وی با ابراز نگرانی و بی‌توجهی به نظریات علمی كارشناسی مسئولان در احداث كنار گذر انزلی در مسیر كنونی ادامه داد: شاید نسل‌های كنونی نتوانند...
در پی هشدار مکرر کارشناسان محیط زیست مبنی بر بروز بحران زیست محیطی در منطقه تالاب انزلی، مدیر كل اداره محیط زیست گیلان از بروز بحران خشکسالی در بخش جنوبی كنارگذر انزلی خبرداد و گفت: طرح كنار گذر انزلی تا همین حدی كه پیش رفته باعث خشك شدن بخش شمالی تالاب شده، در حالیكه كه در یك پدیده غیر منتظره بخش جنوبی كنارگذر انزلی نیز در حال خشك شدن است.
     دكتر كامران زلفی‌نژاد خانسری با بیان اینكه انتشار گونه مریم آبی در بخش شمالی و جنوبی كنارگذر انزلی نشان از روند سریع خشك شدن این بخش‌ها دارد افزود: مریم آبی گیاهی بدون  آب است كه در مناطق كم عمق و یا بی‌آب رشد می‌كند.
مدیر كل اداره محیط زیست گیلان با بیان اینكه تغییر پوشش گیاهی این منطقه از گیاهان غوطه ور مانند سراتوفایلوم و پوتاموژتون نشان از تغییرات معنی‌دار تالاب دارد، اظهار داشت: این در حالی است كه هنوز نیمی از جاده كنار گذر انزلی ساخته نشده است و در صورت ساخته شدن 2 هزار و 850 متر جاده، سرعت خشك شدن چند برابر افزایش خواهد یافت.
وی با ابراز نگرانی و بی‌توجهی به نظریات علمی كارشناسی مسئولان در احداث كنار گذر انزلی در مسیر كنونی ادامه داد: شاید نسل‌های كنونی نتوانند قضاوت دقیقی از این مسئله داشته باشند اما نسل‌های آینده با مشاهده تخریب زیست محیطی تالاب قضاوت عادلانه‌ای خواهند داشت.
دكتر زلفی نژاد خانسری با بیان اینكه پدیده‌های كارشناسی نشده عوارض جبران ناپذیری را بر محیط زیست خواهند داشت،تصریح كرد: چنانچه آثار قابل پیش بینی در برخی طرح‌ها بررسی نشود محیط با قوانین خود پاسخ عمیقی به آن خواهد داد كه نمونه بارز آن دریاچه هامون و بختگان است كه تخریب آن منجر به حذف یك فرهنگ و تمدن شده است.
مدیر كل اداره محیط زیست گیلان با اشاره به اینكه منطقه حفاظت شده سیاه كشیم، پناهگاه حیات وحش و منطقه شكار ممنوع سرخانگل بخش‌هایی ازتالاب بین‌المللی انزلی است ،گفت: اكوسیستم تالاب به دلیل تاثیرات برخی فعالیتهای انسانی، ورود فاضلاب‌های صنعتی و كشاورزی در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته است.
دكتر زلفی نژاد خانسری خاطر نشان كرد: این تالاب از 11 رودخانه بالادست آبگیری می‌شود و ابهای آن به چهار روگا تخلیه می‌شود كه در صورت اجرایی طرح كنارگذر انزلی تعدادی از دهانه‌های روگا مسدود شده و اكولوژیك این زیستگاه مختلف می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: باشگاه خبرنگاران