كارشناسان پس از پخش چند برنامه از «چراغ خاموش» این نكته را مطرح كرده‌اند كه طرح مستقیم معضلات و ناهنجاری‌ها در یك برنامه‌ی تلویزیونی آن هم برنامه‌ای كه از شبكه ملی پخش می‌شود، به گسترش این ناهنجاری‌ها...
آیا طرح موضوعات«چراغ خاموش» از شبكه‌ی ملی به معضلات دامن می‌زند؟
گفت‌وگو با بختیاری ـ تهیه‌كننده‌ی «چراغ خاموش»:
سعی كردیم به مردم دروغ نگوییم 
تهیه‌كننده برنامه «چراغ خاموش» گفت: در این برنامه‌ مشكلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی را یك ‌بار و بدون هیچ ملاحظه‌ی كاری نشان می‌دهیم؛ پس از آن است كه مردم اعتماد كرده و رسانه‌ را چشم خودشان می‌بینند.
غلامرضا بختیاری در حالی چنین رویكردی را برای برنامه خود تبیین می‌كند كه برخی از منتقدان و كارشناسان پس از پخش چند برنامه از «چراغ خاموش» این نكته را مطرح كرده‌اند كه طرح مستقیم معضلات و ناهنجاری‌ها در یك برنامه‌ی تلویزیونی آن هم برنامه‌ای كه از شبكه ملی پخش می‌شود، به گسترش این ناهنجاری‌ها درجامعه و همچنین ایجاد ناامنی دربین مخاطبان منجر می‌شود. با این حال تهیه‌كننده «چراغ خاموش» نظر دیگری دارد.
***تعداد نفراتی كه وارد اتاق پرو شده‌اند كم شده است؟
او با دفاع از رویكردی كه برنامه «چراغ خاموش» شبكه اول برای خود درنظر گرفته است، اینگونه توضیح داد: هدف برنامه‌ی ما تنها هشدار‌دادن به مخاطبان است و این‌كه برای مثال به هرمحلی كه مجوز ندارد برای خرید لباس و پرو آن وارد نشوند. من یك پرسش را از شما می‌پرسم آیا از روزی كه این برنامه را پخش كرده‌ایم تعداد نفراتی كه وارد اتاق پرو شده‌اند كم شده است؟ مسلم است كه چنین اتفاقی رخ نداده است بلكه تنها باعث شده كه دقت مخاطبان بالاتر برود و كسانی كه به چنین اعمال نادرستی دست می‌زنند، شاید از این كارها دست بردارند.
***محدودیت‌های مسوولان را برای حل مشكلات به تصویر می‌كشیم
این تهیه‌كننده‌«چراغ خاموش» را برنامه‌ای برای تبادل افكار دانست و افزود: در این برنامه‌، ضمن پرداختن به مطالبات مردمی، محدودیت‌های مسوولان را برای حل مشكلات به تصویر می‌كشیم. براین اساس بسیاری از مسوولان استقبال می‌كنند كه به سراغ نقاط ضعفی كه درحوزه‌ی كاری‌اشان وجود دارد برویم تا فضا بازتر شود و آن‌ها نیز بتوانند محدودیت‌هایی كه در آن حوزه برای حل مشكلات وجود دارد را تشریح كنند.
تهیه‌كننده‌ی «چراغ خاموش» گفت: در این برنامه سعی كردیم به مردم دروغ نگوییم؛ بلكه همان چیزی كه مردم در زندگی روزمره می‌بینند را به آنها نشان می‌دهیم.
غلامرضا بختیاری باردیگر تاكید كرد: «چراغ خاموش» تنها با هدف طرح مشكلات تولید و پخش نمی‌شود بلكه محلی برای تبادل افكار میان مردم و مسوولان است.
این تهیه‌كننده در پاسخ به این پرسش كه آیا ایجاد فرهنگ پاسخگویی دربین مسوولان دردستور كار «چراغ خاموش» قرار دارد، گفت: درحال حاضر نیز فرهنگ پاسخگویی دربین مسوولان كشور وجود دارد و به این لحاظ با مشكلی مواجه نبوده‌ایم.
***مگر موضوعی هم وجود دارد كه در رسانه‌ نتوان مطرح كرد؟!
این تهیه‌كننده‌ی تلویزیونی سپس به پرسش ایسنا كه آیا موضوعی بوده كه «چراغ خاموش» قصد پیگیری آن را داشته اما بنا به شرایط و پاره‌ای مصلحت‌اندیشی‌ها آن موضوع لغو یا به زمان دیگری موكول شده است؟ پاسخ منفی داد و این پرسش را مطرح كرد كه مگر موضوعی هم وجود دارد كه در رسانه‌ نتوان مطرح كرد؟
بختیاری اضافه كرد: در بسیاری موارد خود تهیه‌كنندگان دچار خودسانسوری می‌شوند و به دنبال برنامه‌های روتین و بدون دردسری می‌روند كه برایشان مشكل‌ساز نباشد و گرنه هرمساله‌ای را می‌توان در رسانه‌ مطرح كرد.
***مجریان برنامه‌های گفت‌وگو محور گاه جسارت‌ را با بی‌احترامی اشتباه می‌كنند
تهیه‌كننده‌ی «چراغ خاموش» درباره‌ی ویژگی‌ مجری برنامه‌های گفت‌وگو محور، اظهار كرد: مجری برنامه‌های گفت‌وگو نباید سعی كنند خودشان را مطرح كنند. بسیاری از مجریان تلویزیون وقتی صحبت از این به میان آمد كه در برنامه‌ای حاضر شوند كه تنها یك روز درهفته به روی آنتن می‌رود، قبول نكردند. این درحالی است كه برنامه‌ی چراغ خاموش با پخش 40 دقیقه درطول یك هفته دیده شد.
وی ادامه داد: مجریان برنامه‌های گفت‌وگو محور نباید دنبال مطرح‌كردن خودشان باشند. مجریان ما بیشترین ضربه را زمانی خورده‌اند كه سعی كرده‌اند به جای رسانه خودشان را مطرح كنند.
تهیه‌كننده‌ی «چراغ خاموش» هم‌چنین تصریح كرد: مجریان برنامه‌های گفت‌وگو محور گاه برای این‌كه بگویند كه ما با جسارت وارد برخی حریم‌ها می‌شویم، جسارت را بی‌احترامی اشتباه كردند و شان رسانه را پایین آوردند این درحالی است كه ادب و متانت بزرگترین ویژگی مجری برنامه‌های گفت‌وگو محور است كه سرلوحه‌ی كار آقای امیرحسین مدرس قرار گرفته است.
بختیاری در پایان با اعلام این‌كه تولید و پخش برنامه‌ی «چراغ خاموش» تا ماه مبارك رمضان (22 شهریورماه) ادامه می‌یابد، خاطرنشان كرد: پخش این برنامه همزمان با آغاز ماه رمضان تعطیل می‌شود و پس از پایان این ماه مبارك مجددا ادامه می‌یابد.

 
 
 

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.Isna.ir