شام تابلوی شام آخر استاد بزرگ داوینچی چه بوده!؟؟
نقاشی شام آخر که در کلیسای سانتا ماریا دل گراتزیه در میلان نقش شده، در بهار سال 1999 و پس از 22 سال ترمیم بار دیگر به معرض نمایش در آمد.
پژوهشگران در عرصه تاریخ هنر برای اولین بار دریافتهاند که در تابلوی "شام آخر" اثر لئوناردو داوینچی، که یکی از معروف ترین آثار هنری جهان به شمار میرود، مسیح و حواریون مشغول صرف چه غذایی بوده اند.
تردیدی در تاثیرگذاری شاهکار لئوناردو داوینچی نیست، که لحظه ای را به تصویر میکشد که در آن مسیح، حواریون، نزدیکترین طرفداران خود را آگاه میسازد که یکی از آنها قصد خیانت به او را دارد.
شاید به این دلیل تعجب برانگیز نباشد که هیچکدام از حضار در تابلو چندان جذب غذای موجود در سفره نشدهاند و تعداد اندکی از هزاران شیفته هنر که در طی قرون مختلف به بررسی این اثر پرداختهاند، به این غذا دقت کردهاند.
کسانی که به این مسئله دقت کردند فرض را بر این گذاشتند که میهمانان مشغول صرف بره بریان بودهاند، که همانند نان و شراب نقاشی شده در اثر، به نماد معنایی مسیحیت ارتدوکس اشاره دارد که مسیح را با برهای قربانی شده بخاطر گناهان انسان متناظر می داند.
سرعت بالای زوال این اثر که در سال 1498 میلادی کامل شد، بررسی دقیق این موضوع را ناممکن ساخت؛ اما اکنون به لطف تازهترین روش بازسازی نقاشیهای دیواری کارشناسان هنر بالاخره توانستهاند به بررسی دقیق جزئیات غذای روی میز بپردازند.
نتایج این بررسی که در نشریه گاسترونومیکا منتشر شده نشان میدهد که در سفره برهای وجود نداشته، بلکه غذای طبخ شده مارماهی در کنار برشهایی از پرتقال بوده است.
نکته مهم این است که همزمان با کار لئوناردو داوینچی بر روی "شام آخر"، این غذا، غذایی رایج بوده است.
آنطور که جان واریانو، کارشناس تاریخ هنر میگوید نه تنها در دوره رنسانس در ایتالیا مارماهی غذایی رایج بوده، بلکه احتمالا لئوناردو داوینچی هم به آن علاقه ویژهای داشته است، زیرا در فهرستهای خریدی که در میان نوشتهها و آثار او برجای مانده این قلم غذایی نیز دیده میشود.
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: بى بى سى