آنچه از وضعیت كنونی این اثر ارزشمند قابل توصیف است وجود كتیبه ای به خط میخی در پنج كادر مستطیل شكل و اشكال حیوانی و انسانی در كنار این كتیبه می باشد. این مهر سنگی از گور...
 
    رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت : یك مهر استوانه ای شكل سنگی با نقوش كنده كاری و چند سطر كتیبه در محل باستانی گورستان چال شاهین لما در شهرستان دنا كشف شد.
     رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت : یك مهر استوانه ای شكل سنگی با نقوش كنده كاری و چند سطر كتیبه در محل باستانی گورستان چال شاهین لما در شهرستان دنا كشف شد. قدرت الله تاجبخش در گفتگو با ایرنا افزود: كشف این مهر سنگی در پی فصل سوم كاوش های باستان شناسی گورستان لما كه قدمت سه هزار و ۵۰۰ساله دارد صورت گرفت. وی اظهار داشت: كشف این اثر مهم كه حكایت از وجود تاریخ تمدن بسیار كهن در منطقه كهگیلویه و بویراحمد در دوران هزاره اول و دوم قبل از میلاد دارد در مطالعات باستان شناسی بسیار دارای اهمیت است. به گفته وی، در دو سوی این مهر استوانه ای كه دارای ارتفاع دو سانتی متری و قطر یك سانتی متری است یك حفره به قطر دو میلی متر وجود دارد.
وی بیان كرد:سایش و خوردگی و لایه رسوبی ایجاد شده بر روی سطح مهر، باعث شده است كه شناسایی نوع خط و چگونگی اشكال ایجاد شده برروی مهر دچار مشكل شود. تاجبخش ادامه داد: آنچه از وضعیت كنونی این اثر ارزشمند قابل توصیف است وجود كتیبه ای به خط میخی در پنج كادر مستطیل شكل و اشكال حیوانی و انسانی در كنار این كتیبه می باشد. وی گفت:این مهر سنگی از گور شماره ۶۹كه یكی از غنی ترین گورهای فصل سوم كاوش گورستان لما است به دست آمد. رئیس سازمان میراث فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد گفت: گور شماره ۶۹به طول ‎/۳ ۵ و عرض ۵۰سانتی متر با ساختار سنگ چین های خرپشته ای است كه گذشت زمان ، تخریب و فروافتادن بخش های عمده ای از سقف آن تمامی بقایای تدفینی این گور را مغشوش و آشفته كرده است. تاجبخش افزود: مطالعات و كاوش های باستان شناسی گورستان لما با این كشف وارد مرحله جدیدی خواهد شد كه امید است با بین المللی كردن مطالعات این گورستان، فصلی نو در شناسایی فرهنگ های بومی استان گشوده شود. مطالعات اولیه گورستان لما از سال ۷۹آغاز شده است و قدمت این گورستان در نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد برآورد می شود.

 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/cultre
منبع: aftab.ir