به نقل از رویترز از رم، كابینه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام كرده كه یك كمیسیون ویژه را برای پمپئی تشكیل خواهد داد. شهر پمپئی یكی از شهرهای باستانی امپراطوری رم است كه در اثر فوران...
دولت ایتالیا با اعلام وضعیت اضطراری درباره منطقه باستانی پمپئی در این كشور خواستار نجات یكی از مهم‌ترین میراث‌های فرهنگی تاریخ بشریت پس از دهه‌ها سهل‌انگاری و بی‌توجهی شد.  
به نقل از رویترز از رم، كابینه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام كرده كه یك كمیسیون ویژه را برای پمپئی تشكیل خواهد داد. شهر پمپئی یكی از شهرهای باستانی امپراطوری رم است كه در اثر فوران آتشفشان "وسوویوس" در سال 79 پس از میلاد مسیح دفن شد و هم اكنون به عنوان یكی از میراث‌های جهانی در سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) ثبت شده است.
"ساندرو بوندی" وزیر فرهنگ دولت "سیلویو برلوسكونی" گفت: "تا رسیدن به وضعیت بحرانی برای این منطقه فاصله چندانی نداریم."
باستان‌شناسان و مورخان مدت‌هاست كه به وضعیت نگهداری از منطقه پمپئی، عدم سرمایه‌گذاری، سوء مدیریت، زباله و چپاول آن هشدار می‌دهند. تورهای قلابی، پارك غیر‌قانونی خودروها و سگ‌های ولگرد از جمله مشكلات دیگری هستند كه بازدید كنندگان را آزاد می‌دهند.
هر ساله حدود 5/2 میلیون توریست از شهر پمپئی بازدید می‌كنند كه باعث شده این منطقه به یكی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی كشور ایتالیا تبدیل شود و این در حالی است كه بسیاری از همین توریست‌ها از وضعیت رو به زوال این منطقه ابراز نارضایتی می‌كنند.
گزارشی كه این هفته در روزنامه Corriere della Sera منتشر شد نشان داد كه اكثر 1500 خانه این منطقه ممنوع از بازدید هستند و نقاشی‌های دیوارها تا حد زیادی ناپدید شده است و كار بازسازی كه از سال 1978 آغاز شده، هنوز كامل نشده است.
اعلام وضعیت اضطراری كه به گفته دولت تا یك سال ادامه خواهد داشت اجازه اختصاص بودجه و تسهیلات خاص برای نگهداری از این منطقه را خواهد داد.
"آنتونیو ایرلاندو" از مقامات منطقه‌ای میراث فرهنگی ایتالیا به این روزنامه گفت: "هر ساله دست كم 150 متر مربع از نقاشی‌ها و گچ‌كاری‌ها به علت عدم مراقبت از بین می‌رود. درباره سنگ‌ها هم وضعیت همین گونه است و دست كم 3 هزار قطعه سنگ هر ساله دچار تجزیه می‌شوند."
بحث‌ها و اختلافات طولانی بین مقامات محلی درباره چگونگی نگهداری از پمپئی تنها باعث بدتر شدن وضعیت شده است.
دو سوم شهر تاریخی 165 هكتاری پمپئی كه مسكن حدود 13 هزار نفر از مردم رم بوده است از زمان شروع اكتشافات و حفاری‌ها در 260 سال پیش تاكنون از زیرزمین بیرون آورده نشده است.
یك سوم باقی‌مانده هم تقریباً هنوز در زیر زمین دفن است اما این روزنامه گزارش داد كه زمین بالای آن برای دفن غیرقانونی زباله در نتیجه بروز بحران زباله‌ها در حومه شهر ناپل مورد استفاده است.  
 

 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری فارس