به نقل از خبرگزاری ترند آذربایجان، هدف از اعطای جایزه این بوده است که موسسه مذکور بتواند با تجهیز محل خود از 40 هزار نسخه کهن و قدیمی پزشکی...
وزارت کشور آمریکا مبلغ 50 هزار دلار بابت نگهداری آثار خطی فارسی، عربی، ترکی و آذری در اختیار موسسه آذربایجانی "محمد فضولی" قرار داد.
به نقل از خبرگزاری ترند آذربایجان، هدف از اعطای جایزه این بوده است که موسسه مذکور بتواند با تجهیز محل خود از 40 هزار نسخه کهن و قدیمی پزشکی، نجوم، ریاضی، شعر، فلسفه، حقوق، تاریخ، جغرافیا و قرآن (متعلق به قرن 15 میلادی) نگهداری کند.
مبلغ 50 هزار دلار صرف خرید هواکش و سیستم های تهویه ای جدید، تامین برق لازم، سیستم اطفای حریق و ساخت مکانهای نمایش آثار و... می شود.
این جایزه از سال 2001 توسط وزارت کشور آمریکا اعطا می شود. هر سال حدود 135 کشور جهان نامزد دریافت این جایزه در بخش های فرهنگی می شوند.
نام موسسه "محمد فضولی" در جمهوری آذربایجان از نام شاعر و ادیب ایرانی اخذ شده است. او را بزرگترین شاعر ترکی آذربایجانی در سده‌ دهم می‌دانند. پدرش از اهالی تبریز بود که به حله در عراق امروزی مهاجرت کرد و محمد فضولی در آنجا به‌ دنیا آمد و در بغداد پرورش یافت از این رو سه زبان ترکی، فارسی و عربی را به خوبی می‌دانست و به هر سه زبان شعر سروده است. او را یکی از پایه‌گذاران سبک هندی می‌دانند. از آثار فارسی او می توان به "دیوان شعر"، "رند و زاهد"، "صحت و مرض"، "انیس القلب"، "ساقی‌نامه" و"روح نامه" اشاره کرد.
 
 
 

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری مهر