در میان کتابهای سیاسی نیز آنچه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است جلد ششم "خاطرات اسدالله علم" (نشر مازیار)، "داریوش و ایرانیان" نوشته والتر هینتس ترجمه پرویز رجبی (نشر ماهی)، "محاکمات نورنبرگ" اثر جان داونپورت ترجمه مهدی حقیقت خواه (ققنوس) و "مشروطه ایرانی" ماشاءالله آجودانی (نشر اختران) اشاره کرد.
خورشیدفر درباره آنچه که فروش کتاب را تحت تاثیر قرار می دهد خاطرنشان کرد: گرما و یا اتفاقات جوی مثل توفانهای خاک که در اهواز تقریبا همیشگی شده است تاثیر آن چنانی ندارد چرا که مردم به ناچار به شرایط موجود عادت کرده اند و این کتابفروشی در تمام ساعت کاری خود با مراجعه کنندگان بسیاری روبروست. مردم در اهواز وقت قابل توجهی برای مطالعه می گذارند و فروشنده های ما هم خود مطلع هستند و مراجعان را راهنمایی می کنند.
وی در پایان گفت: آنچه در فروش کتاب در اهواز نقش موثری داشته، معرفی کتاب در روزنامه هاست که البته در برخی جدی گرفته می شود و برخی روزنامه ها نیز توجهی ندارند.
ساری: کتابهای آموزشی هم از رونق افتاده اند
ریحانه عرب فروشنده انتشارات مدرسه در ساری از سه عنوان کتاب به عنوان پرفروشهای هفته گذشته نام برد.
وی گفت: کتابهای "سی قصه سی شب" و "قصه های تصویری شاهنامه" هر دو از انتشارات قدیانی و کتاب "365 قصه برای تمام سال" از نشر بنفشه بیشترین میزان استقبال را داشته اند.
وی اضافه کرد: بیشترین فروش ما - که تنها در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داریم - مربوط به کتابهای آموزشی است که آن هم در حال حاضر به دلیل پایان فصل امتحانات بسیار اندک شده است.

 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع :خبرگزاری مهر