او بر این باور است كه بومیان محلی مكزیك در طول سال‌ها، از رازهای این هرم آگاهی داشته و می‌توانسته‌اند با ورود به آن به گنجینه‌ی ارزشمند هرم دست یابند. حال ما باید به‌دنبال...
    پس از تلاش 30 ساله برای كشف ورودی تونل‌های هرمی باستانی در مكزیك، باستان‌شناسان بر سر ورود به این هرم با تردیدهای جدی مواجه هستند. 
با گذشت 10 روز از كشف ورودی هرم تئوتیهوآسان (Teotihuacan) كه به تونل‌های پیچ در پیچ این هرم راه دارد، باستان‌شناسان هم‌چنان برای ورود به این هرم تاریخی مردد هستند.
از حدود 30 سال پیش، باستان‌شناسان به‌دنبال راهی بودند، تا مدخلی به تونل‌های این هرم كه مشهورترین هرم به‌جا مانده از تمدن آزتك است، بیابند.
این هرم حدود 500 سال قدمت دارد و در آخرین سال‌های تمدن آزتك با استفاده از تكه‌سنگ‌های بزرگ ساخته شده است. هرم تئهوتیهوآسان حدود 90 متر ارتفاع دارد و در مركز شهری به همین نام با قدمتی 1500 ساله در 25 مایلی مكزیكویستی واقع شده است.
پس از كشف مدخل ورودی این هرم توسط باستان‌شناسان، اعلام شد كه تا پایان ماه جاری میلادی باستان‌شناسان برای كشف رموز هرم به سیستم تونل‌های آن وارد خواهند شد؛ ولی از مدت‌ها پیش، باستان‌شناسان بر سر ورود به این هرم مردد بودند و اكنون انجام این پروژه را تا دوماه دیگر به تعویق انداخته‌اند.
یكی از باستان‌شناسان كه همراه ده‌ها باستان‌شناس از كشورهای مكزیك، ژاپن و آمریكا سال‌های فراوانی را صرف كشف راز این هرم كرده است، ورود بدون مطالعه و اطلاعات قبلی را به این هرم كاری نادرست و غیرعاقلانه می‌داند.
او بر این باور است كه بومیان محلی مكزیك در طول سال‌ها، از رازهای این هرم آگاهی داشته و می‌توانسته‌اند با ورود به آن به گنجینه‌ی ارزشمند هرم دست یابند. حال ما باید به‌دنبال پاسخی برای این پرسش باشیم كه چرا بازماندگان آزتك‌ها همواره از ورود به این هرم اجتناب‌ كرده‌اند.
وی معتقد است، پیش از ورود به هرم باید افسانه‌های موجود درباره‌ی این هرم كه سال‌ها توسط بومیان از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند، به دقت بررسی شوند و در نهایت با استفاده از تجهیزات مدرن و درنظر گرفتن تمام حالت‌های ممكن، به سیستم مرموز تونل‌های هرم تئوتیهوآسان وارد شویم.
هرم تئوتیهوآسان كه در سال‌های دور یكی از مكان‌های مقدس مردم تمدن آزتك بوده است، در مركز شهری به همین نام كه در دوران رونق حدود 200 هزار نفر جمعیت داشته، واقع شده است. این هرم در اصل یك مكان مذهبی و محلی برای رصد ستارگان بوده است.

 
 

 

 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.Isna.ir