پرخوانی؛ نوعی موسیقی‌ درمانی در میان مردم تركمن
پرخوان به ادعای خود، با ارتباطی كه با جن‌های نیكوكار دارد، فردی را كه ارواح خبیثه در جسم او حلول كرده‌اند، به كمك جن و روح‌های نیكوكار تحت فرمان خود درمی‌آورد. هم‌چنین با استفاده از یك ابزار فلزی و آهنی... 

 

«پرخوانی» یكی از روش‌های درمانی بومی مردم تركمن در تركمن‌صحراست كه عضو هیأت علمی پژوهشكده‌ی مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن‌را بررسی كرده است.

منصور مرادی بیان كرد: این آیین اكنون با كمی تغییر درحال اجراست و آخرین بازمانده‌ی این سنت، فردی به نام رجب دردی‌زاده معروف به «رجب پرخوانی» و اكنون كهنسالی است، ولی هنوز این مراسم را اجرا می‌كند.

او اظهار داشت: مراسم پرخوانی دارای المان‌ها و عناصر مختلفی است كه به كمك موسیقی انجام می‌شود و به ‌نوعی، موسیقی ‌درمانی است. این مراسم برای درمان افراد روان‌پریش یا كسانی كه دچار بیماری‌های جسمی هستند، اجرا می‌شود. در جنوب كشور نیز با نام «زار» و در میان بلوچ‌ها با نام «گواشی» معروف است.

وی ادامه داد: موسیقی در این آیین‌ نقش غیرقابل انكار و پیوسته دارد و از ابتدا تا انتهای مراسم نواخته می‌شود و پرخوان با حركاتی ریتم‌دار و به كمك موسیقی به‌حالت شیدایی می‌رسد.

این پژوهشگر گفت: پرخوان به ادعای خود، با ارتباطی كه با جن‌های نیكوكار دارد، فردی را كه ارواح خبیثه در جسم او حلول كرده‌اند، به كمك جن و روح‌های نیكوكار تحت فرمان خود درمی‌آورد. هم‌چنین با استفاده از یك ابزار فلزی و آهنی مانند كف‌گیر یا قطعه‌ی چوب، تلاش می‌كند كه جسم بیمار را از ارواح خبیثه پاك كند.

وی افزود: این آیین بیشتر در محله‌های تركمن‌صحرا در شهرستان كلاله در استان گلستان اجرا می‌شود.

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
.seemorgh.com/culture
منبع: www.Isna.ir