افخمی در ادامه مصاحبه با تأكید بر این‌كه این فیلم هیچ‌گونه مغایرتی با تاریخ ندارد، گفت: «فرزند صبح ابتكار من است كه نمونه‌ی دقت فیلم در این نكته جزئی بود كه عبدالرضا اكبری به این دلیل انتخاب شده است...
 خبرگزاری فرانسه روز گذشته در گزارشی مفصل، به ساخت اولین فیلم بلند از‌ زندگی امام خمینی (ره) پرداخت و نوشت: «بهروز افخمی طی چهار سال گذشته در حال ساخت یكی از عظیم‌ترین پروژ‌ه‌های فیلم‌سازی در ایران بوده است.» فرانس‌پرس نوشت: «فیلم «فرزند صبح» زندگی آیت‌الله روح‌الله خمینی را به ‌تصویر كشیده است كه انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران را كه به سرنگونی شاه تحت حمایت آمریكا منجر شد، رهبری كرد. این فیلم در ماه فوریه و در طول سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پخش خواهد شد.»
این رسانه در ادامه آورده است: «این فیلم با پرهیز از رویكرد یك اثر حماسی كاملا زندگی‌نامه نویسی، دوران كودكی امام خمینی(ره) در خانه پدری‌اش در شهر خمین را به تصویر كشیده و نگاهی گذرا به بازگشت او از حوزه علمیه در اراك دارد.»
بهروز افخمی در گفت‌وگو با فرانس‌پرس گفت: «من هم‌چنان خود را مرید امام(ره) می‌دانم. ساخت این فیلم به پیشنهاد موسسه‌ ترویج آثار امام(ره) بود. اما من در ابتدا مخالفت كردم، چون از من انتظار داشتند كه سالهای رهبری امام خمینی(ره) را در فیلم بیاورم كه این ممكن نبود. سپس آن‌ها به من اختیار دادند تا فیلم را در هر دوره از زندگی امام (ره) كه می‌خواهم، بسازم. این یك فیلم احساسی است كه شما نمی‌بینید، بلكه آن را حس می‌كنید.»
در ادامه‌ مصاحبه، افخمی قسمت‌هایی از «فرزند صبح» را به صورت اختصاصی برای فرانس‌پرس نمایش داد كه به گفته‌ خبرنگار AFP، «عبدالرضا اكبری» در آن شباهت بسیاری به سال‌های مبارزه امام (ره) با حكومت شاه دارد.
یكی از این قسمت‌های نمایش داده شده، مربوط به یكی از روزهای ژوئن 1963 است كه امام (ره) پس از یك سخنرانی در قم كه شاه را محكوم كرد، از سوی ساواك دستگیر می‌شود. امام (ره) در حالی‌كه خودروی حامل وی به سمت تهران می‌رفت، خطاب به نیروهای ساواك گفت: (دیالوگ‌های فیلم)
 
ـ وقت نماز مغرب است. خودرو را نگه دارید می‌خواهم نماز بخوانم.
- متاسفیم، نمی‌توانیم توقف كنیم
- می‌ترسید فرار كنم، نه، من فرار نخواهم كرد.
افخمی در ادامه مصاحبه با تأكید بر این‌كه این فیلم هیچ‌گونه مغایرتی با تاریخ ندارد، گفت: «فرزند صبح ابتكار من است كه نمونه‌ی دقت فیلم در این نكته جزئی بود كه عبدالرضا اكبری به این دلیل انتخاب شده است تا اطمینان دهد عینا لهجه‌ معروف روستایی امام (ره) بازسازی شده است.» این كارگردان سینما در ادامه به فرانس پرس یادآور شده است: «از آنجایی‌كه ما در این فیلم از دوبله استفاده می‌كنیم، لهجه‌ی امام(ره) بسیار حائز اهمیت است. صدا بسیار مهم است و مهم‌ترین ویژگی شخصیت این فیلم است.»
خبرگزاری فرانسه در ادامه به نسل غالب جوان ایران كنونی اشاره می‌كند كه حتا در زمان حیات امام (ره) نیز به دنیا نیامده بودند. افخمی در این‌باره گفت: «بیش از 70 درصد جمعیت كشور پس از انقلاب تغییر كرده است و هیچ خاطره‌ی ملموسی از امام(ره) ندارند.» فرانس‌پرس از حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» به‌عنوان یك نعمت برای این فیلم یاد می‌كند كه به گفته‌ی‌ افخمی، در تمام مراحل ساخت این فیلم به او كمك كرد و هیچ‌گونه شرطی ایجاد نكرده است.
به نوشته این رسانه فرانسوی، موضوع تاریخی فیلم «فرزند صبح»، یك شروع جدید برای افخمی است كه از مشهورترین فیلم‌سازان ایرانی محسوب می‌شود كه با ساخت درام‌های اجتماعی چون «شوكران» به شهرت رسید.
در پایان این مصاحبه افخمی تصریح كرد: «ساخت فرزند صبح بدون مشكل نیز نبود و انتخاب هدیه تهرانی برای نقش مادر امام (ره) مجادله‌هایی به‌وجود آورد. در انتخاب برخی بازیگران، ما با هشدارها یی مواجه شدیم.»
 
 
 

 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.tebyan.net