ورایتی اعلام کرد هیئت داوران جشنواره ادینبورگ 2008 به ریاست دنی هیوستن از فیلم سیاه و سفید "شهر سامرز" به عنوان..
فیلم کمدی "شهر سامرز" به کارگردانی شین میدوز جایزه مایکل پاول بهترین فیلم بریتانیایی شصت و دومین جشنواره فیلم ادینبورگ را از آن خود کرد و جایزه فیلم برگزیده تماشاگران به مستند "مرد روی سیم" جیمز مارشال رسید.
 ورایتی اعلام کرد هیئت داوران جشنواره ادینبورگ 2008 به ریاست دنی هیوستن از فیلم سیاه و سفید "شهر سامرز" به عنوان "تازه‌ترین و خلاق‌ترین فیلم و اثری تکرو" یاد کرد. فیلم جدید میدوز 36 ساله داستان دوستی دور از ذهن دو نوجوان در یک تابستان داغ است. "شهر سامرز" اولین بار فوریه پیش در جشنواره برلین پخش شد.
فیلم بریتانیایی "مرد روی سیم" به کارگردانی جیمز مارشال جایزه فیلم برگزیده تماشاگران را برد. این فیلم پارسال نیز جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه فیلم برگزیده تماشاگران بخش مسابقه مستند سینمای جهان جشنواره فیلم ساندنس را از آن خود کرد. "مردی روی سیم" درباره فیلیپ پتی فرانسوی است که سال 1974 در برنامه‌ای نمایشی حدود یکساعت روی یک سیم بین برج‌های تازه احداث شده تجارت جهانی در نیویورک راه رفت.
رابرت کارلایل برای بازی در فیلم "تابستان" به کارگردانی کنی گلنان جایزه بهترین نقش‌آفرینی در یک فیلم بریتانیایی را به خانه برد. هیئت داوران حضور او را در این فیلم "یک نقش‌آفرینی بی‌نقص در فیلمی بزرگ و سازش ناپذیر" اوصیف کرد.
"برخوردها در انتهای دنیا"، فیلم جدید ورنر هرتسوگ جایزه بهترین فیلم مستند را دریافت کرد و ماریانا پالکا برای فیلم Good Dick جایزه بهترین کارگردانان تازه‌کار را برد. "پسر" به کارگردانی دانیل مالوی جایزه بهترین فیلم کوتاه بریتانیایی را گرفت و جایزه بهترین فیلم کوتاه به انتخاب آکادمی فیلم اروپا از آن "دو پرنده" رونار رونارسن شد.
"کریسمس با پدر" ساخته کانر مک‌کورمک جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه اسکاتلندی را برد. در بخش بهترین فیلم انیمیشن بریتانیایی جایزه اصلی به "سفر فضایی به روایت جان" جمی استونز و آندرس یدنفورس رسید.
شصت و دومین جشنواره فیلم ادینبورگ از 18 ژوئن (29 خرداد) با نمایش فیلم "اثر عشق" با بازی کایرا نایتلی و متیو رایس درباره زندگی دیلان تامس آغاز ‌شد و روز گذشته با فیلم "بزدل" به کارگردانی ویتو روکو به پایان رسید.
سیگوریون سیگواتسون تهیه‌کننده ایسلندی، اسکارلت تامس نویسنده بریتانیایی، جولی ریچاردسن بازیگر بریتانیایی و یان سافتلی فیلمساز بریتانیایی دیگر اعضاء هیئت داوری بودند و از جمله فیلم‌های بخش مسابقه می‌توان به "چیزهای بهتر" دوئین هاپکینز، "هلن" کریستین مالی و جو لاولور و "سنگ سرنوشت" چارلز مارتین اسمیت اشاره کرد.
از ایران دو فیلم "آواز گنجشک‌ها" و "سه زن" به ترتیب در بخش‌های نمایش کارگردانان و رزباد به نمایش درآمدند. "رویه عملیاتی استاندارد" ارول موریس، "مشمئزکننده" دانیل اوکانر و نیل اورتنبرگ، "مراسم" ران دیویس و استوارت هالپرن، "فرقه اساطیر" مارگارت براون و "ناجی عیسی مسیح" پیتر گیر از دیگر فیلم‌های بخش مستند بودند.
بخش مرور آثار جشنواره ادینبورگ 2008 به ژان مورو بازیگر 80 ساله فرانسوی فیلم‌های "شب" و "ژول و ژیم" و شرلی کلارک بازیگر و کارگردان فقید آمریکایی اختصاص داشت. امسال در مجموع 142 فیلم بلند از 29 کشور شامل 113 فیلم جدید در جشنواره ادینبورگ به نمایش درآمدند.
جشنواره ادینبورگ که از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی دنیاست، از زمان راه‌اندازی در 1947 در ماه اوت به عنوان بخشی از بزرگترین جشنواره هنری ادینبورگ برگزار می‌شد. اما مسئولان جشنواره تصمیم گرفتند از امسال آن را ماه ژوئن برگزار کنند تا ضمن جلب توجه بیشتر تماشاگران، زمینه حضور فیلم‌های مطرح و ستاره‌های سرشناس فراهم شود.
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری مهر