در ادامه مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی، مراكز برتر استان‌ها در حوزه‌های مختلف پنج‌گانه صدا ، سیما، موسیقی، پژوهش و خبر به شرح زیر معرفی شدند...
گزارش فارس از مراسم پایانی جشنواره تولیدات مراكز استان‌ها؛
شانزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراكز استان‌ها شب گذشته با اعلام نام «امین تارخ» به عنوان هنرمند ملی، در حافظیه شیراز به كار خود پایان داد.  
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مراسم پایانی شانزدهمین جشنوراه تولیدات مراكز استان‌های صدا و سیما شب گذشته (پنجشنبه 30 خرداد) با حضور آیت‌الله‌حائری‌شیرازی امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس ، سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، محمدرضا رضازاده استاندار فارس ، علی مؤیدی، مجید رجبی‌معمار مدیر شبكه تهران ، مدیران مراكز استان‌ها و نمایندگان مجلس و با حضور سرزده كامران باقری‌لنكرانی وزیر بهداشت، در حافظیه شهر شیراز برگزار شد.
بنابراین گزارش، در این مراسم كه در ابتدای آن بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در شیراز پخش شد، سید رمضان موسوی‌مقدم معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما، گفت: جشنواره شانزدهمین در حالی كه به لحظه‌های پایانی خود نزدیك می‌شود كه این خاتمه، رنگ خداحافظی ندارد، بلكه عصاره و نتیجه همه تلاش‌ها و تخصص‌ها ، نشست‌ها و سخنرانی‌ها از تولدی دوباره حكایت می‌كند و من به عنوان امانت‌دار درد دل‌ها و مجاهدت‌های شما پرچمداران سختكوش رسانه صدا و سیما در مراكز استان‌ها، گواهی می‌دهم كارهایی كه تولید شده به جاده جشنواره چشم نداشته است. كسی برای برندگی در این جشنواره كاری تولید نكرده و برندگی این آثار از آنجاست كه بعضا اشتهای آنتن‌های فراگیر شبكه‌ها را تحریك می‌كند، نیاز و احتیاج مردمی را به تمایل برای شناخت آثار استانی و بومی ثابت می‌كند و پرش تیر توفیق را گاه تا خارج مرزهای ایران می‌برد.
وی افزود: جشنواره تولیدات صدا و سیمای مراكز استان‌ها فقط یك مجال برای ملاقات عمومی و بازبینی و بازشنوایی آثاری است كه برای عرضه شدن و معرفی استعدادها و ظرفیت‌های همكاران ما در سراسر كشور حنجره‌ای رساتر از رادیوی شهرستان و پنجره‌ای وسیع‌تر از تلویزیون استان‌ها می‌طلبد. مسلما تحقیق این مهم با شناخت دقیق مزیت‌های تولید در مراكز استان ایجاد انگیزه برای هنرمندان رادیو و تلویزیون مراكز و تامین تجهیزات فنی و تخصصی و از همه مهم‌تر حفظ حرمت و شأن هنرمندان بومی و محلی با نگاه به عیار كار هنری و برد تلاش فرهنگی اصحاب رسانه صدا و سیما میسر می‌شود.
موسوی مقدم اظهار داشت: هم در رادیو و هم در تلویزیون، نیاز ما به متن قوی و نویسندگان صاحب قلم آنچنان محسوس است كه به جرات می‌توان گفت اگر بافت درماتیك آثار ارایه شده به جشنواره موفق می‌شد از ادبیات كهن و معاصر ایران بیشتر بهره ببرد، یقینا ما امروز از حیث كیفیت در مرتبه دیگری می‌ایستادیم.
وی تصریح كرد: شناخت نیازها ، مساله‌یابی و هنجارها و سامان‌های اجتماعی اعم از سن جوانی مخاطبین، معرفی و تحكیم پیوندهای فرهنگی، خانوادگی و دینی در میان جامعه امروز ایران، اگر به عنوان مهمترین دستاورد جشنواره تولیدات مراكز معرفی نشود باید گفت كه خدایی ناكرده راه را عبث پیموده‌ایم و عمر و مال بیهوده هزینه كرده‌ایم.
وی ادامه داد: فضیلت گردهمایی سالانه مراكز تولیدات صدا و سیما، مجادله و خستگی‌ناپذیری، دانش و تجربه، تبلیغ معارف دینی و پرچمداری مشایخ فرهنگی است كه در این مسیر ملی و خداپسندانه، كار ما در رسانه رادیو و تلویزیون چیزی فراتر از شغل و در حد یك فریضه انقلابی و دینی است. صدا و سیمای مراكز استان‌ها بسیار راحت‌تر از شبكه‌های سراسری می‌توانند مروج فرهنگ بومی خود باشند ، مفاخر فرهنگی فقط در امارت‌ها و بناها نیستند ، آموزه‌ها را از موزه‌ها بیرون كشیدن و حیات و هویت فرهنگی خود را تجدید كردن، مطالبه مهمی است كه اگر آن را از قاب تماشای تلویزیون یا صدای همراه رادیو انتظار نكشیم، كدام سكوی دیگر قادر است حقانیت ایران اسلامی و ایرانی را به چشم باور دنیا بنشاند؟
معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما گفت: می‌توان از زندگی ائمه معصومین علیهم السلام، اولیای خدا ، شهدا و بزرگان دین و ادب، شادكامی‌ها، خلوت با خدا، دوری از گناه و هزار مزیت دیگر را كشف و استخراج كرد و همین قصه‌های باوركردنی را می‌توان تصنیف كرده و در كنار خدمتگزاران كشور مشكلات مردم را كاهش داد. همچنین در جشنواره شانزدهم ثابت شد كه عزم و انگیزه هنرمندان برای تولیدات فاخر رو به افزایش ، هماهنگی و تعامل روند مطلوب و آثار راه یافته به هیات داوران گسترده‌تر و متنوع‌تر و در برگیرنده تمامی مراكز استان‌ها شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: آسیب‌شناسی مجدد جشنواره و تبدیل آن به كارگاه آموزش و غلبه محتوا با پرهیز از كمی‌گرایی صرف و غنابخشیدن به ماموریت اصلی جشنواره با كاهش هزینه‌های غیر ضروری در دستور كار معاونت مجلس و استان‌ها است كه به سوی همه صاحبان اندیشه و ایده دست نیاز و طلب دراز باشد كه خالی برنگردد.
همچنین در همین جشنواره نیز، تدبیر جدیدی صورت گرفته است تا توزیع برگزیدگان مراكز به نحوی باشد تا شایستگی و لیاقت مراكزی را كه به سرعت در حال اصلاح و بهبود هستند، نادیده گرفته نشود و عدالت واقعی برای ارج نهادن به همه شایستگی‌ها اجرایی شود.
وی با بیان اینكه با توجه به حمایت‌های سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری انجام شده و مزیت‌های نسبی همه استان‌ها به خصوص برخی مراكز برتر در حوزه انیمیشن، گفت: سال جاری را به عنوان سال تولید انبوه انیمیشن با حفظ كیفیت و محوریت موضوعات بومی و كهن ایران عزیز اعلام و انتظار حمایت و مساعدت داریم تا برای تحقق عملی این رویكرد جدید مراكز استان‌ها همت خود را به كار گرفته و ستاد و سازمان نیز رفع محدودیت‌های تامین اعتبار و پشتیبانی همه جانبه را وجه همت خود قرار دهند.
پس از پایان سخنان معاون امور مجلس و استان‌ها در صدا و سیما، نماهنگی با موضوع فرماندهان شهید استان فارس پخش شد و پس از آن با حضور ضرغامی ، آیت‌الله حائری‌شیرازی، رضازاده و موسوی مقدم از اعضای خانواده‌های شهیدان عباس دوران، مرتضی جاویدی، سید صادق دشتی، عبدالمجید سپاسی و حاج شیرعلی سلطانی قدردانی به عمل آمد.
در این مراسم همچنین آیت‌الله حائری‌شیرازی و سیدعزت‌الله ضرغامی به ایراد سخنرانی پرداختند و در ادامه بیانیه پنج گانه هیئت داوران توسط پروانه معصومی منتخب جشنواره پانزدهم خوانده شد و اجرای سرود سرزمین پاكان با رهبری امیر بكان از دیگر بخش های مراسم اختتامیه جشنواره شانزدهم تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراكز استان‌های صدا و سیما بود.
به گزارش فارس در این مراسم هچنین امین تارخ به عنوان هنرمند ملی منتخب جشنواره شانزدهم معرفی و از سوی ضرغامی، موسوی مقدم و رضازاده مورد تجلیل قرار گرفت.
امین تارخ در این مراسم ضمن قدردانی از ضرغامی گفت: امید كه خداوند متعال شایستگی لازم جهت تجلیل از این حقیر را عنایت فرماید. حضرت باری‌تعالی الگوی مطلق هنر و هنرمند است اگر اهل هنر و هنرمند تنها قطره‌ای از این اقیانوس باشد، می‌تواند جهان را آباد ساخته و انسان تشنه دانستن را سیراب كند. انسانی كه خود جهانی شیفته اعجاز ،سازندگی و هنر است.
وی افزود: این حقیر محتاج دعای شما مردم شیفته هنر هستم چرا كه بعد از خداوند تنها شما هنردوستان توانایی پشتیبانی از من را دارید.
در ادامه مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی، مراكز برتر استان‌ها در حوزه‌های مختلف پنج‌گانه صدا ، سیما، موسیقی، پژوهش و خبر به شرح زیر معرفی شدند:
* بخش سیما:
رتبه اول به مسعود احمدی مدیر كل سابق صدا و سیمای مركز گلستان تعلق گرفت.
رتبه دوم به حجت‌الله یراق طلایی مدیر كل صدا و سیمای مركز فارس تعلق گرفت.
رتبه سوم به محمد باقر كشفی مدیر كل صدا و سیمای مركز خوزستان تعلق گرفت.
* بخش صدا:
رتبه اول به مسعود احمدی مدیر كل سابق صدا و سیمای مركز گلستان تعلق گرفت
رتبه دوم به بهرام حمیدی مدیر كل صدا و سیمای مركز مازندران تعلق گرفت .
رتبه سوم به نورالدین جعفری مدیر كل صدا و سیمای مركز خراسان جنوبی تعلق گرفت.
* بخش پژوهش:
رتبه اول به محمد باقر پیش‌نمازی مدیر كل صدا و سیمای مركز خراسان رضوی تعلق گرفت.
ربته دوم به محمد باقر كشفی مدیر كل صدا و سیمای مركز خوزستان تعلق گرفت.
رتبه سوم به حسین تركمن مدیر كل صدا و سیمای مركز كردستان تعلق گرفت.
* بخش خبر:
رتبه اول به محمد باقر كشفی مدیر كل صدا و سیمای مركز خوزستان تعلق گرفت.
ربته دوم به سید جواد موسوی مدیر كل صدا و سیمای مركز كرمان تعلق گرفت.
رتبه سوم به حجت‌الله رحیم زاده مدیر كل صدا و سیمای مركز كهگیلویه و بویر احمد تعلق گرفت.
* بخش موسیقی:
رتبه اول به یوسف نجفی مدیر كل صدا و سیمای مركز كرمانشاه تعلق گرفت.
ربته دوم به فتاح كمری مدیر كل صدا و سیمای مركز لرستان تعلق گرفت.
رتبه سوم به محمدباقر كشفی مدیر كل صدا و سیمای مركز خوزستان تعلق گرفت.
همچنین از قنبر مهدوی‌زاده مدیر كل مركز صدا و سیمای مركز مهاباد نیز در بخش سیمای محلی برتر تقدیر شد و در بخش صدا و سیما پویا و ساعی كه امسال برای اولین بار به جشنواره اضافه شده بود، از حجت الله رحیم زاده مدیر كل مركز صدا و سیمای كهگیلویه و بویر احمد و رضا رحیمی مدیر كل مركز صدا و سیمای ایلام قدردانی شد.
در پایان مراسم نیز از حجت‌الله یراق طلایی مدیر صدا و سیمای مركز فارس تقدیر به عمل آمد و استاندار اصفهان نیز با اهدای یادبودی به عزت‌الله ضرغامی از او تقدیر كرد كه ضرغامی هدیه استاندار را پذیرفت و آن را به همكاران خود تقدیرم كرد
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری فارس