این كارگردان ایرانی نگاه خوبی را در بازی و همچنین اجرای داستان در محیطی مدیترانه‌ای و در ناپل ایتالیا داشته است. مناظر صحنه هم فوق‌العاده زیبا و افسانه‌ای هستنند اما...
منتقدان فرانسوی از اجرای «عباس كیارستمی» كارگردان ایرانی از اپرای «كوزی فان توته» اثر «آمادئوس موتسارت» انتقاد كردند و آن را كسالت‌آور خواندند.  
واكنش بسیاری از منتقدان فرانسوی در مقالاتی كه به مناسبت اجرای «عباس كیارستمی» از این اپرا در رسانه‌های فرانسوی منتشر شده، منتقدانه بوده و استقبال خوبی از آن نشده است.
روزنامه «لو سواق» به قلم «سرژ مارتین» منتقد خود در مقاله‌ای كه در «اكس-ان-پرووانس» فرانسه - محل برگزاری اپرا- نوشته شده است، می‌نویسد: «كیارستمی كوزی فان توته را روی صحنه برد، تصاویر زیبایی خلق كرد اما متاسفانه در نهایت حسی در تماشاگران ایجاد نكرد.»
به اعتقاد منتقدان فرانسوی تنها تعداد معدودی از كارگردان‌های بزرگ دنیا موفق شده‌اند با موفقیت این اپرای تاثیرگذار و در عین حال مشكل «موتسارت» را روی صحنه اپرا ببرند. این منتقدان معتقدند كه حتی كارگردان‌های بزرگی همچون «وودی آلن» تا «كن لوچ» نیز به سختی توانسته‌اند این امر را جامه عمل بپوشانند.
چندی پیش فستیوال هنرهای غنایی «اكس-آن-پرووانس» فرانسه به مناسبت شصتمین سال این فستیوال از كیارستمی دعوت كرد تا این اپرا را اجرا كند. كیارستمی كه پیش از این تجربه چندانی در این زمینه نداشت پس از چندی تامل آن را پذیرفت. این فستیوال تا به حال به سختی كسی را برای اجرای این اپرا پیشنهاد كرد است و همچنین از هیچ ایتالیایی تا به حال برای اجرای آن دعوت نشده است.
روزنامه «لو سواق» همچنین می‌نویسد: كیارستمی كارگردان بزرگ ایرانی فیلم «طعم گیلاس» این اپرای موتسارت را اجرا كرد، اما نتیجه‌گیری از این كار او نظرات ضد و نقیضی را در رسانه‌های فرانسه با خود به همراه داشته است.
این روزنامه همچنین می‌نویسد: «این كارگردان ایرانی نگاه خوبی را در بازی و همچنین اجرای داستان در محیطی مدیترانه‌ای و در ناپل ایتالیا داشته است. مناظر صحنه هم فوق‌العاده زیبا و افسانه‌ای هستنند اما یكنواختی آن در نهایت آدمی را با كسالت و خستگی روبرو می‌كند.»
همچنین این روزنامه از ناهمخوانی لباس بازیگران با دكور نمایش انتقاد كرده است. «لو سواق» همینطور از ناهمخوانی پرده‌های اول و دوم نمایش و اجرای بی‌حس بعضی از بازیگران در پرده‌ دوم، انتقاد كرده است.
روزنامه‌های دیگر فرانسوی‌زبان نیز با انتشار مقالات جداگانه‌ای درباره اجرای «كیارستمی» از اپرای «موتسارت» نظرات گوناگونی را درباره این برنامه منتشر كرده‌اند.
به اعتقاد منتقدان فرانسوی «كیارستمی» نیز همچون دیگر كارگردان‌های بزرگ دنیا در اجرای این اپرا آنچنان كه باید و شاید موفق عمل نكرده است.
بعضی از منتقدان فرانسوی معتقد هستند كه كیارستمی با اپرای موتسارت، نه به عنوان اثری موسیقایی، بلكه بیشتر به عنوان متنی ادبی یا فلسفی برخورد كرده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری فارس