به لحاظ تکنیکی هر فیلمی که از آغاز سال جاری میلادی حداقل یک هفته در لس آنجلس پرفروش بوده، شانس حضور در رقابت‌های اسکار را دارد، اما نیمه اول...
با نمایش انیمیشن سینمایی "وال ـ ای" به کارگردانی اندرو استنتن از روز جمعه، سرانجام فصل رقابت سینماگران و فیلم‌ها برای حضور درخشانتر در مراسم اسکار 2009 آغاز شد.
 رویترز اعلام کرد به لحاظ تکنیکی هر فیلمی که از آغاز سال جاری میلادی حداقل یک هفته در لس آنجلس پرفروش بوده، شانس حضور در رقابت‌های اسکار را دارد، اما نیمه اول سال همیشه از نظر نمایش فیلم‌های اسکاری ضعیف است و امسال نیز استثنا نیست.
هیث لجر (چپ) می‌تواند برای "شوالیه تاریکی" نامزد اسکار شود
جشنواره فیلم کن امسال موقعیت را چندان مشخص نکرد، هر چند صرف نظر از چند فیلم غیر‌انگلیسی‌زبان، "معاوضه" کلینت ایستوود با بازی آنجلینا جولی نام خود را به عنوان یک رقیب مهم مطرح کرد. باقی فیلم‌های پاپ‌کورنی تابستان عموما از نظر حضور در رقابت اسکار ارزشی ندارند.
گو اینکه اگر پس از نمایش "شوالیه تاریکی" از 18 ژوئیه، منتقدان و تماشاگران حضور هیث لجر، بازیگر فقید را به نقش جوکر مورد تحسین قرار دهند، استودیو برادران وارنر برای آغاز مبارزه تبلیغاتی از طرف او آماده است. تاکنون تنها یکبار پیش آمده یک بازیگر پس از مرگ خود برنده جایزه اسکار شود.
این اتفاق سال 1977 برای فیلم "شبکه" روی داد و پیتر فینچ چند ماه پس از مرگ به عنوان بهترین بازیگر سال معرفی شد. در تاریخ برگزاری مراسم آکادمی، پنج بازیگر دیگر نیز پس از مرگ نامزد اسکار شدند که جیمز دین برای دو فیلم "شرق بهشت" و "غول" یکی از آنها بود.
در حالی که کارشناسان اسکار در انتظار فصل پاییز و راه افتادن موج فیلم‌های اسکاری هستند، رقابت فیلم‌های انیمیشن از همین حالا آغاز شده است. منتقدان تازه شروع به ارزیابی فیلم "وال ـ ای" کرده‌اند و رابرت ویلونسکی نویسنده ویلیج وویس از آن به عنوان فیلمی بسیار باشکوه و کاملا صمیمی نام برده است.
اما حرف و حدیث‌ها درباره این فیلم که روایتگر یک روبات دلشکسته است از همین حال آن را به عنوان یکی از رقبای جدی در بخش انیمیشن مطرح کرده است. پارسال براد برد خالق انیمیشن "راتاتوی" در مقطعی قصد داشت فیلم خود را در بخش اسکار بهترین فیلم قرار دهد، اما در نهایت قانع شد بهتر است روی بخش انیمیشن متمرکز شود که پیروزی در آن بسیار راحت بود.
همین اتفاق نیز افتاد، ضمن اینکه فیلم او در چهار رشته دیگر نیز نامزد شد. در هر حالت، فیلم انیمیشن رایانه‌ای "وال ـ ای" باید بخش اسکار فیلم انیمیشن را تحت کنترل خود درآورد و اکنون می‌توان درباره دو نامزد احتمالی دیگر این بخش گمانه‌زنی کرد. "هورتن صدای یک هو می‌شنود" با صدای جیم کری به نقش اصلی می‌تواند یکی از این رقبا باشد.
در این بین انیمیشن "کنگ فو پاندا" و "ماداگاسکار: فرار به آفریقا" که هنوز اکران نشده نیز شانس حضور در بخش بهترین فیلم انیمیشن را دارند. دیگر فیلم‌های احتمالی این بخش یکی "والس با بشیر" است که داستان آن در بحبوحه جنگ لبنان روی می‌دهد و امسال در بخش مسابقه کن پخش شد و دیگر "کورالین" هنری سلیک که با اقتباس از کتاب نیل گیمن اواخر دسامبر اکران می‌شود.
در بخش فیلم زنده، تصویر پیش رو بسیار محو‌ است. "بچه عوضی" ایستوود در جشنواره کن با نقدهای تحسین‌آمیز روبرو شد و فیلم در مسیری قرار گرفت که "رود میستیک" او در سال 2003 طی کرد. بازی جولی در این فیلم به نقش مادری تنها که به خاطر بچه گمشده خود با پلیس لس آنجلس درگیر می‌شود، نام او را به عنوان یک نامزد قطعی مطرح کرده است.
اما نباید فراموش کرد جولی پارسال نیز با فیلم "یک قلب توانا" چنین شرایطی داشت، اما در نهایت از راهیابی به فهرست نهایی بخش اسکار بهترین بازیگر زن بازماند. سئوال اصلی درباره دیگر فیلم‌های آمریکایی است که اولین بار در جشنواره کن اخیر پخش شدند.
"چه" استیون سودربرگ، "نیویورک، جزء به کل" چارلی کافمن و "دو عاشق" جیمز گری هر سه شهر کن را بدون قراردادهای پخش ترک کردند و این احتمال مطرح شد که شاید هیچکدام از آنها نتوانند در فصل جوایز امسال مورد توجه قرار گیرند. با وجود غیبت رقبای خیلی جدی هنوز چند فیلم هست که می‌توان روی آنها حساب کرد.
لئوناردو دی‌کاپریو فیلم با موضوع سازمان سیا "مجموعه دروغ‌ها" ریدلی اسکات و درام  "مسیر انقلابی" سام مندس را آماده نمایش دارد که در فیلم دوم با کیت وینسلت همبازی است. وینسلت در "خواننده" استفن دالدری نیز نقش‌آفرینی کرده که داستان آن در آلمان جنگ جهانی دوم روی می دهد.
"تردید" جان پاتریک و "فراست / نیکسن" ران هوارد دو رقیب احتمالی دیگر هستند که از روی نمایشنامه‌های برنده جایزه اقتباس شده‌اند. در این بین چند فیلم مطرح نیز با اقتباس از رمان‌های تحسین‌شده ساخته شده‌اند که از جمله این فیلم‌ها می‌توان به "کوری" فرناندو میره‌یس، "زندگی مخفی زنبورها" جینا پرینس ـ بیتوود و "جاده" جان هیلکوت اشاره کرد.
دیوید فینچر نیز فیلم "مورد عجیب بنجامین باتن" را بر مبنای داستان کوتاه اف. اسکات فیتز‌جرالد آماده نمایش دارد که در آن براد پیت، کیت بلانشت و تیلدا سوئینتن بازی می‌کنند. در حوزه فیلم‌های پرهزینه باز لورمان با فیلم "استرالیا" به پرده نقره‌ای بازگشته که نیکل کیدمن و هیو جکمن در آن نقش‌آفرینی می‌کنند و داستانش پیش از جنگ جهانی دوم روی می‌دهد.
الیور استون هم این روزها در حال کار روی فیلم "دبلیو" درباره جرج بوش است و گاس ون سنت نیز به تازگی ساختن فیلم "میلک" را با موضوع هاروی میلک، سیاستمدار آمریکایی دهه 1970 به پایان رسانده که شان پن، امیل هیرش و جاش برولین بازیگران آن هستند.
 ویل اسمیت که با فیلم "در جستجوی خوشبختی" گابریل موچینو نامزد اسکار شد، در فیلم "هفت پوند" بار دیگر با موچینو کار می‌کند. کایرا نایتلی درام تاریخی "دوشس" را آماده نمایش دارد که در آن با رالف فاینس همبازی است و رابرت داونی جونیر نیز در "تک‌نواز" جو رایت نقش خبرنگاری را بازی می‌کند که با یک موزیسین بی‌خانمان با بازی جمی فاکس دوست می‌شود.
دانیل کریگ در "مقاومت" اد زوئیک رهبری یک گروه از نیروهای مقاومت لهستان را در سال‌های جنگ جهانی دوم به عهده دارد و برادران کوئن نیز این بار با کمدی "پس از خواندن بسوزان" بازگشته‌اند که فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز امسال است و جرج کلونی و براد پیت در آن حضور دارند.
با این حال گمانه‌زنی درباره رقبای جدی اسکار 2009 هنوز خیلی زود است. خاطرتان باشد پارسال این موقع هیچکس حتی اسم فیلم "جونو" را نیز نشنیده بود.
 

 
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری مهر