«پرویز پرستویی» كه مسئولیت اجرای این مراسم را به عهده داشت، سعی در ایجاد آرامش مردم داشت و به آنها می‌گفت: اگر...
پیكر «خسرو شكیبایی» بازیگر ارزنده تئاتر، تلویزیون و سینما در میان خیل جمعیت هنرمندان، دوستدارانش تشییع شد.  
مراسم تشییع پیكر مرحوم «خسرو شكیبایی» امروز از مقابل تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برپا شد.
بر مبنای این گزارش، در این مراسم خیل گسترده‌ای از مسؤولان سینمایی و هنرمندان شركت داشتند.
در ابتدای مراسم به علت ازدحام بیش از حد جمعیت كه از ساعاتی قبل در محوطه تالار وحدت صورت گرفته بود، عبور و مرور دچار مشكل شده بود.
«پرویز پرستویی» كه مسئولیت اجرای این مراسم را به عهده داشت، سعی در ایجاد آرامش مردم داشت و به آنها می‌گفت: اگر شكیبایی را دوست دارید ساكت باشید و مهربانی خود را نشان دهید چون ما برای شما این كار را می‌كنیم.
وی همچنین گفت: ایرانی بودن خود را نشان دهید چون این مراسم را همه می بینند و باید نظم در آن حفظ شود.
بر این اساس، پیكر خسرو شكیبایی رأس ساعت 9:15 به سختی از میان جمعیت به سوی جایگاه رسید و پس از قرائت قرآن در اولین بخش برنامه «حسین بختیاری» از دوستان قدیمی شكیبایی ،تصنیف بهار دلنشین را كه مورد علاقه این مرحوم بود برای جمعیت خواند و جمعیت نیز قطعاتی از موسیقی با او همراهی كردند.
در ادامه برنامه پرویز پرستویی گفت: ما برنامه مفصلی ترتیب داده بودیم و از مسعود كیمیایی، سیروس الوند و ژالو دعوت كردیم تا در اینجا حرف بزنند ولی به دلیل شلوغی بسیار زیاد ،آنها نمی‌توانند روی صحنه بیایند.
وی همچنین گفت:اصغر بی‌طرف حال بسیار بدی دارد و از جمعیت خواهش می‌كنم كه به خاطر خسرو شكیبایی كه در اینجا حاضر است سكوت كنید. خسرو رفیق همه بود و ما تنها امروز با اوییم اما او تا ابد در دل ما خواهد ماند.
پرستویی سپس متنی را در یادبود خسرو شكیبایی قرائت كرد و در ادامه ایرج راد (رئیس اداره تئاتر) برای ایراد سخنرانی به روی صحنه رفت.
ایرج راد گفت: این همه ازدحام علاقه، شور و دوست داشتن برای یك هنرمند جای تشكر زیادی دارد. متأسفانه یكی از پدیده‌های بازیگری از میان ما رفت. او از افتخارات هنر مملكت ما بود و شاید سال‌های سال برای ظهور كسی چون او باید منتظر باشیم. شكیبایی 50 سال خدمت كرد و زحمت كشید كه به اینجا رسید.
وی در ادامه با اشاره به پیشینه كاری شكیبایی گفت: سال 48 بود كه او با گروهی به همراه هادی اسلامی به اداره تئاتر آمد و نمایشنامه‌ای را به نام روسری قرمز اجرا كرد. از آن سال به بعد و تا زمان بازنشستگی، او همچنان در اداره تئاتر بود، تا اینكه به سینما رفت و در سینما افتخارات زیادی آفرید.
راد افزود: می‌خواستم درباره ارزش‌های بازی شكیبایی صحبت كنم ولی ازدحام موجود اجازه این كار را به من نمی دهد. برای پاكی روح او صلواتی بفرستید.
پرویز پرستویی در ادامه قصد داشت خاطره‌ای را از شكیبایی تعریف كند كه منصرف شد و به جای آن «پویا شكیبایی» فرزند خسرو شكیبایی دعوت كرد تا به روی صحنه بیاید. شكیبایی كه به علت تأملات روحی به خوبی قادر به حرف زدن نبود در سخنانی گفت: ممنونم از همه جمعیتی كه اینجا می‌بینم. پدر من نیز كه اینجا حضور دارد بسیار خوشحال است. می‌دانم كه همه چقدر مهربانیم و چقدر او را دوست داشتیم.
بنابر این گزارش، در ادامه محمدصفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و ضمن تسلیت به خانواده شكیبایی گفت: من مستقیما از جلسه هیأت دولت به اینجا آمدم و حامل پیام شخص رئیس جمهور هستم. رئیس جمهور در مورد آقای شكیبایی گفته جامعه ما تصویر روشنی از شكیبایی در ذهن دارد. هنرمندی كه كارهایش در ذهن ملت است.
وی افزود: به نظر من هنرمندان دو دسته‌اند، عده‌ای كه از هنر امتیاز می‌گیرند و عده ای كه به هنر امتیاز و اعتبار می‌دهند و شكیبایی از دسته دوم بود. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
پس از پایان این بخش از مراسم، در میان ازدحام تشییع كنندگان پیكر خسرو شكیبایی به وسیله آمبولانس به خانه ابدی خود در قطعه هنرمندان بهشت زهرا انتقال پیدا كرد.
لازم به ذكر است نیروی انتظامی و حراست ،در طول مراسم برخورد بسیار بد و ناشایستی با خبرنگاران و عكاسان داشت و پس از پایان مراسم نیز از سوار شدن خبرنگاران به وسایل نقلیه خودداری كردند.
محمدرضا جعفری‌جلوه، احمدرضا درویش، بهمن فرمان‌آرا، امیرشهاب رضویان، محمدرضا عبدالملكیان، ایرج راد، عزت‌الله انتظامی، سعید راد، رضا كیانیان، ژالو علو، پروین سلیمانی، علی مصفا، حبیب رضایی، ایرج قادری، قطب‌الدین صادقی، جلال‌الدین معیریان، مرتضی ضرابی، بابك حمیدیان، حبیب الهیاری، منوچهر محمدی، حبیب اسماعیلی، مهدی میامی، محمود پاك‌نیت، علی دهكردی، پوریا پورسرخ از جمله دیگر حاضران در این مراسم بودند.
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری فارس