کاش کسی با ما کاری نداشت!!!!
رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره‌ی مشکلات انجمن‌های صنفی هنرهای تجسمی و انتظارات آن‌ها از نهادهای دولتی سخن گفت.
 معصومه مظفری ، درباره‌ی انجمن‌های صنفی هنرهای تجسمی اظهار کرد: معتقدم که انجمن‌ها باید از طرف نهادهایی مانند وزارت ارشاد یا وزارت کار حمایت شوند. این حمایت فقط لزوما جنبه مادی ندارد و بعضی مواقع معنوی است.

او افزود: اگر این حمایت‌ها اتفاق نیفتد دوام این انجمن‌ها به مخاطره می‌افتد. برای بعضی انجمن‌ها مانند انجمن مجسمه‌سازان این حمایت‌ها حیاتی است، چون مثلا نقاشان می‌توانند نقاشی کشیده و در آتلیه‌ی خود بگذارند ولی مجسمه‌سازان مخصوصا مجسمه‌سازان شهری نیاز به پشتیبانی دارند.

مظفری درباره‌ی راه‌هایی که انجمن صنفی هنرمندان نقاش ایران به وسیله‌ی آن درآمدزایی می‌کند، اظهار کرد: ما برای تامین هزینه‌های انجمن، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. نمایشگاه‌های دوره‌ای داریم و یک حق عضویت بسیار اندکی هم از اعضای خود دریافت می‌کنیم.

او افزود: نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم به هنرمندان کمک می‌کند که آثار خود را بفروشند و از سوی دیگر موجب می‌شود که چرخه‌ی کار انجمن بچرخد. کلاس‌های دوره‌ای ما نیز در دوره‌هایی موفق و درآمدزا بوده‌اند. البته در دوره‌هایی هم درآمدزایی نداشته‌اند.

این هنرمند درباره‌ی حمایت‌هایی که تا کنون از این انجمن‌ها شده‌ است، اظهار کرد: انجمن نقاشان، گرافیست‌ها و مجسمه‌سازان در دوره‌هایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می‌شد، چنانچه مثلا به این انجمن‌ها جا داده می‌شد. بعد از مدتی وزارت ارشاد حمایت خود را قطع کرد و شهرداری آغاز به حمایت از این انجمن‌ها کرد.

مظفری بیان کرد: اکنون در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم از شورای شهر و شهرداری می‌خواهیم که بیایند و حمایت کنند. البته موافق با دریافت مقرری‌های ماهانه نیستیم چون به دنبال آن مجبور می‌شویم که به خاطر رودربایستی به کارهایی تن دهیم و انجمن دیگر نمی‌تواند مقتدرانه عمل کند.

این هنرمند درباره‌ی پتانسیل‌های موجود در انجمن‌ها صنفی بیان کرد: معتقدم به خاطر اینکه اعضای انجمن را متخصصان رشته‌های مختلف تشکیل می‌دهند بسیار مقتدر است. دولت اگر هوشمند باشد از این‌ها استفاده می‌کند.

او افزود: رسیدگی به کار هنرمندان نیاز به ساز و کار دارد. یکی از مشکلاتی که انجمن‌های هنری غالبا با آن مواجه هستند این است که در برابر مسائلی که پیش می‌آید هیچ‌کس پاسخگو نیست، مثلا هیچ ارگانی جواب نداد که چرا سه سال پیش بعضی مجسمه‌های شهری ناپدید شدند؟ انجمن‌ها فقط به پول نیاز ندارند. گاهی نیازمند این هستند که کسی کاری به کارشان نداشته باشد تا بتوانند کارهایشان را پیش ببرند و گاهی هم نیاز دارند که فقط دیده شوند.


فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



 مطالب پیشنهادی:
زادروز جمیله شیخی،دکترای افتخاری تئاتر ایران+ تصاویر
از بیانسه تا حسن روحانی + تصویر حسن روحانی در مجله تایم
اقدام موهن اسرائیل به تمدن ایران!
مصاحبهء شیرین حسین پناهی در اردیبهشت 69+ تصویر کودکی
رونمایی از یک پنجره برای کتایون ریاحی