چرا ناراضی‎ها سراغ صادق هدایت می‎روند؟
امیرحسین خورشیدفر با اشاره به این‌که صادق هدایت چهره‎ای است که افسانه‌های زیادی درباره او شکل گرفته می‌گوید هر دانش‌آموز دبیرستانی یا دانشجویی که از وضعیت راضی نیست، در اولین گام سراغ این نویسنده می‌رود.

کتاب امیرحسین خورشیدفر درباره صادق هدایت

امیرحسین خورشیدفر با اشاره به این‌که صادق هدایت چهره‎ای است که افسانه‌های زیادی درباره او شکل گرفته می‌گوید هر دانش‌آموز دبیرستانی یا دانشجویی که از وضعیت راضی نیست، در اولین گام سراغ این نویسنده می‌رود.

این داستان‌نویس با اشاره به نگارش زندگی‌نامه صادق هدایت گفت: من مشغول تألیف زندگی‌نامه تحلیلی صادق هدایت هستم. درست است که محور اصلی روایت کتاب، زندگی‌نامه و تاریخ تقویمی است، اما این کتاب بیش‌تر تلاشی است برای آن‌که هدایت را با زدودن برخی از تعبیرها و داوری‌های سطحیِ پیش پاافتاده که مثل افسانه‌هایی روشنفکرانه، زندگی و آثار او را دربرگرفته‌اند، از نو بشناسیم.

او افزود: یعنی این زندگی‌نامه مثل گام اول برای یک شناخت تازه است. در حقیقت کاری است که باید برای همه چهره‎های ادبیات معاصرمان انجام بدهیم. این کتاب مثل یک کتاب راهنماست که هر خواننده‎ای خواست سراغ هدایت برود و او را از یک مسیر درست و مطمئن بشناسد، این کتاب برایش مفید است. همچنین اگر کسی بخواهد بفهمد جدی‎ترین نقدها یا تفسیرها از هدایت چیست، یا آن‌که برای آن‌که هدایت را بهتر درک کند، باید چه چیزهایی را بیش‌تر بخواند، این کتاب می‎تواند به او کمک کند.

امیرحسین خورشیدفرامیرحسین خورشیدفر

این نویسنده ادامه داد: در عین حال احتمالا این کتاب ایده‌هایی تازه و همچنین پرسش‌ها و تردیدهایی را هم درباره هدایت طرح حواهد کرد. یک ویژگی صادق هدایت در فرهنگ روشنفکری ایرانی بسیار منحصر به فرد و ویژه است؛ هر دانش‌آموز دبیرستانی یا دانشجویی که به اصطلاح از محیط و وضعیت راضی نیست، در اولین گام سراغ هدایت می‌رود، بنابراین فکر می‎کنم این کتاب می‎تواند با پاسخ به این پرسش‌ها، کتاب مفیدی باشد.

به گفته او، این کتاب که «صادق هدایت» نام دارد، در نشر میلکان منتشر خواهد شد.

خورشیدفر همچنین با شاره به قصدش برای نگارش کتابی درباره غزاله علیزاده گفت: بعد از هدایت سراغ نوشتن کتابی درباره غزاله علیزاده خواهم رفت. این‌که هر دو آن‌ها خودکشی کرده‌اند، البته تنها نقطه مشترکی نیست که مرا ترغیب کرد.

بیشتر بدانید : خودکشی صادق هدایت 64 سال پیش در چنین روزی+ بیوگرافی

بیشتر بدانید : صادق هدایت همجنس گرا بوده است؟!

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemakhabar.ir