وی درباره تلقی رئیس رسانه ملی درباب وجود بدحجابی در سینمای ایران، متذكر شد: در بعضی مواقع ممكن است همانطور كه در برخی كارهای تلویزیونی هم مشكلات، نارسائی‌ها وكاستی‌هایی...

 مسئول سینمای ایران گفت: تلویزیون به‌عنوان برادرظاهراً بزرگ‌تر، باید متواضعانه‌ و رفیقانه برخورد كند و البته برادری كردن، به معنای عیب جویی صرف و طرح یكسویه اشكالات نیست.  
«محمدرضا جعفری‌جلوه» معاون امور سینمایی و سمعی و‌ بصری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در مورد اظهارنظر اخیر رئیس سازمان صداوسیما در مورد سینمای ایران، اظهار داشت: تصور می‌كنم همه دستگاه‌ها باید به میزان تحولات موجود در سینمای كشور، با حسن نیت، همگرایی و درك متناسب‌تر، سینما را همراهی كنند.
وی تصریح كرد: در سینمای ایران حسن‌نیت و صداقت‌ بسیار وجود دارد و دستاوردهای مثبت فراوان است كه حتی در قالب محصولات نیز قابل مشاهده است.
مسئول سینمای ایران گفت: ما به اجرای دو برنامه ارتقاء فرهنگی ورونق اقتصادی در سینما مشغول هستیم این دو برنامه امروز نه تنها به عنوان دو هدف و رویكرد ، بلكه به عنوان عملكرد نیز به طور واضح ، قابل احصاء و شناسایی است و می‌توان مصادیق و میزان توفیق‌اش را بررسی كرد.
وی در ادامه به فارس گفت: من هنوز ندیده‌ام كه در صحبت‌های مدیریت رسانه ملی ،به محاسن سینما اشاره شود بلكه ایشان مستمرأ به مشكلات و معایب اشاره می‌كنند.
جعفری‌جلوه گفت: سینما مشكلات بسیاری دارد و یكی از مشكلاتش وجود یك رقیب توانمند با امكانات وسیع تبلیغاتی و مالی است ،‌ در حالی كه سینما از این فرصت‌ها برخوردارنیست و وقتی چنین نسبت نامتوازنی وجود دارد، تلویزیون حداقل به عنوان برادر ظاهرأ بزرگ‌تر، باید متواضعانه‌تر، مهربان‌تر و رفیقانه‌تر برخورد كند، هر چند سینما برادر كوچك تلویزیون نیست.
معاون امور سینمایی به فارس گفت: ما متواضعانه می‌گوئیم كه برادری كردن، به معنای عیبجویی صرف و طرح یكسویه اشكالات نیست بلكه حسن بینی و خیرخواهی مستمر و مداوم است این در حالی است كه در رسانه ملی به وجوه مثبت و تحولات سینمایا اصلأ اشاره نمی شود و یا به طور گذرا و هر ازگاه و حاشیه‌ای و به صورت جدی، مستمر، برنامه‌دار و هدفمند خیر.
وی تأكید كرد: ما متأسفانه در دو،سه سال اخیر بیان محاسن سینما را از تلویزیون ندیده‌ایم.در حالی كه انتظار داریم به میزان رخدادهای جدی و موثر اتفاق افتاده در درون سینما ، به‌سوی تعالی فرهنگی - هویتی و به میزان ارتقای حاصل شده در شرایط فرهنگی و اقتصادی، تلویزیون نیز به سینما توجه ویژه‌ای كند ، چرا كه سینما نیازمند فرصت‌های متعددی از جمله فضای مثبت رسانه ای ، فضای نقد مشوق و ارتقاء دهنده و پوشش تبلیغاتی و خبری و عرضه و ارائه گسترده است اینها همه نیازمند تعامل جدی‌تر بین دستگاهی است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعامل سینما و صداوسیما باید به‌گونه‌ای باشد كه بیش از آن كه از هم خرده بگیرند و با تعریض و طعنه به طرف مقابل، مسئولیت‌های برعهده خویش را به حاشیه برانند، بسوی تعاملی اثر بخش و مسئولانه حركت كنند.
وی درباره تلقی رئیس رسانه ملی درباب وجود بدحجابی در سینمای ایران، متذكر شد: در بعضی مواقع ممكن است همانطور كه در برخی كارهای تلویزیونی هم مشكلات، نارسائی‌ها وكاستی‌هایی وجود دارد، در سینما هم مشكل وجود داشته باشد اما باید توجه كنیم كه مشكلات فقط ظاهری نیست و شرائط نازل تنها در نحوه پوشش و ظاهر بروز نمی‌كند ، بلكه سستی، ضعف و بیهودگی می‌تواند در موضوعات، مضامین و نزول مفاهیم نیز باشد.
وی افزود: مشكلات در هر عرصه بسیار است و كسی هم از بی‌نقص بودن سینما نمی‌گوید. ما وكیل مدافع محض سینما نیستیم كه هر كاری در آن انجام شد، بگوئیم درست است.
جعفری‌جلوه گفت: سینمای ایران باید در وضعیت حجاب و پوشش، حركتی رو به جلو داشته باشد اما این نكته ظریف را فراموش نكنیم كه سینما ، عرصه فعالیتهای مردمی و بخش خصوصی است و هیچ اتفاقی در آن من جمله رفع مشكلاتش ، با عیبجویی ، تخطئه ، نگاه آمرانه و بخشنامه‌ای میسر نیست. ما خوشحال می‌شویم مسئولین مؤثر فرهنگی و اجرائی كشور بیش از آنكه معایب سینما را ببینند، محاسنش را ملاحظه كنند چرا كه لازمه اوج‌گیری سینما، دیدن محاسن آن است و باید با آن برخوردی رفیقانه و طبیبانه صورت گیرد و صرفا با گفتن عیب‌ها، مشكلات مرتفع نمی‌شود بلكه گاه باعث لجاجت بیشتر و پرهیز از تن دادن به انتظارات و اقتضائاتی می شود كه می باید و می شاید.
وی تصریح كرد: من در اینجا بیشتر به نحوه زبان و بیان گلایه دارم و گرنه به نظر خود من نیز باید در سینما تحولات فرهنگی افزون تر از آنچه رخ داده است صورت بگیرد و در این تردیدی نیست.
معاون امور سینمایی گفت: من به عنوان یك مدیر، هرگز مطالباتم را گزنده مطرح نكرده‌ام و معتقدم مهمترین وظیفه و بهترین شیوه برای جهت‌دهی و ارتقاء ارزشی فعالیت‌های فرهنگی، هنری، سینمایی و تلوزیونی ایجاد یك فضای غنی فرهنگی و هویتی انگیزه بخش و مشوق برای فعالان این عرصه‌ها است و مكمل آن عرضه صمیمانه نیازهای واقعی كشور برای بذل توجه ایشان.
وی افزود: شایسته بود كه تلویزیون با حسن نیت، از مدت‌ها قبل قدم‌های دیگری بردارد وبا نگاهی همگرا و حرفه‌ای، به برنامه تولید انبوه تله فیلم مشغول شود كه این قطعا می‌توانست مانع بروز ایجاد مشكلات بیشتر اقتصادی و رفتاری در تولید و توزیع محصولات سمعی و بصری و سینمایی گردد و موجب دوگانگی در رفتار هنرمندان نباشد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : خبرگزاری فارس