در 3 سالگی پدر و مادرش از هم طلاق گرفتند و او همراه برادرش بایلی به استامپس رفتند تا پیش مادر بزرگ‌شان زندگی کنند. با کتاب می‌دانم که چرا پرنده‌های قفسی آواز می‌خوانند...
 
روزنامه گاردین در یک مجموعه گزارش‌ تصویری به معرفی 100 نفر از برترین نویسنده‌های زن و کارهای مشهور آنها پرداخته است. محمد حسنلو در گزارشی از بین آنها چند نفر زیر را برای معرفی انتخاب کرده است.

مایا آنجلو:
شاعر، نویسنده، نمایشنامه نویس و کارگردان امریکایی؛ در 4 آوریل 1928 در سنت لوئیس میسوری به دنیا آمد. نام اصلی‌اش مارگارت جانسون بود و نام مایا آنجلو را در 20 سال اول زندگی‌اش بر خود گذاشته بود. در 3 سالگی پدر و مادرش از هم طلاق گرفتند و او همراه برادرش بایلی به استامپس رفتند تا پیش مادر بزرگ‌شان زندگی کنند. با کتاب می‌دانم که چرا پرنده‌های قفسی آواز می‌خوانند به شهرت رسید. نخستین اثر ادبی مایا آنجلو همین کتاب است که شرح زندگی خود آنجلاست و نام آن را از کتاب «دلسوزی» پل لارنس شاعر سیاه پوست الهام می‌گیرد. او نامزد دریافت جایزه پولیتزر سال 1972 شد و دکتراهای افتخاری بسیاری از دانشگاه‌های مختلف دریافت کرد.
 
مارگارت آتوود: در 18 نوامبر 1939 در اتاوا زاده شد. او کودکی خود را در جنگل‌های شمال کبک در کنار پدرش که یک گیاه‌شناس بود گذارند. تجربه‌ این نوع زندگی در دوران کودکی، بعدها در آثار آتوود در به ‌کارگیری تعبیرها از دنیای جانوران و طبیعت نمود یافت. او تاکنون بیش از 30 کتاب شامل رمان، داستان‌های کوتاه، شعر و نقد ادبی، تاریخ اجتماعی و کتاب‌های کودکان را تالیف کرده است. آثار او ریشه در رئالیسم سنتی دارند و در نوشته‌هایش از زن به‌ عنوان شخصیت اصلی استفاده می‌کند. آتوود در داستان‌هایش واقعیت‌های اجتماعی را با تخیل و اسطوره‌شناسی و طنز همراه می‌کند.
 
جودیت باتلر: فیلسوف پساساختارگرا و منتقد آمریکایی است و در زمینه‌های نظریه فراهنجار، نظریه کوییر، فلسفه سیاسی و علم اخلاق صاحب نظر است. وی دارای کرسی استادی در رشته ادبیات در دانشگاه برکلی کالیفرنیاست. او مدرک دکترای خود را در سال 1984 از دانشگاه ییل دریافت کرد.

دوریس لسینگ:
ادبیات داستانی لسینگ به طور کلی در سه موضوع تقسیم می‌شود: کمونیستی، به زمانی مربوط می‌شود که او به شکل رادیکال درباره مباحث اجتماعی می‌نوشت. ولی پس از سرکوب قیام مردم مجارستان به‌ وسیله‌ ارتش سرخ در سال 1956 ضدکمونیست شد. روانشناسانه و پس از آن صوفیانه که در زمینه‌ای علمی- تخیلی نوشته شد. شکسته (نامی برگرفته از خط فارسی) نخستین کتاب از سری کتاب‌های علمی- تخیلی و صوفی‌گرایانه‌ وی به نام سهیل است. با وجود کودکی دشوار و غم‌انگیز، آثار لسینگ درباره‌ی آفریقا زیر سلطه بریتانیا، آکنده از شفقت برای زندگی استعمارگران و بدبختی‌های ساکنان بومی است.
 
جی کی رولینگ: بیشتر با نام جـی کـی رولینگ شناخته شده است. او نویسنده‌ مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» به زبان انگلیسی است. هری پاتر به 65زبان و به طور تقریبی در 400 میلیون نسخه منتشر شده ‌است. کتاب‌های افسانه‌ای هری پاتر از پرفروشترین کتاب‌های تاریخ بشر بوده‌اند. وی هم اکنون با درآمد سالانه 12 میلیون پوند، پردرآمدترین نویسنده تاریخ جهان شناخته شده ‌است.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com
 
مطالب پیشنهادی:
پرفروش‌ترین نویسنده‌های ایران را می‌شناسید؟!!
نوبل‌های زنانه!
 بهترین‌ كتاب‌های 2010 از نگاه ایندیپندنت
 نویسنده‌‌هایی ‌كه فقط یك ‌اثر ‌نوشتند ‌و ‌جاودانه شدند!
نگاهی به پرفروش‌های سال‌های اخیر/ همیشه پای یك زن در میان است!