اپرای معروف زید اثر موتسارت که به صورت ناتمام به قلم این موسیقیدان و آهنگساز مشهور آلمانی قرن 18 میلادی نوشته شده است، در شصتمین...
یکی از اپراهای ناتمام ومشهور موتسارت در قالبی جدید و امروزی در جشنواره جهانی "اکس آن پرووانس" در فرانسه اجرا شد.
     اپرای معروف زید اثر موتسارت که به صورت ناتمام به قلم این موسیقیدان و آهنگساز مشهور آلمانی قرن 18 میلادی نوشته شده است، در شصتمین جشنواره بین المللی هنرهای موسیقایی "اکس آن پرووانس" که این روزها در استان بوش دورون در فرانسه در حال برگزاری است به اجرا درآمده و توجه مردم و منتقدان را به خود جلب کرده است.
این قطعه ناتمام به کارگردانی پیتر سلارز که بیشتر به عنوان کارگردان تلویزیون شناخته می شود، روی صحنه رفت و بیشتر بازیگران آن از میان چهره های جوان و کمتر شناخته شده بودند.
پیتر سلارز که به واسطه بن اخری نویسنده نیجریایی با قطعه زید آشنا شد و آن را به اجرا درآورده است، به دلیل ارائه نسخه ای کاملاً امروزی و جدید از این نمایشنامه موزیکال مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته  است.
سلارز در پاسخ به انتقادها اعلام کرده است که اپرای یاد شده موتسارت که داستان یک برده را روایت می کند، در درجه اول با تاکید بر رعایت عدالت و حقوق بشر نوشته شده است که این خط اصلی در نسخه جدید این اثر کاملاً حفظ شده است و راه را بر انتقادها می بندد.
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: باشگاه خبرنگاران