انصاری که هم اکنون رییس دانشکده هنر و معاری دانشگاه تربیت مدرس است در گفت و گو با میراث خبر در این زمینه گفت:« با وجود تلاش های فراوانی که برای دریافت اعتبار...
   کار تدوین تنها دایره المعارف باغ های ایرانی که حدود 70 درصد از کار آن به اتمام رسیده است، در انتظار بودجه متوقف مانده است.   
 تنها دایره المعارف باغ های ایرانی که از حدود 13 سال قبل به طور پراکنده کار روی آن آغاز شده ، هنوز هم بودجه مورد نیازش تامین نشده است.
 دایره المعارف باغ های ایرانی ، کتاب مرجعی است که «مجتبی انصاری» استاد رشته معماری دانشگاه تربیت مدرس از سال 74 به کمک دانشجویانش جمع آوری اطلاعات را برای تدوین آن آغاز کرده است، اما از یک سالی که از اعلام خبر تدوین این دانشنامه می گذارد، هنوز هیچ نهادی برای تامین بودجه این پروژه اعلام آمادگی نکرده است.
 انصاری که هم اکنون رییس دانشکده هنر و معاری دانشگاه تربیت مدرس است در گفت و گو با میراث خبر در این زمینه گفت:« با وجود تلاش های فراوانی که برای دریافت اعتبار این دایره المعارف انجام داده ایم، اما متاسفانه هنوز هیچ نهادی برای کمک به ادامه کار و تامین بودجه برای انتشارش اعلام آمادگی نکرده است. البته پس از آنکه مدیریت دانشکده معماری را بر عهده گرفته ام، دیگر نتوانستم کار و پیگری های مرتبط با آن را انجام دهم.»
 وی ادامه داد:« تاکنون حدود70  درصد از مرحله جمع آوری اطلاعات که شامل منابع کتابخانه ای و منابع میدانی است به کمک دانشجویان انجام شده است و حدود 20 درصد از کارهای تدوین آن هم انجام شده است، اما به دلیل نبود بودجه دیگر متوقف مانده است.»
 به گفته انصاری نهادهایی همچون سازمان میراث فرهنگی، وزارت مسکن و فرهنگستان هنر از جمله نهادهای دولتی هستند که می تواند حمایت مالی از این پروژه را برعهده بگیرند.
 رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس افزود:« تدوین چنین دایره المعارف هایی به بودجه تقریبا بالایی نیاز دارد و به همین دلیل دانشگاه ها توانایی تامین آن اعتبارات را ندارند ، اما به دلیل سابقه تاریخی موضوع، سازمان میراث فرهنگی بهترین متولی برای سرمایه گذاری در این زمینه است.»
 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه كرد:« تاكنون كتاب های مرجعی همچون :باغ های ایرانی، تالیف مرحوم دكتر ابولقاسمی، باغ های ایرانی وكوشك های ایران تالیف دكتر ویلبر،باغ های ایرانی انعكاسی از بهشت، میراث ایرانی، باغ ایرانی وبرخی مجلات مطالبی در خصوص باغهای ایرانی منتشر شده است كه این منابع مورد استفاده تحقیقات ما هم بوده اند، اما تا كنون یك كتاب فرهنگ در این زمینه در داخل كشور ارائه نشده است.»
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.chn.ir