مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیستون در این‌باره توضیح داد: تقریبا از اوایل تیرماه، فصل جدید كاوش كاخ ساسانی كه به كاروانسرای ایلخانی تبدیل شده بود...
 فصل جدید كاوش باستان‌شناسی در كاخ ساسانی بیستون در كرمانشاه آغاز شد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیستون  در این‌باره توضیح داد: تقریبا از اوایل تیرماه، فصل جدید كاوش كاخ ساسانی كه به كاروانسرای ایلخانی تبدیل شده بود، آغاز شد و احتمالا تا اواسط شهریور نیز كار ادامه خواهد داشت.
داوود دانشیان بیان كرد: این فصل با هدف خواناسازی كاخ ساسانی و بنای ایلخانی كه روی آن ساخته شده است، انجام می‌شود. هم‌چنین امیدواریم اطلاعات دقیق‌تری درباره‌ی داشته‌های مبهمی كه وجود دارند، به‌دست آیند. با این حال، بیشتر كار روی خواناسازی پلان كاخ متمركز است.
در این‌باره، سرپرست كاوش این منطقه نیز توضیح داد: كاوش این فصل درحالی آغاز شده كه آگاهی داریم، هیچ شیئی را به‌دست نخواهیم آورد، زیرا كاخ ساسانی تكمیل نشده و در آن سكونتی صورت نگرفته است. در دوره‌ی ایلخانی نیز به‌دلیل این‌كه كاروانسرا بوده و در دوره‌های قاجار و پهلوی به اختیار، این مكان ترك شده است، انتظار یافتن شیء وجود ندارد.
مهدی رهبر اظهار داشت: با توجه به این‌كه این مكان شناخته شده و به ثبت جهانی رسیده است، قصد داریم كه آن‌را كاوش، مرمت و برای بازدید آماده كنیم. اگر مرمت این كاخ سریع‌تر انجام شود، می‌توان امیدوار بود كه مكان خوبی برای بازدید گردشگران باشد.
وی با بیان این‌كه كاوش این فصل تقریبا یك‌ماه دیگر به‌پایان می‌رسد، گفت: تصور می‌شود، در بخشی كه كار می‌كنیم، قرار بوده است كه در دوره‌ی ساسانی یك كاخ ساخته شود؛ ولی نیمه‌كاره رها شده است. در واقع، شواهد موجود مانند سرستون‌هایی كه در اینجا كشف شده‌اند، نشان می‌دهند كه گویا قرار بوده است، كاخی در زمان خسرو پرویز در این مكان ساخته شود. كار دیگر نیز درباره‌ی نقش‌برجسته‌ی مقابل این كاخ با نام فرهادتراش است؛ ولی آن نیز نیمه‌كاره رها شده، گرچه از نظر ابعاد و تكنیك یك اثر برجسته است.
او اضافه كرد: البته این كاخ در دوره‌های بعد به كاروانسرا تبدیل شده و در نهایت، در دوره‌ی پهلوی این محل به‌صورت دهكده‌ای با حدود 270 خانه درآمده و پس از آن تخلیه شده است.
داستان درباره تلاش طاقت‌فرسای یک دختر جوان افغان است که همزمان با تخریب مجسمه‌های بودا در افغانستان می‌کوشد درس بخواند. "باد دبور" نیز به تازگی در ششمین دوره جشنواره سیلورداکز در واشینگتن دی سی پخش شد.
این فیلم درباره آدم‌هایی است که هر یک به نوعی با ماهواره و مسائل مربوط به آن در جامعه ایران سر و کار دارند. "باد دبور" در جشنواره سینما حقیقت و چهارمین جشن تصویر هنرمند نمایش داده شد. رسول‌اف دو فیلم بلند "گاگومان" و "جزیره آهنی" را در کارنامه دارد.
جشنواره فیلم تراورس سیتی یک سازمان خیریه، آموزشی و غیرانتفاعی است که به گفته برگزارکنندگان آن به نمایش "فیلم‌های عالی" اختصاص دارد. این جشنواره به همت مایکل مور، خالق فیلم‌هایی چون "بولینگ برای کلمباین" و فارنهایت 911" و با همکاری جان رابرت ویلیامز عکاس اهل میشیگان و داگ استنتن نویسنده نیویورک تایمز راه‌اندازی شد.
لری چارلز و تری جرج فیلمسازان آمریکایی، دیگر اعضاء هیئت مدیره این جشنواره هستند. جشنواره فیلم تراورس سیتی سال 2007 حدود 80 هزار تماشاگر و 100 برنامه نمایش فیلم داشت. جشنواره امسال با فیلم "ویکی کریستینا بارسلونا" وودی آلن آغاز می‌شود و با "هملت 2" اندرو فلمینگ به پایان می‌رسد.
 
 
 

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.Isna.ir